×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۳ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
مردم در انتخابات1400 به جهانگیری رای نمی دهند/چرا باید از عارف حمایت کرد در حالی که یک بار هم تریبونش در مجلس باز نشده است؟/روحانی و فراکسیون امید به اصلاح طلبان ضربه زدند

امید صلح – بعد از انتخابات 92اگرچه فضای سیاسی کشور روی خوش به اصلاح طلبان نشان داد و این جریان توانست با نزدیک شدن به دیگر گروههای سیاسی همفکر و هم نظر خود در انتخابات بعدی موفقیت های چشمگیری به دست آورد اما حالا گویا این فضا به سمت و سویی می رود که قرار است روی ناخوش خود را به این جریان نشان دهد.این مساله از یک سو موجبات دلگرمی رقیب را فراهم ساخته و از سوی دیگر دغدغه ای شده برای یاران اصلاح طلب .البته این نگرانی در طول 8سال گذشته بکرات مطرح شد. یعنی زمانی که اصلاح طلبان در اوج محبوبیت مردمی قرار داشتند و حتی توانستند در انتخابات مختلف آرای خاکستری بی تفاوت نسبت به سیاست وآنچه در فضای سیاسی کشور اتفاق می می افتاد را نیز همراه خود کنند اما این شرایط از سوی کارشناسان حامی این جریان پیش بینی شد .آنها خطر تغییر فضا به زیان اصلاح طلبان را نه تنها بارها هشدار دادند بلکه نوک پیکان انتقادهایشان همواره عملکرد کسانی را نشانه رفته که نمایندگی این جریان را در ارکان مختلف قدرت در اختیار گرفتند. این انتقادها از رییس جمهور حسن روحانی شروع و به فراکسیونی ختم شده است که کرسی های زیادی از پارلمان دهم را به خود اختصاص داده اند.

انتقاد از عدم اجرای وعده هایی که در میتینگ های انتخاباتی به مردم داده شد .انتقاد از نادیده گرفتن اصولی که مردم به آن رای داده بودند و امید داشتند منتخبانشان بعد از گذشت سالها خواسته هایشان را به منصه ظهور برسانند.

در میان تمام وعده هایی که داده شد و اجرا نشد البته برجام یا همان توافق هسته ای کورسویی امید برای این طیف و حامیانش به ارمغان آورد. تنها دلخوشی که حالا چندان به دوامش امیدی نیست!

از این رو اوضاع سیاسی کشور امروز به گونه ای است که اصلاح طلبان و گفتمان اصلاح طلبی را در وضعیت برزخی قرار داده است .به طوری که پیش بینی درباره آینده سیاسی این جریان قدری دشوار به نظر می رسد!

هرچند که هنوز هستند اصلاح طلبانی که اعتقاد چندانی به این سخن ندارند و معتقدند منفی شدن فضا هیچ ربطی به جریان اصلاحات ندارد .

ناصر قوامی ،نماینده مجلس ششم از جمله اصلاح طلبانی است که براین موضوع تاکید دارد .او در گفتگو با «امید صلح» اوضاع سیاسی کشور را براین اساس تحلیل می کند و معتقد است چهره هایی که در سالهای اخیر مورد حمایت اصلاح طلبان بوده اند در انتخابات آینده کمتر چنین شانسی خواهند داشت و با اقبال عمومی مواجه نخواهند شد.

مشروح گفتگو با قوامی را در ادامه بخوانید:

تغییر فضای سیاسی کشور به زیان اصلاح طلبان پیش می رود. این موضوعی است که درحال حاضر مطرح است. نظر شما دراین خصوص چیست؟

در پاسخ به کسانی که برعلیه اصلاح طلبان اینگونه جوسازی می کنند باید بگویم این منفی شدن فضا هیچ ربطی به اصلاح طلبان ندارد .آقای روحانی هم از این جریان نیست . اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات راهی جز حمایت از ایشان نداشتند.وظیفه ما این بود که در چارچوب نظام فعالیت کنیم و با حداقل ها کار کنیم.آقای روحانی هم اگرچه جز اصلاح طلبان نبود اما باتوجه به اینکه کاندیداهای این جریان مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفتند ناگزیر شدیم از ایشان حمایت کنیم. یعنی راهی غیر از این برایمان نمانده بود.در دور بعد هم برای حفظ کشور و مشارکت مردم در انتخابات همان مسیر را رفتیم.

پس شما آقای روحانی را باعث منفی شدن فضای سیاسی کشور به زیان اصلاح طلبان می دانید؟

بله.من هم آقای روحانی را مقصرمی دانم و هم نمایندگانی که به مجلس رفتند .140نفربا رای اصلاح طلبان به مجلس رفتند اما متاسفانه اینها حتی حاضر نشدند در پارلمان یک فراکسیون اصلاح طلب تشکیل دهند. آنها فراکسیونی تشکیل دادند تحت عنوان فراکسیون امید که هیچ اصل و اساس و ریشه ای در اصلاحات ندارد.

یعنی هیچیک از نمایندگانی که با حمایت این جریان در دوقوه مقننه و مجریه حضور پیدا کرده اند مورد تایید اصلاح طلبان نیستند؟

ما مجبور شدیم از این افراد حمایت کنیم .اینها نه تنها هیچکدام اصلاح طلب واقعی نبودند بلکه افرادی بودند که از این فرصت استفاده کردند و نماینده شدند. متاسفانه سرمایه اصلاح طلبی را به حراج گذاشتند .هیچک از برنامه های اصلاحات را اجرایی نکردند و حتی یک فراکسیون اصلاح طلبی هم در مجلس تشکیل ندادند.البته من فکر می کنم عملکرد آنها هیچ آسیبی به اصلاح طلبان وارد نمی کند .این جریان پایگاه اجتماعی خودش را دارد و مردم بخوبی تشخیص می دهند اصلاح طلبان مقصر نیستند.شما ببینید؛در کابینه کدامیک ازوزرای دولت اصلاح طلبند! وزیر ارتباطات اصلاح طلب است؟ وزرای کشور ،مسکن ، علوم یا آموزش و پرورش اصلاح طلب هستند؟ وقتی وزیر کشور جز نیروهای صد درصد اصولگراست ما چه تقصیری داریم مردم این مسائل را بخوبی تشخیص می دهند. لذا پایگاه مردمی اصلاح طلبان سر جای خودش است.

فکرنمی کردید جریان اصلاحات 4 سال بعد هزینه حمایت از لیست امید را بپردازد؟

بله، همینطور است.من همان زمان هم وقتی دوستان در قزوین اصرار می کردند از شخصی حمایت کنم ابتدا نپذیرفتم اما دیگر چاره ای نداشتیم. در واقع افراد را از بین بد وبدتر انتخاب کردیم . درحالی که از همان موقع هم می دانستیم اینها آدماههایی نیستند که جریان اصلاح طلبی برایشان مهم باشد. همه چیز را بخوبی می دانستیم اما چاره ای نبود یا باید کنار می ایستادیم یا حداقل حضور نمایندگان تندرو اصولگرا را در مجلس تحمل می کردیم که هرروز مشکل درست کنند. همانطور که اخیرا هم دیدیم؛ پرچم آمریکا را در مجلس آتش زدند.درحالی که این کار دور از شان و جایگاه قوه مقننه است . مجلس عصاره ملت است. نباید پرچم یک کشور در آن آتش زده شود . نمایندگان باید حقوقی و قانونی جواب ترامپ را بدهند. باید با وضع قانون مقابله به مثل کنند . به هرحال ما از اول می دانستیم برای آقای روحانی و این نمایندگان اصلاح طلبی مهم نیست.

در انتخابات مجلس یازدهم بازهم اصلاح طلبان حاضرند برای حذف تندروها همین استراتژی را در پیش بگیرند و از همین نمایندگان حمایت کنند؟

باید در زمان خودش نظر بدهیم .الان نمی شود گفت چه شرایطی پیش می آید و کاندیداهای اصلاح طلب و غیراصلاح طلب چه وضعیتی پیدا می کنند.

این سوال را به این دلیل پرسیدم که همین الان پایگاه مردمی اصلاح طلبان با خطر مواجه شده و شاید برای شنیدن حرف بزرگان اصلاح طلب هم دیگر گوش شنوایی نباشد؟

این ارزیابی شما اشتباه است. اگر اجازه بدهند در انتخابات مجلس افراد واقعا اصلاح طلب وارد رقابت شوند 200نماینده از این جریان خواهند بود . متاسفانه اجازه رقابت نمی دهند .اگر امکان رقابت برابر فراهم باشد در آنزمان باید شرایط را ارزیابی کرد.

یک عده ای وارد انتخابات می شوند که متاسفانه اصلاح طلبان چاره ای جز حمایت از آنها ندارند. بعد هم عملکردها طوری است که انتقادها متوجه این جریان می شود. البته بازهم این مساله دلیل نمی شود بگوییم پایگاه مردمی اصلاح طلبان آسیب دیده است .ما خودمان اعتراف می کنیم از رییس جمهور گرفته تا نمایندگان مجلس از اصلاح طلبان نبوده اند .همین فردا اجازه بدهند چهره های شاخص اصلاح طلبی وارد انتخابات شوند آن موقع باید ارزیابی کرد که آیا به پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان آسیب رسیده یا نه. در شرایط رقابت برابر باید مسائل را ارزیابی کرد. اینکه در انتخابات 1400آقای جهانگیری را وارد رقابت کنند برای اصلاح طلبان مشکل است نظر مردم را به ایشان جلب کنند. چون جهانگیری اولین کسی بود که بخشنامه کرد از تلگرام خارج شوید!

شما معتقدید مردم به اصلاح طلبان حق می دهند چون امکان رقابت برایشان فراهم نبوده است ؟

من چند روزپیش به یکی از روستاهای دور افتاده قزوین رفته بودم فرد روستایی که آنجا بود بخوبی داشت وضعیت سیاسی کشور را تحلیل می کرد .او می گفت که نمی گذارند اصلاح طلبان برای مردم کار کنند.

اما خیلی از مردم کاری ندارند به اینکه اصلاح طلبان اصلی نیامدند . برای مردم مهم حمایت از افرادی است که شعار یک جریان سیاسی را داده اند و آنها دلخوش کرده اند که خواسته هایشان از سوی این طیف که اصلاح طلبان هستند به منصه ظهور می رسد؟

اینطور نیست . مردم تشخیص می دهند فرد شعار دهنده اصلاح طلب نبوده است. اگر اصلاح طلب بود قطعا موفق می شد .

برخی از همین منتخبان مورد انتقاد شما بعضا کانون های قدرت را مانع عمل به وعده هایشان عنوان می کنند. شما بااین موضوع موافقید؟

نخیر. به نظر من کانون های قدرت نمی توانند اخلالی در کار آنها ایجاد کنند. وقتی نمایندگان مورد حمایت جریان اصلاحات حتی یک فراکسیون اصلاح طلبی تشکیل نمی دهند این ربطی به کانون های قدرت ندارد. کسی با آنها کار ندارد . مگر در مجلس قبلی که 50نماینده اصلاح طلب فراکسیون تشکیل دادند مشکلی پیش آمده بود. اینها خودشان آدم های فرصت طلبی هستند که دغدغه تایید صلاحیت در دور بعد را دارند . آقای عارف در مجلس یک بار هم تربیونش باز نشده است . او حتی درخصوص طرح ها و لوایح هم نظر نمی دهد. این ربطی به خودشان دارد نه کس دیگری . مگر آقای صادقی که حرفش را آزادانه می زند کسی کاری به کارش دارد. اگر دیگران هم حرفشان را می زدند کسی کاری با کارشان نداشت .

بااین رویه ای که نمایندگان فعلی مجلس در پیش گرفته اند اگر از فیلتر شورای نگهبان رد شوند و شرایط مثل سال 94باشد بازهم مورد حمایت اصلاح طلبان قرار می گیرند؟

باید شرایط آن روز را در نظر گرفت . به نظر من که نباید دیگر از اینها حمایت کرد. چون امتحانشان را پس داده اند و هویت و ماهیت مشخصی دارند .

درخصوص خروج آمریکا از برجام هم برخی معتقدند اینکار ترامپ ضربه ای به جریان اصلاح طلب وارد کرده و در انتخابات آتی به زیان آنها تمام می شود.نظر شما دراین باره چیست؟

روزی که برجام تصویب شد آقایان مخالفت کردند و گفتند این توافق به نفع آمریکاست . الان که این کشور قرارداد را به نفع ایران دانسته و از آن خاج شده است بازهم طور دیگری صحبت می کنند . این دست ما اصلاح طلبان نیست که ترامپ دیوانه است. این چه ربطی به اصلاح طلبان دارد؟اگر آقایان ایراد می گیرند که چرا برجام تصویب شده برای این بوده که توافق به نفع ایران بوده است.همین که امروز اسراییل و آمریکا علیه آن موضع می گیرند و از آن خارج می شوند؛ نشان می دهد برجام به نفع ایران بوده اما با این وجود در داخل بعضی ها هرروز یک بهانه می گیرند. پس این به ضرر اصلاح طلبان نیست جامعه به خوبی مسائل را تحلیل می کند.

اما خیلی از کارشناسان شرایط را برای اصلاح طلبان چندان مساعد ارزیابی نمی کنند .فارغ از درستی یا نادرستی این دیدگاه بفرمایید شما شانسی برای پیروزی اصولگرایان در انتخابات آتی قائلید؟

می خواهم به اصولگراها بگویم شما که خوب مسائل را ارزیابی می کنید و آدماهای دوربین و دوراندیشی هستید؛ چطور احمدی نژاد را آوردید و او را هشت سال بر کشور مسلط کردید؟ این همه امکانات مملکت را به تاراج دادید و باعث شدید چندین قطعنامه علیه ایران صادر شود.من هنوز هم معتقدم اصلاح طلبان پایگاه اجتماعی خوبی دارند و مردم اقبالی به جریان رقیب نشان نخواهد داد.

درپایان صحبتی دارید بفرمایید؟

ببینید؛ ما اگرچه انتقادهایی از آقای روحانی داریم اما معتقدیم ایشان خدماتی هم به کشور کرده است .آقای روحانی اگر توافق هسته ای را انجام نمی داد معلوم نبود الان ایران چه شرایطی داشت . کشور ما دچار بحران بود .دولت برای دادن حقوق کارمندانش هم مشکل داشت . چرا باید بابک زنجانی میلیاردها دلار سرمایه مملکت را به غارت ببرد. دکل هایی که پولش را دانند گم شود. اینها مشکلات مملکت بود . متاسفانه مخالفان آقای روحانی اینگونه تحلیل نمی کنند که اگر برجام نبود و تحریم ها تا امروز ادامه پیدا می کرد شرایط کشور الان چگونه می شد . باید این موضوع را بررسی کرد .ما به صراحت می گوییم با همه گلایه هایی که از آقای روحانی داریم و اکثر وزرای دولت را شایسته این پست نمی دانیم اما همچنان از ایشان حمایت می کنیم و منکر خدماتش نمی شویم. ضمن اینکه گفتم به کابینه آقای روحانی هم نقد داریم .برخی وزرا بقدری ضعیف هستند که مثل وزیر مسکن و شهرسازی نمی تواند حتی جادههای روستایی که در دولت های قبل آسفالت شده بود را بعد از 20سال ترمیم کند .ما به عملکرد ایشان اعتراض داریم و معتقدیم باید آقای روحانی ایشان را عزل کند .البته همانطور که گفتم غیر از ایشان وزرای دیگر هم ضعف هایی دارند که نام نمی برم .هرچند که آقای روحانی به هردلیلی بااینها سازش کاری می کند و آن هم بحث دیگری است!

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true