×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۲۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
نسیم السادات مهاجرانی در گفتگو با«امید صلح»مطرح کرد؛عدم حمایت مالی؛چالش جدی ورزش بانوان کشور

زهره دیانی :در مسابقات فوتبال بانوان زیر 15سال استان تهران تیم نوجوانان آرمینه به عنوان تیم اخلاق انتخاب شد.تیم آرمینه همچنین موفق شد از بین 29 تیم حاضر در این مسابقات  رتبه هفتم را به خود اختصاص دهد.در این فستیوال 29 تیم شرکت کردند که 16 تیم از توابع استان تهران بودند. برای تیم آرمینه؛ شکیبا رمضانعلی، صدف سادات پورسیدی، تینا عسگریان، آتنا دانشمندی، دیانا عاشقلو،سحر صدقی، آیدا افشار،آریانا متابعان،پرستو فامیلی، هیلا گودرزی و آیناز همتی با مربیگری نسیم السادات مهاجرانی و سرپرستی مهتا صیقل داشاد بازی کردند.در همین رابطه نسیم السادات مهاجرانی،مربی تیم آرمینه در گفتگو با هفته نامه «امید صلح» از حضور این تیم در فستیوال ملی منتخبان زیر 15سال خبر داد و گفت:در این فستیوال که قرار است آخر شهریور برگزار شود دو تیم از استان تهران شرکت خواهند کرد که از تیم آرمینه چهار بازیکن حضور خواهند داشت .

وی که سابقه بازی در تیمهای نفت تهران و دانشگاه آزاد اسلامی در المپیادهای دانشجویی را در کارنامه کاری خود دارد دراین گفتگو به مشکلات تیم های ورزشی بانوان کشور اشاره کرد و اظهار داشت: عدم حمایت مالی و نداشتن اسپانسر مشکلی است که همه رشته های ورزشی بانوان با آن مواجه اند.

این کارشناس تربیت بدنی تاکید کرد: وقتی پخش تلویزیونی نیست وجراید اخبار ورزش بانوان را  پوشش نمی دهند و حتی  تعداد تماشاچیانی که بازی ها را نگاه می کنند بسیار محدود است بنابراین کمپانی ها تمایلی برای حمایت از ورزش بانوان ندارند در نتیجه قدم از قدم پیش نمی رود.

مشروح گفتگو را در ادامه بخوانید:

در مسابقات فوتبال بانوان زیر 15سال تیم آرمینه به عنوان تیم اخلاق انتخاب شده است. لطفا درخصوص برگزاری این دور از مسابقات توضیح بفرمایید؟

ما هر سال در استان تهران یکسری مسابقاتی برگزار می کنیم؛ بخصوص در بخش بازیکنان پایه و مینی که گاهی اوقات بصورت فستیوال برگزار می شود. هدف از این فستیوال ها شناسایی استعدادها از بین بازیکنان زیر 15 سال است که برای تیم های ملی انتخاب می شوند . در همین حال در جشنوارها نیز نونهالان کنار یکدیگر قرار می گیرند .در بازی های اخیر نیز نونهالان از استان تهران و توابع استان تهران در 29 تیم شرکت کردند که 16 تیم از توابع استان تهران بودند. تیم ما هم با عنوان تیم آرمینه در مسابقات شرکت کرد. هدف ما این بود که بچه ها علاوه بر آنکه در سالن کار می کنند تجربه بازی در چمن را نیز به دست آورند . به همین منظور تیم آرمینه در فستیوال دختران زیر 15سال استان تهران شرکت کرد و به عنوان تیم اخلاق شناخته شد. علی رغم اینکه دو هفته قبل(12شهریور) در شهر مشهد فستیوال ملی به مدت سه روز برگزار شد اما چون فستیوال تهران هنوز برگزار نشده بود هیچکدام از بازیکنان ما موفق نشدند در فستیوال ملی حضور پیدا کنند.

 

 

در ماههای آینده برنامه ای برای شرکت در فستیوال ملی دارید؟

بله.برای حضور در فستیوال ملی منتخبان زیر 15سال که قرار است آخر شهریور برگزار شود هیات ناظر براین مسابقات از تیم ما چهار نفر را انتخاب کرده اند تا دو تیم از استان تهران برای حضور در مسابقات کشوری حاضر شوند.

استقبال بانوان از این ورزش به گونه ای هست که در انتخاب بازیکنان تیم خود فاکتورهای مورد نظرتان را لحاظ کنید؟

در شش سال اخیر استقبال بانوان از این رشته خیلی زیاد شده است. درواقع از دو سال پیش که بانوان موفق به کسب عنوان قهرمانی در آسیا شدند بانوان استقبال خوبی از این رشته ورزشی دارند. در حالی که   شاید قبل از آن 10تا12نفر در سالن های ورزشی حضور داشتند اما خوشبختانه الان در تابستان ها در کلوپ ها 70تا80نفر عضو می گیریم. بنابراین بحث کیفیت را در صدر قرار می دهیم .ضمن اینکه معیارهای ما کاملا فنی است و حتما در کنار آن بعد اخلاقی هم مهم است. البته بازهم جا دارد شرایط بهتر شود .ما نونهالان مستعد زیادی در کشور داریم که شاید اصلا دیده نمی شوند.

از تیم شما بازیکنی در تیم ملی حضور دارد؟

بله. از سال94 ما در تیم ملی نماینده هایی داشته ایم .در بازی های اخیر تیم ملی در جام «کافا» هم از تیم ما بازیکنانی حضور داشتند.ضمن اینکه در تیم ملی پایه هم ما بازیکن داشته ایم.

برای فعالیت در این رشته ورزشی با چه مشکلاتی مواجه اید؟

مساله مالی چالش جدی برای ورزش بانوان محسوب می شود. در چهار روزی که بازیکنان ما برای حضور در مسابقات این دوره حاضر شدند هزینه ایاب و ذهاب را خود بچه ها متحمل شدند. متاسفانه در بخش بانوان در استان تهران چیزی به عنوان حمایت کننده مالی یا اسپانسر نداریم. حتی همکاران ما از توابع استان تهران که در این مسابقات حضور یافتند تنها امکاناتی که برایشان مهیا شده بود این بود که بتوانند در این مسابقات شرکت کنند.  ورودی و ایاب و ذهاب بر عهده خود شرکت کننده هاست بدون آنکه اسپانسری داشته باشند.

 

 

ارزیابی شما از سطح کیفی فستیوال نوجوانان زیر 15سال چیست؟

وقتی مسابقات مثل مسابقات لیگ به طور مستمر برگزار شود می توان بهترین بازیکنان را در این رده سنی انتخاب کرد اما فستیوال هایی که بصورت زمانبدی شده در یک هفته یا4 روز برگزار می شود اگر استعدادیابها به محل برگزاری مسابقات بروند راحت می توانند در هر فستیوال 20تا 30بازیکن مستعد را پیدا کنند .به هرحال سطح کیفی مسابقات این دوره با حضورتیمهای توابع استان تهران بخصوص شهریار، اسلامشهر و شهرقدس خیلی بالا بود. در این مسابقات اگرچه سعی کردند بازیکنان از رده سنی زیر15باشند اما به دلیل آینده نگری که ما درباره تیم های خود داریم حتی از متولدین 85هم در این مسابقات حضور یافتند. بنابراین سطح کیفی این فستیوال بالا بود و بازیکنانی که باتجربه تر بودند و برای سال دوم دراین مسابقات شرکت کردند مسلما عملکرد بهتری داشتند.

رویکرد فدراسیون فوتبال نسبت به تیم های پایه فوتبال بانوان چگونه است؟

باتوجه به اینکه ورزش استان تهران زیر مجموعه گسترده ای دارد لذا نهادها وسازمانهای ذیربط وقت نمی کنند به ورزش بانوان آنطور که باید بپردازند. اگر شما کل استان تهران را بگردید یک تیم بانوان که مورد حمایت باشد را پیدا نخواهید کرد. همه تیم ها شاید بتوانند بخشی از هزینه های خود مثل ورودی مسابقات را با حمایت خیرین یا شرکت کمپانی تامین کنند .لذا فدراسیون هیچ نقشی در حمایت از تیم های ورزشی بانوان به غیر از تیم های ملی ندارد.نقش فدراسیون فوتبال فقط حمایت از تیمهای ملی برای مسابقات برون مرزی است و گرنه در قالب تیمداری به هیچ یک از تیم های بانوان کمک نمی کنند.

عدم حمایت ازتیم های پایه موجب تضعیف تیم ملی نمی شود؟

صدرصد همینطور است. تیم های زیر 15سال ما جدیدا به مسابقاتی در جنوب شرق آسیا به نام «کافا» در تاجیکستان اعزام شدند که در چهار بازی نتایج بسیار ضعیفی به دست آوردند. در حالی که در گذشته تیم هایی که مقابل ایران بازی می کردند با اختلاف می باختند اما متاسفانه در این دوره تیم ایران با یک باخت یک مساوی و یک برد سوم شد و با جام خداحافظی کرد.این در حالی است که سطح بازی ها خیلی پایین بود . تیم هایی که ضعیف بودند در حال پیشرفت هستند . تیم ملی بانوان ایران نه تنها پیشرفت نکرده بلکه سطح کیفی آن روند نزولی داشته است.البته باید یادآور شوم که برای این دوره از مسابقات انتخاب بازیکنان برای حضور در اردو در شرایط کاملا اضطراری صورت گرفت.به طوری که برخی بازیکنان به خاطر نداشتن پاسپورت کنار گذاشته شدند و جای آنها را کسانی گرفتند که این مشکل را نداشتند .وقتی ملاک انتخاب بازیکن؛ داشتن پاسپورت باشد نباید خیلی توقع داشت تیم خوب و قدری وارد رقابت ها شود. این مساله باعث شده تا خود من به بازیکنانم گوشزد کنم که پاسپورت بگیرند تا اگر تیم ملی برای حضور در مسابقات کشوری و ملی با چنین مشکلی مواجه شد بتوانند از بازیکنان تیم ما نفر انتخاب کنند . به هرحال بنده معتقدم به زیر ساخت ها خیلی توجه نمی شود.

 

 

عمده ترین موانع پیش روی ورزش بانوان چیست؟

همانطور که گفتم عدم حمایت مالی و نداشتن اسپانسر مشکلی است که همه رشته های ورزشی بانوان با آن مواجه اند.علتش هم این است که در مسابقات لیگ و مسابقات داخلی استانها باوجود آنکه بازیکنان خانم با حجاب بازی می کنند اما نه پخش تلویزیونی دارند و نه خبرنگاران از این مسابقات حمایت می کنند. درواقع آنقدر بحث حراستی ورزش بانوان بالاست که هیچ فردی به  خودش این جرات را نمی دهد که وارد شود و بتواند از آن حمایت کند. مهمترین فاکتور آن هم عدم حمایت آقایان از ورزش بانوان است. یعنی اگر ما مثل قانونی که فیفا گذاشته است به این صورت که تیم های آقایان هرکدام موظف بودند تیم بانوان هم داشته باشند و از آنها حمایت کنند یقیناً الان بهترین تیم های بانوان با استعدادهای بالا داشتیم بدون آنکه مشکل مالی داشته باشند .چراکه تمام هم وغم تیمداری برعهده آقایان مسوول بود نه اینکه یک مربی به جای پرداختن به مسوولیتش به دنبال بخش های مدیریتی و مالی و… باشد.ما در حالی پیشرفت می کنیم که حمایت کننده مالی داشته باشیم. اولین فاکتوری که هر اسپانسری مطرح می کند؛ این است که این حمایت چه سودی برای ما دارد؟ وقتی پخش تلویزیونی نیست وجراید اخبار ورزش بانوان را  پوشش نمی دهند و حتی  تعداد تماشاچیانی که بازی ها را نگاه می کنند بسیار محدود است بنابراین کمپانی ها تمایلی برای حمایت از ورزش بانوان ندارند در نتیجه قدم از قدم پیش نمی رود.

در پایان صحبتی دارید بفرمایید؟

امیدواریم با حمایت جراید و آقایان عامه مردم بیشتر با ورزش بانوان آشنا شوند و مشکلات ما دراین حوزه حل شود تا ورزش بانوان به جایگاه واقعی خود برسد.

 

تیم جوانان آرمینه حاضر در لیگ برتر کشور. عکس مربوط به مسابقات کشوری در شهر گرمسار است که در تاریخ ۱۰ / ۶ / ۹۶ الی ۱۶ شهریور ماه برگزار شد و تیم جوانان آرمینه بهمراه ۳ تیم دیگر جواز حضور در اولین دوره لیگ برتر جوانان کشور را کسب کرد

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true