×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
عبدالله ناصری در گفتگو با «امیدصلح»:لاریجانی؛ لاریجانی دهه 70نیست

پایگاه خبری صلح پایدار – ممکن است با تعیین این دو وزیر علوم و نیرو 50درصد را افزایش دهد و شرایط متفاوت شود.
  اگرچه از 17وزیر پیشنهادی دولت 16وزیر موفق شدند جواز ورود به پاستور را از بهارستان نشین ها اخذ کنند اما آرای کم وزرایی که مورد تایید اصلاح طلبان بودند از یک سو و عدم رای آوری وزیر پیشنهادی نیرو که اصلاح‌طلب‌ترین چهره کابینه محسوب می شد و در هشت سال دولت اصلاحات، سکانداری وزارت نیرو را برعهده داشت از سوی دیگر موجب شد باردیگر عملکرد فراکسیون امید در پارلمان مورد انتقاد قرار گیرد و حتی برخی از اصلاح طلبان نسبت به حمایت خود از این فراکسیون اظهار پشیمانی کنند .این در حالی است که آرای وزرا بیش از هرچیز نه تنها گویای تأثیرگذاری بالا و نقش تعیین‌کننده علی لاریجانی به‌عنوان رئیس مجلس در تعیین ترکیب کابینه دوازدهم بود بلکه نشان داد رئیس‌جمهور بیشترین هماهنگی را با رئیس مجلس داشته است. هماهنگی که ممکن است بنا بر آینده نگری و مصلحت اندیشی روسای دو قوه صورت گرفته باشد .هر چند که نتیجه این هماهنگی یا لابی درحال حاضر موجبات نگرانی بخشی از اصلاح طلبان که حامی دکتر روحانی بوده اند را نسبت به آینده سیاسی شان فراهم ساخته است.

در همین رابطه اما عبدالله ناصری،عضو بنیاد باران به «امید صلح» گفته است:«باتوجه به شرایط موجود و مختصاتی که شخص آقای روحانی دارد شاید انتظار بیش از این از ایشان داشتن انتظار فوق العاده ای باشد.»این فعال سیاسی اصلاح طلب ضمن حمایت از هماهنگی رییس جمهور با رییس مجلس تاکید می کند:«آقای لاریجانی؛ لاریجانی دهه 70و دوران جنبش دوم خرداد نیست. ایشان اگرچه از سوی تندروهای جناح اصولگرا مورد شماتت قرار می گیرد اما در بسیاری از موارد همراهی و همسویی خوبی با گفتمان اصلاح طلبی و رییس جمهور داشته است و مطالبات رییس جمهور و دولت را بخوبی پیگیری می کند.»

 

*************

بعد از معرفی کابینه دوازدهم زمزمه هایی مبنی بر عدم رضایت اصلاح طلبان از ترکیب کابینه شنیده شد. شما به عنوان یک چهره اصلاح طلب بفرمایید این کابینه می تواند پاسخگوی خواسته ها و نیازهای جریان حامی آقای روحانی باشد؟

حتما کابینه مطلوب کامل اصلاح طلبان نیست اما واقعیت این است که باتوجه به شرایط موجود و مختصاتی که شخص آقای روحانی دارد شاید انتظار بیش از این هم انتظار فوق العاده ای باشد. اگرچه بنده معتقدم در بعضی از حوزه ها آقای روحانی می توانست خیلی بهتر از این عمل کند و افرادی که در چهار سال امتحان خود را پس داده بودند را از دولت کنار بگذارد و کابینه متفاوتی را شکل دهد. بااین حال در مجموع میانگین کابینه دوم آقای روحانی نسبت به کابینه اول بهتر است. با توجه به تجارب جدیدی که در آن آمده است؛امید می رود بتواند در بخشی از حوزه ها شرایط متفاوتی را فراهم کند هرچند که باید به این نکته توجه کرد که قوه مجریه اختیارات نسبتا محدودی دارد. البته بنده خوشبینم به جهت اینکه مجلس را کاملا همسو و همراه با دولت آقای روحانی می بینم و امیدوارم این دو قوه زمینه ای را فراهم کنند تا با مشارکت سایر بخش های حاکمیت بتوانند در راه توسعه و رفع مشکلات و موانع  برای پیشرفت ،رشد و توسعه کشور گام بردارند.

چند درصد کابینه مورد تایید و مقبول اصلاح طلبان است؟

50درصد.

فکر نمی کنید 50درصد برای جلب رضایت یک جریان سیاسی کافی باشد؟

این جریان سیاسی که مورد نظر شماست و اصلاح طلبان هستند چون واقعیت ها را می بینند و بیش از آنکه آرمانگرایی کنند و بخواهند آرمان ها را به میدان گفتگو بیاورند بر اساس واقعیت های موجود در جامعه و در متن ساختار حاکمیت موضوعات را دنبال می کنند .بنابراین حتما خوشبین هستند که آقای روحانی بتواند با همین ترکیب کابینه دوم حداقل بخش های قابل توجه و مهمی از انتظارات و مطالبات مردم را که بیشتر حوزه های اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی است را پاسخ دهد. به نظر من همین کابینه 50درصدی می تواند شرایط مطلوبی ایجاد کند. البته دو وزارتخانه حساس و مهم هنوز باقی است؛ وزارت علوم و وزرات نیرو هنوز تعیین تکلیف نشده است. لذا ممکن است تعیین این دو وزیر50درصد را افزایش دهد و شرایط متفاوت شود.

کدام یک از وزارتخانه ها یا حوزه ها جزء این 50درصد محسوب می شوند؟

حوزه دیپلماسی و روابط بین الملل که در دولت اول با برجام توانست راه را برای همه دستگاههای دولتی هموار کند. وزارتخانه های نفت، کشاورزی، بهداشت و حوزه هایی چون محیط زیست، حقوق شهروندی، ورزش و جوانان و مشارکت زنان  تا حد قابل توجه و بسیار زیادی نظر اصلاح طلبان نسبت به آنها مثبت است. البته دو بخش عمده که اصلاح طلبان از قبل از انتخابات بر اساس تجربه دوره اول دولت آقای روحانی چه از منظر علمی و چه از منظر فردی با رییس جمهور سخن و حرف داشتند؛ حوزه سیاست داخلی” وزارت کشور” و در حوزه اقتصادی و معیشتی “وزارت کار و تعاون” بود که این دو وزارتخانه تجربه خیلی موفقی در دولت اول ایشان نداشتند. هرچند که شنیده ها حاکی از آن است که در حوزه سیاست داخلی آقای روحانی کمیته هایی را شکل داده تا بتواند مدیریت های محلی و استانی را به طور جدی تغییر دهند و شرایط نویی را ایجاد کند .لذا ما امیدواریم به زودی این مساله محقق شود و این کمیته ها شکل بگیرد . در مجموع اصلاح طلبان حامی آقای روحانی هستند و بااینکه نقد مشفقانه و دوستانه خواهند داشت اما امیدوارند که ایشان جدی تر بتواند در دولت دوم حداقل از باب حفظ موقعیت و آینده سیاسی خود بتواند جدی تر وارد مدیریت اجرایی کشور شود.

تیم اقتصادی دولت را چطور ارزیابی می کنید .این تیم قادر خواهد بود مشکلات این حوزه را حل کند؟

این حوزه مهمترین و متنوع ترین حوزه از نظر مدیریتی است.لذا هماهنگ کردن این تیم بسیار مهم است .اینکه چه کسانی بتوانند اینکار را سامان دهند. اگر آقای روحانی نتواند گام اول را که گام هماهنگ سازی وازرتخانه های اقتصادی است را ایجاد کند به نظر می رسد خیلی نتوانسته در حل مشکلات اقتصادی کار جدی انجام دهد.

در اینکه رضایت اصلاح طلبان از ترکیب کابینه دوازدهم به طور کامل تامین نشد. فراکسیون امید چقدر مقصر بود؟

من فکر می کنم باتوجه به ظرفیت مشخص و تجربه ای که فراکسیون امید در حدود دو سال کار پارلمانی از خودش نشان داده است انتظاری که در جامعه مدنی از این فراکسیون شکل گرفته مقداری مبالغه آمیز و اغراق آمیز است .ما باید واقعیت های موجود درخصوص ساختار مجلس و ساختار رفتاری نمایندگان مجلس که در زمان انتخابات محدودیتهایی برای آنها ایجاد می کند و نوع تعاملی که با حوزه جغرافیایی خودشان دارند را در نظر بگیریم. در واقع دغدغه رای آوری برای دور دوم اقتضا می کند انتظارات اجتماعی از نمایندگان مجلس و فراکسیون ها خیلی بالا نرود. بخصوص اینکه شرایط مجلس برای اصلاح طلبان ویژه بوده است و در انتخابات 94در یک شرایط سخت و با کمبود نیروهای شاخص لیست مجلس بسته شد. اینها واقعیت ها و ظرفیتهای موجودی است که تحت عنوان فراکسیون امید فعالیت می کند و بنده به شخصه از آنها انتظاری بیش از این ندارم چراکه باتوجه به تنوع سلایق و ویژگی های شخصی بعضی از نمایندگان خیلی انتظاری ندارم و معتقدم این فراکسیون در مجموع عملکرد خوبی داشته است.

فکر نمی کنید عملکرد فعلی فراکسیون امید در انتخابات دور بعد برای نمایندگان این فراکسیون و جریان حامی آنها مشکل ساز باشد؟

حتما همینطور است. بنده معتقدم این فراکسیون در دو سال آینده باید مقداری جدی تر از گذشته عمل کند تا در انتخابات دور بعد بتوانند مورد حمایت جریان های سیاسی اصلاح طلب قرار بگیرند و وارد مجلس شوند. بالاخره شرایط مجلس ما با توجه به حربه نظارت استصوابی برخلاف شوراها به گونه ای است که چاره ای نداریم جز اینکه اصلاح طلبان با واقعیت ها کنار بیایند.اصلاح طلبان در انتخابات شوراها معمولا راحتر تصمیم گرفته اند و لیست بسته اند. لذا ترکیب شورای شهر فعلی را که ما می بینیم خیلی امید بخش تر از روند حرکت فراکسیون امید است.

عدم رای اعتماد مجلس به آقای بیطرف را به دلیل عملکرد ضعیف فراکسیون امید می دانید یا اینکه در دولت اراده کافی برای رای آوری این وزیر پیشنهادی وجود نداشت؟

بنده بیش از این که رای نیاوردن آقای بیطرف را به دلیل کوتاهی فراکسیون امید ببینم مسائل  دیگری را در رای نیاوردن ایشان دخیل می دانم. تا جایی که اطلاع دارم این مساله برای شخص آقای لاریجانی، هیات رییسه مجلس و بسیاری از اصولگرایان غیر منتظره بوده است.به هرحال رای نیاوردن آقای بیطرف عوامل مختلفی داشت؛ فعال شدن تعدادی از نمایندگانی که مطالبات منطقه ای از آقای بیطرف داشتند درحالی که تجربه تاریخی مدیریت و وزارت ایشان نشان می داد که هیچ وعده وعید انتخاباتی به کسی نمی دهند و برای رای آوری با هیچ نماینده و نهادی معامله نمی کند.  لذا با توجه به نفوذ ناپذیری آقای بیطرف برخی از نماینده ها تاثیر گذاری خودشان را بر رای نیاوردن ایشان اعمال کردند البته نکته مهمی که به عقیده من جای گلایه دارد این است که آقای روحانی در نطق پایانی خودش حق مطلب را به هیچ وجه درباره آقای بیطرف ادا نکرد. در این زمینه اگر آقای روحانی جدی صحبت می کرد و درباره حساسیت های وزارت نیرو و توانمندی های بیطرف صحبت می کرد در رای نمایندگان تاثیر گذار بود البته این را هم بگویم که خود آقای بیطرف هم باید نطقی قوی تر از آنچه در مجلس ششم ارائه کرد و رای هم آورد در این مجلس قرائت می کرد. این مساله باعث شد اینطور تلقی شود که ایشان از سر سیری این پیشنهاد را قبول کرده است .البته واقعیت این بود که آقای بیطرف هیچ اصراری برای رسیدن به وزارت نداشت و با اصرار آقای روحانی درروزهای پایانی این پیشنهاد را قبول کرد لذا در این فرصت کم ستاد وزارتخانه ایشان برخلاف دیگر وزرای پیشنهادی برای تعامل با فراکسیون ها و نماینده های مجلس فعالیت زیادی نداشت.

رییس جمهور در انتخاب وزیرعلوم رضایت اصلاح طلبان را مدنظر قرار خواهد داد؟

بیش از اینکه اصلاح طلبان خواسته ای در این وزارتخانه داشته باشند امروز جامعه دانشجوی ما مطالبات خیلی جدی دارد.بنابراین یکی از دغدغه های جدی این است که آقای روحانی وزیرعلوم را متناسب با جامعه دانشجویی و دانشگاهی که به طور جدی پای حمایت از ایشان آمد و رای داد، انتخاب کند.اصلاح طلبان وزیری را مطلوب خود می دانند که جامعه دانشگاهی و دانشجویان او را بپدیزند .

فارغ از انتقادهایی که برسر کابینه به فراکسیون امید مطرح شد، برخی معتقدند آقای عارف به عنوان رییس این فراکسیون در لابی با دکتر روحانی موفق عمل نکرد.شما بااین نظر موافقید؟

بالاخره آقای عارف یک چهره اصلاح طلب است که مختصات و مسوولیتهای مورد توجه و خاص خودش را دارد. از آن طرف هم شخص آقای روحانی رییس جمهوری است که فارغ از گرایش سیاسی ، مختصات و ویژگی های خاص خودش را دارد .اما اصلاح طلبان به عنوان یک شهروند ایرانی انتظار داشتند و دارند که با توجه به کار بسیار اخلاقی و هوشمندانه ای که آقای عارف در سال 92انجام داد و به نفع روحانی از انتخابات کنار کشید ؛ ایشان هم در دولت هشت ساله خود فضای تعامل و گفتگو را با آقای عارف بیشتر شکل بدهد .البته این مساله کاملا دو طرفه است؛ یعنی هم باید آقای عارف فعالتر شود و هم باتوجه به دینی که آقای روحانی نسبت به آقای عارف بر گردن دارد به این نکته توجه کند و دراین راستا گام های جدی بردارد .

به نظر می رسد آقای روحانی بیشتر به هماهنگی و لابی با آقای لاریجانی گرایش دارد؟

آقای لاریجانی یک اصولگرای معتدل و خردمندی است که شرایط کشور را درک می کند و تصمیمات خوبی هم در دوران ریاستش در مجلس گرفته است. کاری که ایشان برسر برجام انجام داد و همسویی های بسیار خوبی هم در مجلس دهم با دولت داشته است. اما اینکه در آینده آقای روحانی چنین چرخشی خواهد داشت را از الان نمی توان پیش بینی کرد .

یعنی تا الان چرخش آقای روحانی به سمت آقای لاریجانی نبوده است؟

نه .آقای روحانی اگر بخواهد چرخش داشته باشد و برخی امور اجرایی خودش را با رییس مجلس هماهنگ کند، ایرادی ندارد. بنده شخصا چون آقای لاریجانی را مدیر ومدبر و عاقل می دانم اینکار را می پسندم و تایید می کنم .اما نکته مهم این است که بالاخره آقای لاریجانی نماینده گفتمان اصولگرایی است و آقای روحانی به پیروی از  گفتمان اصلاح طلبی روی کار آمده است. بنابراین این تمایز را باید بین دو جریان قائل شد. همچنان که اصلاح طلبان در سال 92 تصمیم گیری مدبرانه و غیر قابل پیش بینی داشتند که در راستای منافع ملی بود لذا آقای عارف را کنار گذاشتند و از آقای روحانی که یک فرد باسابقه اصولگرا بود ،حمایت کردند. ممکن است در انتخابات 1400هم بنا بر مقتضیات زمانی و الویت بندی های منافع ملی و مصالح عمومی تصمیمات دیگری بگیرند که متناسب با ظرفیت خاص اجتماعی باشد.

تصمیم گیری غیر قابل پیش بینی اصلاح طلبان و معادلات این جریان در انتخابات 1400چقدر به آقای لاریجانی نزدیک است؟

ببینید ؛با توجه به شرایط بسیار خطرناک و مخربی که از سال 84تا92برای کشور پیش آمد و جامعه ایران از توسعه و پیشرفت عقب نگه داشته شد موجب گردید اصلاح طلبان بر اساس این نیاز و برای معیشت و رفاه مردم وتوسعه کشور گام های اساسی بردارند . این اولویتی است که در آینده هم حتما مد نظر اصلاح طلبان قرار خواهد گرفت. ضمن اینکه باید به این نکته هم توجه کنیم که آقای لاریجانی؛ لاریجانی دهه 70و دوران جنبش دوم خرداد نیست. ایشان کاملا تغییر کرده است. آقای لاریجانی اگرچه از سوی تندروهای جناح اصولگرا مورد شماتت قرار می گیرد اما هم واقعیت های کشور را می بیند و هم در بسیاری از موارد همراهی و همسویی خوبی با گفتمان اصلاح طلبی و رییس جمهور داشته است و مطالبات رییس جمهور و دولت را بخوبی پیگیری می کند.

بااین تفاسیر آقای لاریجانی این شانس را دارد که در انتخابات 1400با حمایت اصلاح طلبان جای آقای روحانی را در پاستور بگیرد؟

الان نمی شود پیش بینی کرد. باید شرایط کلی را دید و همچنان که واقعا بنده به عنوان کنشگر سیاسی فکر نمی کردم به رقم هزینه های سنگینی که اصلاح طلبان بعد از انتخابات 88پرداخت کردند بتوانند دیگر دست آوردی داشته باشند اما در انتخابات 92، 94 و96 دیدیم که اینگونه نبود و اصلاح طلبان موفقیت بسیاری به دست آوردند .بنابراین می توان این امید را داشت که شرایط سخت دستاوردهای بسیار مطلوب و غیر قابل تصور را برای مردم و جریانات سیاسی به دنبال داشته باشد .همانطور که در سال های88و84 مشاهده کردیم اصولگرایان به طور گسترده طرفدار احمدی نژاد بودند اما امروز می بینیم بخش عمده این جریان در کنار دولت و اصلاح طلبان قرار گرفته اند و حتی حل مسائلی چون حصر جز مطالبات عمومی آنها شده است. این را باید جز افتخارات ملت دانست که به خاطر تحکیم و تعمیق اندیشه اصلاح طلبانه در کشور جا افتاده و راه خود را باز کرده و بسیاری از اصولگرایان را تحت تاثیر قرار داده است که قطعا به حال مردم مفید است. در انتخابات ریاست جمهوری1400 هم، اصلاح طلبان بنا بر توانمندی ها و امکاناتشان و شرایط کشور و نامزدهایی که از فیلتر شورای نگهبان عبور می کنند، تصمیم خواهند گرفت. همانطور که در انتخابات 92با رد صلاحیت آیت الله هاشمی خیلی ها فکر می کردند اصلاح طلبان کارزار انتخاباتی را ترک می کنند درحالی که اینگونه نشد و چنین اتفاقی نیفتاد .

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true