×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
شگل گیری خاورمیانه جدید ؛ مانور یا واقعیت؟

پایگاه خبری صلح پایدار: چهار کشور عربی دیگر خواهان به پیوستن «توافقنامه ابراهیم»هستند. این خبری است که امروز دونالد ترامپ داد .توافقی که سه شنبه این هفته میان آمریکا، رژیم صهیونیستی، بحرین و امارات در کاخ سفید بسته شد و حالا رییس جمهور امریکا با استناد به این توافق مدعی شکل گیری «خاورمیانه جدید»است .


به گزارش صلح پایدار: چهار کشور عربی دیگر خواهان به پیوستن «توافقنامه ابراهیم»هستند. این خبری است که امروز دونالد ترامپ داد .توافقی که سه شنبه این هفته میان آمریکا، رژیم صهیونیستی، بحرین و امارات در کاخ سفید بسته شد و حالا رییس جمهور امریکا با استناد به این توافق مدعی شکل گیری «خاورمیانه جدید»است . ترامپ در یک کنفرانس خبری مدعی شد که قرار است شاهد یک صلح کامل در خاورمیانه بدون هیچ‌گونه خون و خونریزی باشید.

رئیس جمهوری آمریکا در عین حال تاکید کرد: انتظار دارم عربستان سعودی نیز در آینده به این توافق بپیوندد. من این احساس را از گفت‌وگوهای متعددی که با سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان داشتم، برداشت کرده‌ام.

او اگرچه اشاره ای به نام کشورهایی که در آینده به این توافق می پیوندند،نکرده است اما از یک بازی خطرناک سیاسی در منطقه خبر می دهد. بازیی که البته مقامات ایران بیشتر به عنوان یک مانور انتخاباتی تلقی می کنند.

به هرحال«توافق ابراهیم»که روز سه شنبه امضا شد و به معنای عادی شدن روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و امارات و بحرین است، اولین توافق بین اسرائیل و یک کشور عربی در حدود سه دهه گذشته به شمار می رود. پیش بینی ترامپ این است که این توافق می تواند زمینه را برای عادی شدن روابط سایر کشورهای عربی با اسرائیل فراهم آورد و فلسطینی ها را به حضور پای میز مذاکره ترغیب کند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز امضای این تفاهم‌نامه را یک «نقطه عطف تاریخی» دانست و گفت که امارات و بحرین «پرچمدار پایان درگیری در خاورمیانه»هستند.

این در حالی است که مقامات ایران بیشتر این توافق را کار تبلیغاتی می دانند که دونالد ترامپ برای انتخابات نوامبر قصد بهره برداری از آن را دارد. در همین رابطه محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفته است: «آقای ترامپ به شدت به یک عکس تبلیغاتی نیاز داشت. داماد او از مشتری های منطقه ای باج گیری کرد و یک عکس به او داد.» علی ربیعی، سخنگوی دولت، هم در انتقادی شدیدالحن تر گفت: «تصمیم به تجارت با رژیم کودک-کُش اسرائیل می تواند به بی ثباتی منطقه ای و خشونت منجر شود.»
محمد باقر قالیباف ،رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از اقدام برخی از کشورهای منطقه در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، باصدور بیانیه ای تاکید کرد:«حکام خیانتکار منطقه از امروز شریک تمام جنایات صهیونیست ها از گذشته تاکنون هستند.»

از سوی دیگر شیخ نعیم قاسم، معاون حزب الله، روز سه شنبه در کنفرانسی در شهر قم ایران در واکنش به این توافق ،گفت: «توافق عادی سازی روابط خیانت به فلسطین و بیت المقدس است. عادی سازی فقط در جهت منافع اسرائیل است و هیچ منفعتی برای فلسطین و آرمان فلسطین ندارد و آنها را از حقوقشان محروم می کند.»

آمریکا به دنبال منزوی کردن ایران

اما واشنگتن تایمز دراین باره نوشت:اسرائیل به نوبه خود سعی کرد از جلسه روز سه شنبه برای تقویت دفاع خود و تعمیق روابط امنیتی با ایالات متحده استفاده کند. طبق گزارش های منتشر شده، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از ترامپ یک اسکادران دیگر از «اف-35» ها و سایر هواپیماهای آمریکایی را خواستار شده است. ترامپ پیشتر گفته بود مشکلی با یک معامله اینچنینی ندارد. امارات نیز به دنبال خرید «اف-35» از ایالات متحده است؛ اقدامی که اسرائیل با آن موافق نیست. ترامپ وعده داده روی مصالحه بین دو طرف اماراتی و اسرائیلی کار کند.

در همین حال، فلسطینی ها روز سه شنبه در کرانه باختری و غزه تظاهرات برگزار کردند و عکس های ترامپ، نتانیاهو و رهبران بحرین و امارات را سوزاندند. طبق نتایج یک نظرسنجی که روز سه شنبه توسط مرکز فلسطینی برای سیاست و تحقیقات منتشر شد، 86 درصد فلسطینی ها معتقدند این توافق ها در جهت منافع اسرائیل است و نه منافع آنها. این خشم و بدبینی توجیه پذیر و منطقی است. برخی از کارشناسان منطقه ای می گویند اگرچه ایران جدی ترین منتقد این توافق در منطقه است، اما فلسطین بیشترین ضرر را از آن متحمل خواهد شد چرا که با از بین رفتن جبهه ضد اسرائیلی در جهان عرب، قدرت خود در هر مذاکره احتمالی صلح با اسرائیل از دست می دهد. جان بی. آلترمن، رئیس برنامه خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی، در تحلیلی نوشت: بزرگ ترین بازندگان احتمالا فلسطینی ها هستند. آنها دست خود را در مذاکره با اسرائیل ضعیف می دیدند و برای تقویت آن بر همبستگی اعراب حساب می کردند.»

از دیدگاه آمریکا، توافق روز سه شنبه در چند جبهه سودمند بوده است. دولت ترامپ مدعی شده که اگر تنش های منطقه ای کمرنگ تر و روابط دیپلماتیک برقرار شود، احتمال حصول توافق بین اسرائیل و فلسطین بیشتر می شود. البته مقامات دولت ترامپ به وضوح به این مساله که به دنبال انزوای ایران در منطقه نیز بوده اند، اشاره کردند. مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در یک برنامه مجازی برگزار شده توسط «شورای آتلانتیک» گفت: «ما یک چشم انداز صلح ترسیم کردیم که عنصر دیگری هم داشت و آن، درک عمیق این مساله بود که نیروی اصلی بی ثبات کننده در خاورمیانه درگیری بین اسرائیل و فلسطین نبوده، بلکه تهدید ناشی از جاه طلبی های خارجی ایران بوده است.» او افزود، واکنش شدید ایران به توافق اسرائیل-اعراب و سخنان ضداسرائیلی، ماهیت ضد یهودی دولت در ایران را نشان داده است.

در میانه این دستاورد تاریخی دیپلماتیک برای دولت ترامپ، نیروی هوایی ایالات متحده هم این هفته برای رزمایش عقاب صحرا به نیروی هوایی سلطنتی سعودی پیوسته است. این مانورها ارتباط مستقیمی با توافق دیپلماتیک حاصل شده ندارند، اما همکاری نظامی آمریکا با سعودی ها هشدار دیگری به ایران به عنوان رقیب اصلی عربستان در منطقه به شمار می رود.

اخبار مرتبط

*زمستان داغ سیاسی در انتظار خاورمیانه؛ منطقه در آستانه آشفتگی است؟
*قالیباف خطاب به امارات و بحرین؛ از امروز شریک تمام جنایات صهیونیست‌ها هستید

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true