×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
اعلام برائت اصلاح طلبان از حسن روحانی/واعظی به دنبال جدایی روحانی از جهانگیری است/ رییس دفتر روحانی می خواهد لاریجانی رییس جمهور شود

«اصلاح طلبان از روحانی اعلام برائت می کنند»این خلاصه ای از سخنان گلایه آمیز علی صوفی، وزیر دولت اصلاحات از حسن روحانی است که در گفتگو با «امید صلح» مطرح کرده است.

این عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان، ناکارآمدی دولت را علت این اعلام برائت می داند و می گوید: اصلاح طلبان حداقل با اعلام برائت از آقای روحانی می توانند به مردم این علامت را بدهند که با این درد و رنجی که می کشید همراه هستیم و مقابل دولت به خاطر مشکلات ایجاد شده موضع داریم .

به گزارش پایگاه خبری صلح پایدار،وی در عین حال معتقد است: اصلاح طلبان چه بخواهند چه نخواهند عملکرد آقای روحانی به پایشان نوشته می شود.

وزیر دولت اصلاحات همچنین استیضاح وزرا را به نفع دولت نمی داند .

او از واعظی رییس دفتر رییس جمهور هم گلایه دارد و می گوید: واعظی تلاش می کند رییس جمهور را به اصولگرایان نزدیک و از اصلاح طلبان دور کند.

 با توجه به انتقادهایی که کارشناسان نسبت به تیم اقتصادی دولت داشته اند و نارضایتی شخص رییس جمهور از این تیم درحالی که انتظار می رفت آقای روحانی شخصا تغییر کابینه را در دستور کارش قرار دهد اما گویا این مسوولیت را به مجلس واگذار کرده است.علت کوتاهی رییس جمهور در این خصوص چیست؟

مشخص است که کار رییس جمهور درست نیست . آقای روحانی کابینه ناکارآمدی تشکیل داده است که اول مورد انتقاد اصلاح طلبان و همه کسانی قرار گرفت که دست اندرکار مسسائل اجرایی بوده اند.آقای روحانی بعد از انتخابات با چرخشی که داشت این کار را انجام داد. اقدام ایشان نه تنها عجیب و

مغایر با تعهداتی بود که ایشان در جریان انتخابات مطرح کردند بلکه با ویژگی های جامعه رای آقای روحانی نیز مغایرت داشت. در حالیکه ایشان می گفت همه کابینه باید از 24میلیون رای باشد. بعد هم خودش شروع به اعلام نارضایتی از کابینه اش کرد ؛ اینکه عده ای در دولتش انگیزه ای برای کار کردن ندارند و با صراحت هم درباره تیم اقتصادی خودش مطرح کرد که نمی تواند مشکلی حل کند و باید این تیم تغییر کند . همه اینها از طرف آقای روحانی و اطرافیانش شنیده شده است .حتی رییس دفتر آقای روحانی و معاون اول ایشان گفتند که تغییراتی در راه است و این تغییرات بیشتر متوجه تیم اقتصادی دولت است .

 چرا خود آقای روحانی تغییرات را اعمال نکرد؟

عجیب همین جاست که آقای روحانی از این حرفها می زند اما بعدا هیچ اقدامی انجام نمی دهد .فقط یک انتظاری در جامعه به وجود می آورد. شاید فکر می کند با حرفهایی که میزند می تواند امیدی در مردم ایجاد کند تا نارضایتی را کاهش دهد و مردم را امیدوار کند به اینکه تغییراتی در راه است و می تواند پاسخگوی مطالبات مردم و رافع مشکلات موجود باشد. فقط امید ایجاد می کند اما بعدا دست به اقدام نمی زند .برای همین مجلس دست بکار شد.

ممکن است واگذاری استیضاح ها به مجلس با انگیزه انتخاباتی صورت گرفته باشد؟

نمی تواند اینگونه باشد . آقای روحانی چنین ایثاری ندارد که بخواهد دولتش را زیر سوال ببرد و منفعل نشان دهد و مجلس را قوی نشان دهد .

فضای امروز جامعه خیلی متوجه این قبیل اقدامات نیست . مردم نتیجه گرا هستند و می خواهند ببینند برای رفع نابسامانی های موجود که بحران زاست و ادامه این وضع قابل قبول نیست چه اقدام عملی می خواهند انجام دهند .این است که من این فرضیه تبانی دولت و مجلس را قبول ندارم . مشکل آقای روحانی این است که حرف میزند اما عمل نمی کند . مثلا در طرح سوال از رییس جمهور؛ آقای روحانی گفتند” دست های پشت پرده را رو می کنم” اما هیچ اقدامی نکرد یا نامه ای که به رییس مجلس نوشت و گفت که اقدام مجلس غیر قانونی است و من به مجلس می آیم و خیلی چیزها را افشا می کنم. اینها حرفهایی بود که ایشان زده اما وقتی به مجلس می رود برعکس عمل می کند البته قبلا هم این کارها کرده است . در ابتدای کارش در بدو ورود به دولت در سال 92هم می گفت من 100روز دیگر می آیم می گویم چه چیزی را تحویل گرفتم اما بعد وقتی مورد حمله مخالفانش قرار گرفت درباره اینکه چه چیزی را تحویل گرفته است صحبتی نکرد.

دولت و فراکسیون امید مجلس هم دیگر ارتباط صمیمی گذشته را ندارند.

همینطور است. ببینید در سوال از رییس جمهور 80نفر از ایشان سوال کردند اما در رای گیری درباره قانع شدن یا نشدن از پاسخ های روحانی 190نفر رای منفی می دهند ؛ این نشان می دهد از همه فراکسیون ها حتی مستقلین هم که بشدت طرفدار دو آتشه رییس جمهور هستند در رای منفی مشارکت داشتند . فراکسیون امید اگرچه تصمیم نداشتند فراکسیونی مقابل رییس جمهور بایستند اما اعضای آن کاملا مقابل رییس جمهور صف آرایی کردند .

در این شرایط استیضاح ها به نفع دولت تمام می شود. به عبارت دیگر نیروهای کارآمد جای نیروهای فعلی را می گیرند ؟

نه هیچگاه استیضاح به نفع دولت نیست. بعید می دانم ؛دولت باید خودش فعال باشد نه اینکه منفعلانه دست به اقدامی بزند. آقای روحانی در حرفهایش اشکال را بر دولت وارد نمی کند. ایشان مردم را مقصر قلمداد کرده است . درباره علت گرانی ارز نگفته چه تصمیماتی دولت گرفته است و به خاطر آن تصمیمات من از مردم عذرخواهی می کنم . خودش هم می داند تصمیم غلط گرفته است . یک جریانی در ستاد انتخاباتی آقای روحانی در سال 92به دنبال این بود که ارز باید گران شود و نرخ ارز واقعی شود. دولت این تصمیم را در زمان حساسی گرفت که اوج اعتراضات مردم بود. در حالی که مردم از گرانی ناراحت بودند دولت آقای روحانی هم به گرانی دامن زد و با مردم لجبازی کرد. اینکه ایشان علت را نارضایتی های 5دی ماه معرفی می کند دو وجه دارد ؛ یک وجه مردم هستند و یک وجه دیگر بانیان آن هستند که رقبا بانی آن بودند و اعترضات از مشهد کلید خورده است . تمام سعی دولتی ها این بود که ثابت کنند این اعتراضات از طرف رقبای آنها بوده است و اینکه چه کسانی چه کارهایی انجام دادند اما کار از دستشان دررفته است. وجه دوم آن مردم هستند. اما دولت اوضاع را بدتر می کند تا گردن اعتراضات 5دی بیاندازد.

در حال حاضر بین اصلاح طلبان و دولت هم اختلاف پیش آمده است ؟

بله. اصلاح طلبان نمی توانند از این رویه دولت دفاع کنند ما منتقد رییس جمهور هستیم .

فکر نمی کنید این به زیان جریان اصلاحات تمام می شود؟

نه .اصلاح طلبان چه بخواهند چه نخواهند عملکرد آقای روحانی به پایشان نوشته می شود. البته اگر می توانستند ایشان را مجاب کنند تغییر مسیر دهد و اصلاحاتی در کارش و دولتش انجام دهد قطعا بهتر بود اما وقتی آقای روحانی راه خودش را می رود و علتش هم اطرافیانش هستند فایده ندارد. اینها اساسا سعی می کنند آقای روحانی را از عقبه خود یعنی اصلاح طلبان جدا کنند.

این خط دهی از سوی چه کسانی است؟

آقای واعظی یکی از این افراد است .آقایان نوبخت و مرتضی بانک اینگونه نیستند. اما آقای واعظی تا الان مواضع خیلی غلطی علیه اصلاح طلبان و اوضاع سیاسی کشور داده است. ایشان تلاش می کند رییس جمهور را به اصولگرایان نزدیک و از اصلاح طلبان دور کند.

قبلا هم ابراز نگرانی شده است که رییس دفتر رییس جمهور چکار می کند . واعظی عمدا از وزارتخانه به دفتر ریاست جمهوری آمده است تا نقش آقای جهانگیری را کم رنگ کند این رفتار صدای اصلاح طلبان را در آورده اما آقای واعظی حاضر نیست این را بشنود. به هرحال آقای روحانی باید در اطراف خود تغییراتی ایجاد کند و افرادی را بیاورد که با 24میلیون رای همسو باشد. متاسفانه ما این تغییر رویکرد را در آقای روحانی نمی بینیم. این جویی است که یک فرد در اطراف ایشان ایجاد می کند یا دیگر افراد آدرس غلط به آقای روحانی می دهند . ایشان همیشه حرفهایی که میزند روی همین آدرس های غلط است. درحالی که این حرفها نه مردم را قانع می کند و نه مجلس را . آقای روحانی احساس می کند با این رفتار می تواند نظر مخالفین خود را جلب کند اما در اینکار هم موفق نیست. آقای روحانی با حرفهایی که میزند هیچ کس اقناع نمی شود .این چه منطقی است که حرفهایی زده می شود یا آدرس هایی داده می شود که هیچ کس قبول نمی کند .رییس جمهور نباید فریب این افراد را می خورد .

با توجه به اینکه در نهایت فاصله دولت و بدنه اجتماعی آن به زیان هردو طرف تمام می شود ،اصلاح طلبان چه برنامه ای برای از بین بردن این فاصله دارند؟

قطعا همینطور است، اما با وجود افرادی که 24ساعته با آقای روحانی هستند راهی برای اصلاح طلبان و فراکسیون امید نمانده است. کسی باید نزدیک آقای روحانی باشد تا در حیطه خصوصی ایشان بنشیند وحرفهایش را بزند و آقای روحانی بپذیرد.

مگر آقای جهانگیری به عنوان نماینده جریان اصلاحات به آقای روحانی نزدیک نیست؟

نه ،اصلا اینطور نیست. آمدن آقای واعظی به دفتر آقای روحانی برای این بود که آقای جهانگیری را از رییس جمهور دور کند. در حالی که آقای جهانگیری در انتخابات ایثار کرد و کاندیدا شد تا به ایشان کمک کند اماعملا این کار باعث بغض اطرافیان آقای روحانی شد و از وجود ایشان احساس خطر کردند ؛ چراکه فکر کردند شاید آقای جهانگیری در انتخابات 1400بتواند کاندیدا شود! امثال آقای واعظی دوست ندارند اصلاح طلبان روی کار بیایند . آنها بیشتر راغب هستند با اصولگرایان مثلا آقای لاریجانی ببندند بنابراین از وجود آقای جهانگیری نگران هستند و سعی می کنند جایگاه ایشان را در دولت تقلیل دهند و اثرش را از بین ببرند.

آنچیزی که مشاهده می شود این است بنابراین اصلاح طلبان کاری نمی توانند بکنند. اصلاح طلبان حداقل با برائت از آقای روحانی می توانند به مردم این علامت را بدهند که با این درد و رنجی که می کشید همراه هستیم و مقابل دولت به خاطر مشکلات ایجاد شده موضع داریم .

اعلام برائت اصلاح طلبان از آقای روحانی همان کاری است که اصولگرایان در دولت دوم آقای احمدی نژاد انجام دادند به این امید که در انتخابات 92 سبد رای خود را حفظ کنند اما دیدیم نتیجه معکوس گرفتند. فکر نمی کنید رفتار امروز اصلاح طلبان با دولت تکرار همان اشتباه است و به نفع این جریان تمام نمی شود؟

نفع اصلاح طلبان این بوده که 24میلیون رای مردم را داشتند اما الان بشدت از روحانی و به تبع آن از اصلاح طلبان هم بریده اند.مردم نتیجه گرا هستند . ماندن در کنار دولت به شرطی است که دولت کمک پذیر باشد . آقای روحانی مشارکت پذیر نیست. ایشان الان مقابل مردم قرار گرفته است. در حرفهایش تناقض زیاد است و مثل احمدی نژاد حرف میزند و می گوید تحلیل شما غلط است که می گویید بحران داریم .ایشان اصلا با مخالفینش کاری ندارد و می گوید از نظر علمی ما هنوز در مرحله آسیب هستیم و به بحران نرسیده ایم. در مجلس دیدیم به جای مردم روی سخنش با ترامپ و آمریکا بود که آنها از جلسه سوال از رییس جمهور در مجلس ناامید می شوند که البته تحلیلش هم اشتباه بود.

مخاطب روحانی باید مردم باشد نه آمریکا. ایشان باید بپذیرد مشاورین اقتصادی که در اطرافش هستند راه غلط را به ایشان نشان می دهند . اینها در زمان آقای هاشمی هم بودند و آن موقع طرح تعدیل اقتصادی را مطرح کردند که منجر به گران شدن ارز در سال 72و بالا رفتن تورم شد . بعد آقا به آقای هاشمی تذکر دادند و ایشان هم پذیرفت لذا مسیری که در پیش گرفته بود را اصلاح کرد هرچند که آسیب هم دید. اینها در زمان خاتمی نتوانستند نظرشان را به ایشان تحمیل کنند اما بلافاصله بعد از پیروزی آقای روحانی در کنار ایشان قرار گرفتند و راه اشتباه را به ایشان نشان دادند که در بدترین شرایط اصلاح ارز را انجام دهد .آقای روحانی حداقل باید می پذیرفت که اشتباه کرده است . حتی من شنیدم ایشان خودش هم معترض شده است که نتوانستند شرایط را کنترل کنند و ارز را در مرز 5هزار تومان نگه دارند. وقتی دولت اشتباه کرده است روحانی باید بگوید تیم اقتصادی من اشتباه کرده و آنها را برکنار کند. به هرحال آقای روحانی هیچ امیدی ایجاد نکرده است.

دولت اگر واقعا می خواهد آسیب نبیند و جلوی آسیب دیدن مردم را بگیرد باید در اطراف خودش تجدید نظر کند و آدمهایی را بیاورد که همسو با مردم باشد.

پس شما فکر می کنید استیضاح ها نتیجه خوبی نخواهد داشت؟

بعید می دانم .چون مهم این است که چه کسانی جایگزین شوند. مردم نتیجه گرا هستند و دنبال طرح های فوری هستند . اقدامات فوری را بیشتر رییس جمهور می تواند انجام دهد .اگر مجلس دنبال استیضاح هست مگر چند وزیر را می تواند استیضاح کند؟ تازه چه تضمینی هست که بعد از استیضاح شرایط بهتر شود.

تغییر در سازمان برنامه و بودجه به بهبود شرایط کمک می کند؟

سازمان برنامه و بودجه تاثیر فوری درتصمیم گیری ها ندارد. به نظر من این سازمان بیشتر در برنامه و بودجه سالانه تاثیرگذار است. ضمن اینکه در سال  96 این سازمان در زمان بودجه یک اقدام مثبت انجام داد و آن هم شفاف سازی بودجه بود. دیدیم اینکار آقای روحانی در فضای مجازی هم چقدر بازتاب مثبت داشت. به هرحال بیشترین تاثیر این سازمان در زمان تدوین بودجه و در درازمدت و به عبارتی برنامه پنج ساله است.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true