×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
چه کسی پستچی تهران – واشنگتن می شود؟

پایگاه خبری صلح پایدار:علاوه بر میانجیگری آلمان میان ایران و آمریکا که چندی پیش النشره لبنان خبرش را در اختیار رسانه ها قرار داد، برخی از وساطت نخست وزیر عراق میان دو کشور نیز خبر می دهند .خبری که البته از سوی نخست‌وزیر عراق تکذیب شد . مصطفی الکاظمی در آستانه سفرش به آمریکا این موضوع را رد کرده و گفته که «میان تهران و واشنگتن نقش پستچی را ایفا نمی‌کند».


به گزارش صلح پایدار:دونالد ترامپ اگرچه مدعی توافق با ایران است اما در عمل تغییری در رفتار خصمانه او نسبت به ایران دیده نمی شود. تلاش او برای تصویب قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل که البته موفق به انجامش نشد از یک سو و تهدید به فعال کردن «مکانسیم ماشه»از سوی دیگر آخرین اقداماتی است که ترامپ علیه ایران انجام داده است. بااین وجود او وعده رسیدن به توافقی سرمی دهد که بعد از دولت دومش صورت می گیرد.
ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود با این ادعا که تهران خواهان پیروزی «بایدن» در انتخابات سوم نوامبر است،باردیگر در جمع طرفدارانش گفته است:«اگر ما پیروز شویم بلافاصله به توافقی با ایران دست پیدا خواهیم کرد.»

اظهارات ترامپ در این باره در حالی مطرح می‌شود که مقامات کشورمان بارها تاکید کرده‌اند پیش از خروج آمریکا از برجام در این چارچوب با این کشور مذاکره کرده‌اند و تنها در صورت بازگشت آمریکا به برجام و پایبندی کامل به تعهداتش با این کشور مذاکراتی انجام خواهند داد.

بااین حال نماینده پیشین آمریکا در امور ایران هم در گفت و گویی ضمن مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران، گفت که «رئیس جمهور آمریکا خواهان دست یافتن به توافقی با ایران است .ترامپ مایل به دست یافتن به چیزهای دیگری همچون معاهده های صلح بیشتر در خاورمیانه، شکوفایی و ثبات بیشتر است.»پیش از این جان بولتون هم از اشتیاق ترامپ به مذاکره و توافق با ایران خبر داده بود .

این در حالی است که در هفته‌های گذشته خبر توافق و یا مذاکرات پیدا و پنهان، میان ایران و آمریکا حتی با میانجیگری برخی کشورها نیز به گوش می‌رسد. خبری که روز گذشته سردار دهقان ، مشاور مقام معظم رهبری هم تایید کرد و  گفت که «خیلی‌ها می‌خواستند میان ایران و آمریکا میانجیگری‌ کنند ».(متن کامل)

در همین راستا علاوه بر میانجیگری آلمان میان ایران و آمریکا که چندی پیش النشره لبنان خبرش را در اختیار رسانه ها قرار داد، برخی از وساطت نخست وزیر عراق میان دو کشور نیز خبر می دهند .خبری که البته از سوی نخست‌وزیر عراق تکذیب شد . مصطفی الکاظمی در آستانه سفرش به آمریکا این موضوع را رد کرده و گفته که «میان تهران و واشنگتن نقش پستچی را ایفا نمی‌کند».

نخست وزیر عراق در حالی این موضوع را رد کرده که پیش از این مشاورش با مهم توصیف کردن سفر قریب الوقوع الکاظمی به واشنگتن ،از گفتگوی وی با مقامات آمریکایی درباره ایران و طرح درخواست معافیت تحریم های ایران از سوی نخست وزیر عراق خبر داده بود.

روزنامه العربی الجدید نیز همزمان در تحلیلی به جنبه‌ها و اهداف سفر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به آمریکا پرداخت.

در بخشی از این تحلیل آمده است که مصطفی الکاظمی در سفرش به آمریکا تلاش خواهد کرد که به مقامات واشنگتن فشار بیاورد تا در رابطه با ایران راه حل‌های متعادل را بپذیرند و تحریم‌ها علیه ایران را کاهش دهند.

در این تحلیل آمده است : به سود عراق نیست که به یک طرف متمایل شود و با طرف دیگر دشمنی کند زیرا شرایط عراق نابسامان است و توان تحمل فشار از هیچ طرفی را ندارد.

به نظر می رسد در چنین شرایطی باید منتظر ماند و دید بالاخره برای حل اختلاف میان ایران و امریکا و البته بهره برداری سیاسی چه کسی رضایت می دهد میان دو کشور نقش پستچی را بازی کند !

اخبار مرتبط

*ترامپ به دنبال مکانیسم ماشه یا توافق با ایران ؟

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true