×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
ترامپ به دنبال مکانیسم ماشه یا توافق با ایران ؟

صلح پایدار – رییس جمهور آمریکا گفته است برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران هفته آینده اقدام می کند.


به گزارش پایگاه خبری صلح پایدار: با اینکه قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران، نتوانست از سد شورای امنیت سازمان ملل متحد بگذرد و آمریکا برای تصویب این قطعنامه فقط ۲ رای موافق داشت اما حالا رییس جمهور امریکا گفته است برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران هفته آینده اقدام می کند.

رد این قطعنامه اگرچه شکستی دیگری را برای دستگاه دیپلماسی دونالد ترامپ رقم زده اما او همچنان امیدوار است تحریم ها را بازگرداند این در حالی است که ترامپ در میتینگ های انتخاباتی خود وعده رسیدن به توافق با ایران سر می دهد .

رییس جمهور آمریکا بااین حال می‌گوید تلاش خواهد کرد که هفته آینده مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال کند.این رفتار دوگانه ترامپ بیش از هرچیز گویای بی ثباتی و ضعف تصمیم گیری اوست. ترامپ از یک سو خود را طرفدار توافق با ایران نشان می دهد و از سوی دیگر در ادبیات سیاسی خود الفاظی بکار می برد که نشان دهنده رویکرد خصمانه او نسبت به ایران است.

اقدام در جهت  فعال سازی مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران از هفته آینده، آخرین اظهارنظر ترامپ درباره ایران است.

وی همچنین گفت که احتمالا در کنفرانس پیشنهادی پوتین درباره ایران شرکت نخواهد کرد.

واکنش سناتور تندروی آمریکایی به رد پیش‌نویس قطعنامه آمریکا علیه ایران

از سوی دیگر یک سناتور تندروی آمریکا هم با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران، عدم تصویب پیش نویس قطعنامه ارائه شده از سوی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را اشتباه بزرگ سازمان ملل خواند.

لیندسی گراهام سناتور جمهوری خواه آمریکا در واکنش به شکست آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل در صفحه توییترش نوشت: شورای امنیت سازمان ملل سرسختانه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را رد کرد. این اشتباهی بزرگ توسط سازمان ملل بود. با وجود توسعه زرادخانه نظامی ایران، این اتفاق درگیری بزرگی با این کشور را محتمل‌تر می‌کند.

گراهام در ادامه در باره ایران ایران را بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم در جهان خواند و ادعا کرد: با افزایش قدرت نظامی ایران، روند برخورد با اسرائیل و دیگر کشورها که از سوی ایران تهدید می شوند، ایجاد می شود. این تصمیمی احمقانه از سوی سازمان ملل بود.

نظر بایدن درباره فعال شدن مکانیسم ماشه/آیا آمریکا این حق را دارد؟
این در حالی است معاون پیشین وزارت خارجه آمریکا و مشاور «جو بایدن» در امور سیاست خارجی با اشاره به خروج دو سال پیش واشنگتن از برجام و عدم امکان استفاده از «مکانیسم ماشه» نوشت که دولت ترامپ باید به این توافق پایبند باشد.

«آنتونی بلیکن» مشاور «جو بایدن» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در امور سیاست خارجی و معاون سابق وزارت خارجه آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» در یک پیام توییتری به توییت اخیر «ریچارد گلدبرگ» عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا که مدعی بود آمریکا صلاحیت فعالسازی مکانیسم ماشه را دارد، پاسخ داد.

این دیپلمات آمریکایی با گوشزد کردن مفاد برجام و عدم امکان واشنگتن برای استناد به «مکانیسم ماشه» با توجه به خروج دو سال پیش دولت ترامپ از برجام، نوشت: «راه‌حل‌های موجود در این قطعنامه در اختیار کشورهای «شرکت‌کننده» (اعضای برجام) است. کاخ سفید در (زمان) خروج از این توافقنامه، به معنای واقعی کلمه، عنوان بیانیه خود را «پایان دادن به مشارکت ایالات متحده در برجام» قرار داد. عاقلانه خواهد بود که توافقنامه‌ای که کارساز است و قدرت دارد، پایبند بود».

گلدبرگ که پیشتر لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران را خطری برای ثبات جهانی توصیف کرده بود، روز گذشته (شنبه) در پیامی توییتری، واشنگتن را واجد شرایط فعالسازی مکانیسم ماشه دانسته بود.

وی در واکنش به توییتر اخیر «وندی شرمن» رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ گفته بود: « وندی آیا هرگز قطعنامه‌ای که در خصوص آن مذاکره کردید را خوانده‌ای؟ پاراگراف‌های عملیاتی ۹ تا ۱۲. «مکانیسم ماشه» یک بند مستقل قانونی در متن آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که صلاحیت آمریکا برای فعالسازی آن را نشان می‌دهد (و هیچ بندی تا همیشه این صلاحیت را تغییر نخواهد داد)».

پیش از آن شرمن نیز در پیامی توییتری اعلام کرده بود که بند مکانیسم ماشه مربوط به اعضای برجام می‌شود.

وی در این خصوص گفته بود: «تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی بخشی از قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل و نه برجام است. برجام مورد تأیید قطعنامه 2231 است اما بند «مکانیسم ماشه» در خود برجام است».

 «مکانیسم بازگردانی تحریم ها»به یک تحقیر دیگر می انجامد

در همین حال یک تحلیلگر انگلیسی در یادداشتی با توجه به شکست آمریکا در شورای امنیت در پی عدم تصویب پیش نویس قعنامه این کشور برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، به جوانب مختلف سیاست خارجی یک جانبه آمریکا پرداخت.

به نوشته شبکه سی.جی.تی.ان، تام فودی تحلیلگر انگلیسی مسائل سیاسی و بین الملل ، نوشت: بار دیگر محدودیت های سیاست خارجی دولت ترامپ که به شدت یک جانبه و خصومت آمیز است، ظاهر می شوند. کاخ سفید فکر می کند زمانی که به نفع آمریکا است بقیه جامعه بین المللی را نادیده بگیرد، حق دارد که به سادگی این کار را انجام داده و خواسته اش را بر دیگران تحمیل کند. در مدت دو سال گذشته، این اوج سیاست آمریکا در زمینه ایران بوده است. اگرچه هرچقدر هم مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا تلاش کند که چهره ای پلیدی از ایران نشان داده و آن را بدنام کند، به نفع جهان است که برجام را به خاطر دلایل بزرگ تری همچون صلح و ثبات حفظ کرده و به جای تخریب آن تلاش کند بر آن پایبند باشد در نتیجه، تلاش پمپئو برای به کارگیری “مکانیسم بازگردانی تحریم ها” به تحقیر منتهی خواهد شد.

فودی با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته ای که آن را اقدامی فاقد “دلایلی عمل گرایانه” و در راستای بدنام کردن یک کشور خواند و همچنین بازتاب نگرانی دیگر کشورها درباره احتمال از بین رفتن این توافق در اثر تحریم های یک جانبه آمریکا در ادامه این یادداشت نوشت: در نتیجه، وقتی آمریکا در سازمان ملل خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شد، حمایت کمی دریافت کرد. به نظر می رسید پمپئو باور داشت که با محکوم کردن مکرر ایران به این که تهدیدی برای جهان آزاد است و مرتبط کردن آن با ترویسم(شیوه معمول آن در راستای هر چیزی)، کشورهای دیگر به درخواست واشنگتن اعتنا خواهند کرد، در صورتی که این کار را نکردند.

وی افزود: با این وجود، کلی کرافت نماینده دائمی آمریکا در سازمان ملل که به این شکست راضی نشده است، اعلام کرد که واشنگتن به دنبال بازگردانی تحریم های سازمان ملل علیه ایران است. آمریکا با این کار هدف دارد علیرغم خودداری از مشارکت در توافق هسته ای به عنوان یک عضو از بندها و شروط آن علیه ایران استفاده کند. بازهم این اقدام به طور انکار ناپذیری محکوم به شکست است. دوباره نشانه ای از تحقیر در میان است.

این در نهایت محدودیت های یک سیاست خارجی منحصرا مبتنی بر زورگویی یک جانبه و همچینن بی اعتنایی آشکار آن به قوانین و سازمان های بین المللی را نشان می دهد. این شکست نشان می دهد که تلاش برای مجبور کردن دیگران به پیروی از خواسته آمریکا در مسئله ایران به وضوح دارای محدودیت هایی است و اقدامات افراطی پمپئو برای توجیه دیگران در پیروی از موضع آمریکا، ابزار قانع کننده ای در دیپلماسی نیست.

اخبار مرتبط

ترامپ: با چین نه، ولی با ایران توافق می‌کنیم

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true