×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
«یانگ جیه چی» سیاستمداری که کارگر بود…

پایگاه خبری صلح پایدار تاریخ سیاسی جهان راوی سرگذشت مردان و زنانی است که حکایت ورودشان به دنیای سیاست شنیدنی و قابل تامل است. سیاستمدارانی که بعضا برای ورود به این دنیا راه دشواری پیموده اند و نه تنها قدرت را موروثی به دست نیاورده اند بلکه اعتقادی هم به ژن برتر نداشته اند.

بی تردید این چهره های برخاسته از بطن جامعه که معمولا انتظار میرود نگاه عامه پسندانه ای نیز به مسائل داشته باشند ، همواره صفحات خواندنی از تاریخ را به خود اختصاص می دهند.

«یانگ جیه چی» از جمله این افراد است. سیاستمدار چینی که در روزگار کارگری اش کمتر کسی او را در ردا و جایگاه امروز می دید و در حالی که از سوی همکارانش مورد تمسخر و آزار و اذیت قرار می گرفت اما هیچگاه از هدفی که داشت دست نکشید.

«یانگ جیه‌چی»Yang Jiechi‎؛سیاستمدار ۷۰ساله ای است که سکانداری وزارت خارجه چین را از ۲۷ آوریل ۲۰۰۷ تا ۱۶ مارس ۲۰۱۳ بر عهده داشته است .او اکنون ارشدترین دیپلمات چین است که مقامی بالاتر از وزیر خارجه محسوب می شود .”یانگ” همچنین عضو شورای دولتی چین است که از زمان آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ مسوولیت مذاکرات کشورش با آمریکا را نیز عهده دار بوده است.

“یانگ جیه چی” از کارگری در نیروگاه برق تا وزارت خارجه

در سال ۱۹۶۸ “یانگ جیه چی” که از کارگران نیروگاه برق شانگهای بود ؛ در حالی که همکارانش زمان استراحتشان را به کشیدن سیگار و بازی با ورق می گذراندند، او در اوقات فراغتش به یادگیری زبان انگلیسی مشغول بود و تلاش می کرد روزی دو جمله انگلیسی یاد بگیرد .

اینکار “یانگ” اگرچه مورد تمخسر دیگر کارگران قرار می گرفت اما در نهایت راهش را برای ورود به دنیای سیاست باز کرد!

درواقع بازدید کنسولگری انگلیس از نیروگاه برق شانگهای سرنوشت جدیدی را برای “یانگ” رقم زد . بازدید سرزده ای که در نبود مترجم ها برگزار شد و “یانگ” توانست با استفاده از این غیبت، به نوعی خودی نشان دهد و در نقش مترجم ظاهر شود.

آن روز اگرچه “یانگ” کار مترجمی را بصورت حرفه ای انجام نداد اما سرکنسول انگلیس به اشتیاق او برای یادگیری و تحصیل پی برد . در نهایت چهار سال بعد یعنی در سال ۱۹۷۲ با ذوب شدن یخ روابط چین و انگلیس وقتی دو کشور تصمیم به تبادل دانشجو گرفتند؛ کنسولگری انگلیس در شانگهای در حالی که فقط یک نفر سهمیه بورسیه تحصیلی داشت به “یانگ” پیشنهاد بورسیه داد و بدین ترتیب از کل شانگهای یک نفر با بورسیه به انگلیس رفت و با دنیای کارگری خداحافظی کرد.

آقای یانگ سال ۱۹۷۵ فارغ التحصیل شد و به عنوان مترجم وارد وزارت خارجه چین گردید .او سال ۱۹۷۷در سفر بوش پدر به عنوان مترجم آقای بوش انتخاب شد.

“یانگ” از سال ۲۰۰۷تا ۲۰۱۳از بین یک میلیارد و نیم جمعیت چین ؛ سکانداری وزارت خارجه چین را بر عهده گرفت.

true
برچسب ها :
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true