×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۲۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
حکمرانی خوب در سایه مردم محوری و آشتی با دنیا

 پایگاه خبری تحلیلی صلح پایدار کمال الدین پیرموذن نماینده مجلس نهم و فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی برای «صلح پایدار» ، نوشت: برای احیای تمدن بزرگ ایران و پیشرفت خردمندانه و موفقیت آمیز فراگیر کشور ، راهی جز آشتی با ملت و آشتی با جهان و شکستن مرزهای خودی و غیرخودی و اعمال قدرت اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی و اداری براساس قانون ، اثربخشی و پاسخگویی که همانا منظور اساسی و حکمرانی خوب است. باقی نمانده است شاه کلید توسعه کشور ، در فراهم ساختن شرایط و نهادهایی است که  دولت با بهره گیری از نیروهای عظیم افکار عمومی ، با پس زدن نیروی بی کفایت عضو جبهه پایداری از مناصب دولتی و جلب مشارکت و همکاری موثر مردمی با اعتمادسازی و شایسته سالاری ، از عهده انجام وظایف حاکمیتی و پشتیبانی خود راساً برآید و بتواند زمینه ساز رشد صادرات بازار ، صنعت ، تولید ثروت و با تنش زدایی با سایر ملل ، افزایش منابع مالی و هدایت آنها به نفع همه ایرانیان و تامین آزادی های اساسی همه اقوام و شهروندان آن و نیز شکوفایی و بلوغ فکری عالمانه اقشار جامعه باشد.

جامعه ایرانی بایستی با بهره گیری از علوم و تجارب ملل پیشرفته و غنای پیشنیه با شکوه فرهنگی خود ، بیش از پیش ساختار دمکراتیک بخود بگیرد و انرژی و سرمایه عظیم اجتماعی احیا شده خود را ، در اثر توجه فراوان و چشمگیر به حقوق سیاسی و آزادی های مدنی و توزیع بهتر و عادلانه همه امکانات اقتصادی ، فرهنگی ، سیاسی کشور در بین همه ایرانیان خاصه در میان مناطق محروم و اقوام غیور ایران در خدمت کشور بطور عام و در اختیار حکمران خوب بطور خاص قرار گیرد تا بتوان در دنیا نیز ایران جایگاه واقعی با عظمت خویش را دریابد . حکمرانی خوب با نبود فساد در همه زمینه های اساسی آن مترادف است، در حکمرانی خوب جایی برای اختلاسگران ، ویژه خواران و آقا زاده ها وجود ندارد.

بی توجهی به حقوق سیاسی و آزادی های مدنی ، آشتی و تعامل با دنیا ، سیاست های اقتصادی بد ، برخوردهای فراقانونی ، رانتی ، سلیقه ای و حتی چارچوب حقوقی و مقرارات ضعیف و نبود شایسته سالاری و قوانین کارساز و سرنوشت ساز ، مهم ترین عوامل تشدید فساد و تورم و تضعیف حکمرانی هستند . پرواضح است نهادینه کردن حکمرانی خوب مردم سالار ، در این مقطع زمانی کشور که بعلل متعدد ضریب اعتماد اجتماعی را سوعملکرد بسیاری از آقازاده ها و اعضای جریان خود حق پندار انحصار طلب تازه از راه رسیده بی کفایت خاص به حداقل رسانده و انتقادات و اعتراضات دامنه دار گسترده ای را به ارمغان آورده اند، بسیار دشوار و یک فرایند بلند مدت بوده و مستلزم پاسخگویی همه ارکان حکومت است که ماهیتاً زمانبر هم هستند.

امام علی با بها دادن به حاکمیت مردم ، برخودداری حکومت از پشتوانه مردمی اعتقاد داشت و جوهرۀ اصلی نظریه حکمرانی خوب ، که تاثیر رابطه حکمرانان بر شهروندان برسطح توسعه جامعه و رفاه مردم آن جامعه است بوسیله آموزه های دینی ورفتار علوی تایید می شود. پاسخگویی و شفافیت ساختار قدرت و اعطای نقش بیشتر به تمامی شهروندان و مقتدر و متمکن ساختن عموم ملت و ارتقای کیفیت زندگی عموم شهروندان ، از شالوده های حکمرانی خوب است . هدف اصلی حکمرانی خوب که همانا خواست ملی بویژه مطالبات بانوان ، دانشجویان ، جوانان و اقوام میهنی نیز می باشد ، به حداکثر رساندن بهزیستی عمومی و توسعه فراگیر کشور و رضایت مادی و معنوی ایرانیان با رفع نیازهای اساسی شهروندان و حمایت آگاهانه و عالمانه از حقوق اساسی از قبیل آزادی های بیان ، مطبوعات ، سبک زندگی ، حقوق بشر و گسترش نهادهای انتخابی و خود انتخابات است ، همچنین احترام به اصول مردم سالاری است که صدا و حق انتخاب مردم را گسترش داده و پاسخگویی دولت وحاکمیت را گسترش می دهد ، چراکه تنها  راه پایداری نظام در همراهی کامل ارگان حکومت با ملت و فاصله گیری از جبهه پایداری ضد جمهوریت نظام و کیان است. بدیهی است بیش از هشتاد و نه درصد ملت ، تحقق حکمرانی خوب را در تحقق حاکمیت ملی و شعار محوری انقلاب اسلامی ؛ استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی و تعامل عزت خواه و سازنده با دول جهان و به فرجام و سرانجام رساندن برجام جستجو می کنند و از حاکمان کشور مجدانه پیگیری می کنند و باور دارند.

true
true
true
true
  1. ناشناس

    سخن زیبا بود،ولی باید دید در فضای زشت و کثیف،میتوان به این سخن زیبا جامه عمل پوشاند؟فکر کنم برای رسیدن به این مدینه فاضله،صد سال زمان نیازه،،آنهم با حاکمیت شایسته سالاری و مدیریت ملی گرا و ایرانیسم

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true