×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
مواضع ترامپی «بایدن» علیه ایران ؛شوآف انتخاباتی از برجام

پایگاه خبری صلح پایدار: نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفته چنانچه در انتخابات پیروز شود با همکاری متحدان آمریکا برجام را قوی‌تر خواهد کرد.


به گزارش صلح پایدار:مواضع دموکرات ها و جمهوریخواهان آمریکا نسبت به ایران تفاوت چندانی باهم ندارد. رویکرد خصمانه ای که به وضوح در انتخابات ایالات متحده مشاهده می شود. به طوری که نامزدهای انتخاباتی این کشور نسبت به جمهوری اسلامی ایران همواره مواضع تند داشته و دارند و در اتهام زنی به ایران تلاش می کنند از یکدیگر پیشی بگیرند. از این رو به گزاف نیست اگر بگوییم در انتخابات 2020 آمریکا نیز بایدن و ترامپ هرکدام پیروز انتخاب شوند ، فرقی ندارند و هردو نسبت به ایران مواضع یکسانی اتخاذ خواهند کرد . همانطور که پیش از این هم اینگونه بوده است. بنابراین مذاکره و توافق با ایران شوآف انتخاباتی است که بایدن و ترامپ امروز  از آن بهره برداری می کنند. دونالد ترامپ که دنیا دولت اول او را تجربه کرده است حالا  از توافق قریب الوقوع با ایران پس از پیروزی دم می زند و در عین حال (توافق هسته ای) را احمقانه ترین توافقی می داند که دولت رسمی آمریکا پای انرا امضا کرده است ! او اتهام زنی هایش را ادامه می دهد و صحبت از پاداش ایران به  طالبان را به زمانی نزدیک موکول می کند .

این در حالی است که «بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات 2020ریاست‌جمهوری آمریکا هم حالا مواضع ترامپی صریحی نسبت به ایران می گیرد و در مجله فارن‌افرز در تشریح سیاست خارجی خود در صورت پیروزی در انتخابات می نویسد: «من درباره رژیم ایران هیچ توهمی ندارم. این رژیم اقدام به انجام فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در سراسر خاورمیانه کرده، معترضان را به طرز بی‌رحمانه‌ای سرکوب کرده و در اقدامی غیرمنصفانه آمریکایی‌ها را بازداشت کرده است.»

جو بایدن در ادامه این یادداشت از سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در عملیات تروریستی دولت ترامپ به شهادت رسید به عنوان «بازیگری خطرناک» یاد کرده اما نوشته ترور او باعث تشدید خشونت‌ها در منطقه شده است.

او اگرچه خروج ترامپ از توافق هسته‌ای را نقد می کند و از این توافق به عنوان توافق تاریخی یاد می کند که دولت اوباما-بایدن بر سر آن مذاکره کرد و مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شد اما در عین حال تاکید کرد : «تهران باید به پایبندی دقیق توافق هسته‌ای برگردد. اگر این کار را انجام دهد، من به توافق هسته‌ای باز می‌گردم و از تعهدمان به دیپلماسی برای همکاری با متحدانمان در جهت قوی‌تر کردن و تمدید این توافق استفاده خواهم کرد و همزمان به نحو موثرتری با سایر اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران مقابله خواهم کرد.»

بایدن در حالی از پایبندی دقیق تهران به برجام سخن می گوید که این توافق حتی در دولت اوباما هم بخوبی اجرا نشد و دولت قبل آمریکا هم چندان پایبند به این توافق نبود.

از سوی دیگر «آنتونی بلینکن»، مشاور ارشد «جو بایدن»هم اواخر خردماه ماه گفته بود چنانچه او در انتخابات ماه نوامبر به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود تمامی تحریم‌ها علیه ایران، از جمله تحریم‌های اعمال‌شده توسط «دونالد ترامپ» را حفظ خواهد کرد.

بلینکن که یکی از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا در گفت‌وگوهای منتهی به توافق هسته‌ای برجام بود این اظهارات را روز ۲۹ خرداد در نشست مجازی «کمیته یهودیان آمریکا» مطرح کرده است.

این مقام سابق آمریکایی گفت: «ایران باید به پایبندی کامل برجام برگردد. در غیر این صورت- و تا زمانی که [ایران] این کار را انجام دهد- واضح است که همه تحریم‌ها پابرجا خواهند ماند.»

بلینکن در ادامه گفته که به دنبال «توافقی قوی‌تر» با ایران خواهد بود: «اگر ما به پایبندی [به برجام] برگردیم از این مسئله به همراه شریکان و متحدانمان که بار دیگر در موضع یکسانی با ما قرار می‌گیرند به عنوان سکویی استفاده خواهیم کرد تا به مذاکره بر سر توافقی طولانی‌مدت‌تر و قوی‌تر بپردازیم.»

به هرحال نظرات بایدن و نزدیکان او نشان می دهد که طرفداری این نامزد دموکرات امریکا از برجام و بازگشت آمریکا به توافق هسته ای بازهم منوط به نشستن پشت میز مذاکره است . مذاکره درباره توافقی که به هیچ وجه از جانب ایران قابل پذیرش نیست و مقامات جمهوری اسلامی صراحتا تکرار چنین مذاکره ای را رد کرده اند. چراکه دموکراتها هم مدعی کامل شدن برجام هستند که شامل مسائل موشکی و منطقه‌ای می شود.

بنابراین به نظر می رسد همانطور که بسیاری از کارشناسان تاکید دارند ؛ اختلافات میان احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه در سیاست‌گذاری در خصوص ایران صرفاً تاکتیکی است و میان دو طرف در ضدیت با ایران اختلاف راهبردی وجود ندارد.

اخبار مرتبط

*بازی «بایدن» با برجام

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true