×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
بازی سیاسی با «سیلی»

پایگاه خبری صلح پایدار حجت الاسلام رسول رضایی ، پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان در گفتگو با صلح پایدار گفته است: در ماجرای سیلی نماینده مجلس یازدهم به صورت سرباز راهور، افراطیون مدعی اصلاح طلبی با سیاست یک بام و دو هوا ، استانداردهای دوگانه ، موج سواری و هوچیگری سیاسی به دنبال انتقام گرفتن از مجلس انقلابی هستند . و برای پلیس ناجا اشک تمساح ریختند.


به گزارش صلح پایدار، “سیلی نماینده مجلس یازدهم به صورت سرباز راهور” ، اتفاق تلخی بود که نه تنها در فضای مجازی بازتاب گسترده ای داشت بلکه باردیگر بهانه ای به دست جناح های سیاسی داد تا اتاق فکر دو جریان راست و چپ، قلم هایشان را به سمت یکدیگر نشانه بگیرند و علیه هم آنچه دل تنگشان می خواهد بنویسند . در واقع موضع گیری سیاسی اصلاح طلبان و اصولگرایان نسبت به اتفاقی است که در یک سوی آن فردی از نهاد قانونگذاری کشور قرار دارد و فرد خاطی خودش قانون نویس است و در سوی دیگر ماجرا سربازی است که تنها وظیفه اش اجرای قانون است! بااین حال متفکران دو جریان فرصتی یافتند تا باردیگر خط و نشان های سیاسی علیه یکدیگر بکشند. به طوری که اصلاح طلبان حرکت این نماینده را برخاسته از مجلسی دانستند که پشتوانه قوی و مردمی لازم ندارد و در یک رقابت نابرابر کرسی های سبز پارلمان را به خود اختصاص داده اند. متقابلا اصولگرایان هم بیکار ننشستند .صاحبنظران این جناح نیز همه انتقادهای رقیب را غیرواقعی و در جهت تخریب مجلس انقلابی و مردمی تفسیر کردند که با هدف تاثیرگذاری در انتخابات ۱۴۰۰صورت گرفته است… . نکته قابل تامل اما آنجاست که تحلیلگران دوجناح تلاش کرده اند تا یکدیگر را به اتخاذ سیاست “یک بام و دو هوا” دراین ماجرا متهم کنند !

این در حالی است که مجلس و ناجا هم هرکدام نسبت به این اتفاق مواضع متفاوتی اتخاذ کردند. اتفاقی که ابتدا از سوی نماینده خانه ملت تکذیب شد و این نماینده درحالی که با صدور بیانیه ای سیلی زدن به سرباز راهور را انکار کرد و حتی مدعی شد “این سرباز بوده که باتوم به شکم او کوبیده و ناسزاگویی کرده” وقتی با واکنش منفی مردم در فضای مجازی مواجه شد و از سوی دیگر رییس پلیس راهور ناجا نیز با ورود به موضوع از ارسال گزارش کامل از رفتار این نماینده با سرباز راهور به دستگاه قضایی خبر داد و گفت که ضمن حمایت قاطع از این سرباز ماجرا را تا آخر پیگیری خواهد کرد (متن کامل) ،  در نهایت با انتشار ویدئویی ضمن اعتراف به سماجت سرباز بر اجرای قانون گفت که “از سرباز راهور که قانون را اجرا کرد و مانع از ورود خودروی ما به خط ویژه شد تشکر می کنم ”

جریان مشکوک !

بااین وجود اما مجلسی ها مواضع متفاوتی نسبت به ماجرا داشتند. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: در برابر قانون همه مساوی هستند. مجلس به کسانی که به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنند افتخار می‌کند و اولین مدافع حقوق آنهاست. این در حالی است که حاجی دلیگانی، عضو هیات رییسه پارلمان ، خواهان عذرخواهی نیروی انتظامی از این نماینده شد و پیش از آن مصطفی میرسلیم، دیگر نماینده مجلس یازدهم، این جریان را مشکوک دانست و احتمال داد افرادی بخواهند مجلس را بدنام کنند! یک عضو کمیسیون قضائی هم ضمن تحسین علی‌اصغر عنابستانی، از نیروی انتظامی خواست که به‌خاطر ادبیات مأمورش از مردم و مجلس عذرخواهی کند! نماینده همشهری عنابستانی هم گفته رسانه‌ها مانند شعبان بی‌مخ‌ها از کاه کوه ساختند!

سیاست یک بام و دو هوا  …

همانطور که اشاره شد در این بین اما تحلیلگرانی هم هستند که ورود به این ماجرا را سیاست یک بام و دو هوا و سیاسی کاری دانسته اند. در همین رابطه حجت الاسلام رسول رضایی، پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان در یادداشتی برای سایت صلح پایدار با انتقاد از سیاست یک بام و دو هوا ، استانداردهای دوگانه ، موج سواری و هوچیگری سیاسی برخی افراطیون مدعی اصلاح طلبی به هوای انتقام گرفتن از مجلس ۲۹۰ نفره (مجلس انقلابی) ، نوشت « بنظر می آید که واقعیت ماجرا آنست که برخی ورشکستگان سیاسی و مدعیان اصلاح طلبی و اعتدال قصد دارند تا از این آب گل آلود ماهی گرفته، و با موج سواری سیاسی از این ماجرا، برای مامور نیروی انتظامی اشک تمساح ریخته، به لجن پراکنی و عقده گشایی بر علیه مجلس انقلابی پرداخته ، و با یک عملیات روانی رسانه ای و با اغواگری و تحریف، ضرباتی آبدار تر از یک سیلی، به اندیشه و خرد مردم نواخته ، و یک سیاه نمایی بر علیه مجلس یازدهم که موسوم به یک مجلس انقلابی است را رقم بزنند.» وی معتقد است :« مطالبه برخی مدعیان اصلاحات نسبت به این قضیه چندان رنگ واقعیت و بوی صداقت نداشته ، و حکایتگر اشک تمساح ریختن است ،چراکه اگر صداقتی درکار بود میبایست ابتدا نسبت به سوء مدیریتها و با برجام زدگیها و اعتماد غلط برخی دولتمردان به کدخدا ، و بی اعتنایی شان به واردات بی رویه و بی توجهی ها به ظرفیتهای عظیم داخلی، و … ابراز دلشوره و تاسف کرده و اشک حسرت بر خسارات برجام میریختند …»(متن کامل)

اشک تمساح اصلاح طلبان برای پلیس ناجا

فارغ از تایید یا رد این تحلیل که البته با نظر بسیاری از اصولگرایان نیز مطابقت دارد ، گفتگوی کوتاهی انجام دادیم با حجت الاسلام رسول رضایی ، پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان که در ادامه می خوانید:

در مطلبی که درخصوص برخورد نماینده مجلس با سرباز راهور نوشته اید، نقدهای اصلاح طلبان به این موضوع را موج سواری و هوچیگری سیاسی برخی افراطیون این جریان دانسته اید که به دنبال انتقام گرفتن از مجلس انقلابی هستند ،یعنی از نظر شما موضع گیری اصلاح طلبان نسبت به این ماجرا بیشتر به خاطر انقلابی بودن ۲۹۰ نماینده ای است که در این مجلس حضور دارند ؟ یا چون در گذشته چنین مجلسی نداشته ایم بنابراین هر خطا یا اشتباهی که از جانب نماینده های آن صورت گیرد ؛ نقد جایز نیست و رقیب هم در صورت انتقاد درصدد تخریب مجلس انقلابی است ؟

بنده نگفتم که فقط این مجلس انقلابی است ، و مجالس قبلی انقلابی نبوده اند .
به قول اهل منطق و فلسفه ، “اثبات شیئ نفی ماعدا نمیکند ” . مثلا اگر‌ بگوییم امروز هوا خیلی خوب است ، به معنای این نیست که روزهای گذشته هوا خوب نبوده است .
بحمد الله در تمام مجالس قبلی ، افراد انقلابی با روحیه جهادی ، خدمتگزاری ، ساده زیستی ، و …. بوده اند ، که تفکرشان خودباوری و لزوم اعتنا به جوانان و تکیه به ظرفیتهای عظیم داخلی بوده است . اما کمیت و کیفیت چنین افرادی در هر دوره مجلس فرق میکرده است .

یعنی مجلس یازدهم به دلیل کمیت و کیفیت ایده آل و انقلابی که دارد از هرخطا و اشتباهی معصوم است …و چون انقلابی است کسی حق انتقاد و بازتاب اخبار اینچنینی را ندارد .در حالی که پارلمان فعلی با ۲۹۰ نماینده ،قطعا افکار و اندیشه های متفاوتی را در خود جایی داده پس نمی توان ادعا کرد که این مجلس تافته جدا بافته از مجالس گذشته است؟

بله ، فرمایش شما صحیح است . انسانهای پاک و بدون خطا فقط همان ۱۴ معصوم هستند و بقیه ممکن الخطا هستند .

این تحلیل که افراطیون نباید با سیاسی کردن ماجرا بهانه به دست فرصت طلبان بدهند ؛ درست است، اما حرف من این است که نمی شود به بهانه اینکه چون این مجلس انقلابی است پس نباید به این مسائل ورود کرد ، درحالی که جناح رقیب هم با انتقاد از سیاست یک بام و دو هوای اصولگرایان، معتقدند  اگر این رفتار از جانب نماینده آنها اتفاق افتاده بود، قطعا اصولگرایان موضع گیری هایی به مراتب تندتر و شدیدتر از امروز اتخاذ می کردند ؟

منظور من در این یادداشت ، تبرئه این نماینده خطاکار نبوده است ، و نمیخواستم برای ایشان حاشیه امنیت ایجاد نمایم ، بلکه بیشتر منظورم این بوده که به جنجال بازی و سیاسی کاری و موج سواری برخی از رسانه های مدعی اصلاحات پاسخ گویم .

فکر نمی کنید با توجه به کسوت و جایگاهی که شما دارید، جامعه انتظار دارد؛ تحلیل ها و موضع گیری ها بیشتر علمی و پژوهشی به معنای واقعی کلمه باشد نه سیاسی و جناحی؟

منظور اصلی بنده این بود که به بررسی و راستی آزمایی مدعیان اصلاحات در اشک تمساح ریختن برای پلیس ناجا پرداخته ، و استانداردهای دوگانه آنها در برخورد با حوادث را افشا نمایم .لذا قصد تبرئه این نماینده خطاکار را نداشتم.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true