×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
بازی «بایدن» با برجام

به گزارش پایگاه خبری صلح پایدار:تک دوره ای شدن ریاست جمهوری ترامپ اتفاقی است که به باور برخی تحلیلگران چندان بعید به نظر نمی رسد چراکه یک دوره ای شدن دولتها در ایالت متحده پیشینه تاریخی دارد و نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ادوار گذشته نشان می دهد که تک دوره ای شدن رییس جمهور در این کشور مسبوق به سابقه است.آن هم رییس جمهوری که در آخرین سال کاری دولتش بیشترین انتقادات را متوجه خود کرده است.
البته یک دوره ای شدن ترامپ جمهوریخواه در حالی مطرح است که جو بایدن دمکرات مهمترین رقیب انتخاباتی او محسوب می شود و نظرسنجی های اخیر آمریکا نشان می دهد برای پیروزی در انتخابات 2020« بایدن» شانس بیشتری دارد.(اینجا)
این در حالی است که ترامپ نه تنها خود را رییس جمهور بعدی آمریکا می داند و تک دوره ای شدن خود را باور ندارد بلکه برای این نظرسنجی ها اعتباری قائل نیست و معتقد است این نظرسنجی ها ساختگی است.(اینجا)
البته دموکرات ها در فعالیت های تبلیغاتی خود تلاش می کنند برخلاف عملکرد ترامپ وعده هایی بدهند تا بلکه بتوانند فضای داخل و خارج آمریکا را موافق خود کنند و منتقدان و مخالفان سیاست های دولت فعلی را با خود همراه سازنند. در این بین سیاست های غلط و جنجالی ترامپ مقابل ایران و خروج از برجام که محصول توافق دولت دموکرات آمریکا با ایران بوده است ،برگ برنده ای برای رقیب ترامپ شده تا بازگشت به توافق هسته ای را جزیی از برنامه های خود اعلام کند که در صورت پیروزی انجام می دهد. از این رو با افزایش نارضایتی‌های عمومی از عملکرد «دونالد ترامپ» در حوزه‌های مختلف و همچنین افزایش فاصله «جو بایدن»رقیب وی در انتخابات نوامبر در نظرسنجی‌ها، برخی چهره‌های جمهوری‌خواه به بیان اظهاراتی علیه بایدن روی آورده‌اند.

خطر «بایدن» برای جمهوری خواهان
در همین رابطه «نیکی هیلی»نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل بامداد امروز مدعی شد اگر بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا پیروز شود، تمام اقدامات دولت ترامپ را ملغی کرده و به توافق هسته‌ای با ایران نیز باز خواهد گشت.
به نوشته روزنامه «جروزالم‌پست» هیلی طی سخنرانی ویدئوکنفرانسی در لابی صهیونیستی «ائتلاف جمهوری‌خواهان یهودی» در آمریکا با مهم دانستن برخی اقدامات دولت ترامپ از جمله خارج شدن از برجام و انتقال سفارتخانه آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی، گفت: «بخاطر تمام این موارد… من متنفر هستم از اینکه بایدن پیروز انتخابات شود».
وی در تلاش برای جمع کردن رأی برای ترامپ و همچنین تخریب بایدن در جمع یهودیان آمریکا، اظهار داشت: «به چیزهایی که اکنون می‌گوید گوش ندهید. اقدامات هستند که رویکرد شخصی را نشان می‌دهند نه صحبت‌های او. ما اقدامات دو شخص متفاوت (ترامپ و اوباما) که ریاست‌جمهوری را برعهده داشتند، دیده‌ایم. ما نتایجی که دو شخص متفاوت گرفته‌اند را نیز دیده‌ایم».
این سیاستمدار آمریکایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع تقابل واشنگتن با پکن نیز اشاره کرده و مدعی شد چین اکنون تهدید شماره یک آمریکا در جهان است و بسیاری از رؤسای جمهور پیشین ایالات متحده از جمله «باراک اوباما» نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بوده‌اند.

رویکرد یکسان جمهوریخواهان و دموکراتها نسبت به ایران
به هرحال جنگ قدرت میان دموکراتها و جمهوریخواهان آمریکا اگرچه بازار رقابت انتخاباتی را در ایالات متحده گرمتر می کند و فضای رسانه های جهان را درگیر و تشویق به پیگیری انتخابات این کشور می کند اما این سوال مطرح است که پیروزی جمهوریخواهان و دموکراتها چه تغییری درسیاست خارجی آمریکا ایجاد می کند و از طرفی روابط تاریخی ایران و ایالات متحده چگونه می شود؟

روابطی که به باور بسیاری از کارشناسان نه تنها در دولت های دموکرات و جمهوریخواه آمریکا ، تغییر فاحشی نداشته بلکه رویکرد آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران در هر دوه ای کلا یکسان بوده و هردو جریان همواره به یک میزان به جمهوری اسلامی اتهام ساخت سلاح هسته ای و یا حمایت از تروریسم زده اند از این رو نمی توان تصور کرد با روی کار آمدن دموکرات ها و ایجاد موازنه در نظام آمریکا و میان احزاب آن، دریچه ای برای ایران حاصل شود و حتی امیدی به بازگشت انها به برجام داشت.

لذا باید منتظر ماند و دید در روزهای منتهی به انتخابات معادلات در این کشور چگونه رقم می خورد و در نهایت مردمی که در صحنه سیاست آمریکا حضور دارند در مورد ترامپ چگونه قضاوت می کنند. هر چند که این روزها بسیاری از جمهوریخواهان هم از ترامپ که نژادپرست نیز خوانده می شود دلسرد شده اند و از طرفی به نظر می رسد دموکرات ها امیدوارتر از دور قبل فعالیت انتخاباتی خود را دنبال می کنند .

true
برچسب ها : ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true