×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
توافق یا تشدید بحران؟

به گزارش پایگاه خبری صلح پایدار:«باایران ظرف 4هفته توافق می کنم».این جدیدترین وعده انتخاباتی است که دونالد ترامپ در جمع طرفدارانش داده است. این در حالی است که او دو ماه پیش، تهدید کرده بود اگر دوباره رییس جمهور شود، ایران برای توافق باید هزینه بسیار بیشتری بپردازد!

او حالا در جمعی که بنا بر نوشته اپ وابسته به روزنامه یو اس ای تودی، با هدف جمع‌آوری کمک مالی برای ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ برگزار شد ؛ وعده از توافق با ایران در چهار هفته داده است. وعده ای که البته بازتاب گسترده داشته و شاید برخی را به تغییر در سیاستهای دولت دوم ترامپ خوشبین کرده است.

در این گردهمایی که دیروز در منزل یکی از حامیان ترامپ که به‌تازگی در پی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ درگذشته بود، برگزار شد  ،هر کدام از شرکت‌کنندگان از ۵ هزار و ۶۰۰ دلار تا ۲۵۰ هزار دلار به ستاد ترامپ کمک کرده و فرصت یافتند تا با بهره‌گیری از این مهمانی خصوصی با وی عکس انداخته و در میزگردی با او شرکت کنند.

در فیلمی که رسانه جوئیش اینسایدر از این مهمانی منتشر کرد، ترامپ به حامیان خود وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات ۱۳ آبان ظرف یک ماه به توافقی با ایران دست یابد.وی گفت: اگر ما پیروز شویم، ظرف چهار هفته توافقی با ایران خواهیم داشت.

این در حالی است که ترامپ حدود دو ماه پیش در گردهمایی انتخاباتی خود در شهر تولسا ایالت اوکلاهاما، با بیان این که قصد دارد یک توافق خیلی سریع و بهترین توافق ممکن را (با ایران) انجام دهد، هشدار داده بود: زمانی که در انتخابات پیروز شوم، ایران هزینه بسیار بالاتری خواهد پرداخت.

وی مدعی شد: ایران به شدت خواستار امضای یک توافق است اما جان کری به آنها گفته است که صبر کنید چون اگر ترامپ در انتخابات ببازد، شما صاحب آمریکا خواهید شد. من هم به آنها (ایران) گفتم که می‌توانید صبر کنید اما زمانی که من در انتخابات برنده شوم، شما باید هزینه بسیار بیشتری بپردازید تا اینکه بخواهید الآن توافق کنید. بله واقعاً من این را به آنها گفتم.

دوران ترامپ پیچیده‌تر از دوران جرج دبلیو بوش

به هرحال توافق ایران و آمریکا اگرچه به عنوان یکی از حربه های انتخاباتی نامزدهای احزاب این کشور برای جذب افکار عمومی کاربرد دارد اما تجربه ثابت کرده عملی شدن آن پیچیدگی های خاص خود را دارد . به طوری که بعد از روی کارآمدن جمهوری اسلامی در ایران توافق برجام که اولین توافق رسمی میان دولتهای دو کشور بود هم عمر کوتاهی داشت و توسط رییس دولت فعلی آمریکا که حالا مدعی انجام توافق جدید در کوتاه مدت است نادیده گرفته شد .بنابراین از آنجایی که روابط ایران و آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ پیچیده‌تر از گذشته است و بنابر اذعان کارشناسان حتی پیچیده‌تر از دوران جرج دبلیو بوش شده می توان گفت هدف اصلی او از طرح توافق جدید با ایران فقط در راستای بهره‌برداری تبلیغاتی و اخذ  آراست . همانطور که چندی پیش جان بولتون مشاور سابق او گفت که «ترامپ یک جمهوریخواه محافظه‌کار است و هیچ منطقی ندارد».(متن کامل)

باخت در نظرسنجی ها

بااین وجود ترامپ اما کارهای تبلیغاتی خود را در حالی پیش می برد که طبق نظرسنجی ها هم نسبت به رقیب دموکرات خود ظاهرا وضعیت چندان مطلوبی ندارد.

براساس نظر سنجی مشترک سی بی اس نیوز و یوگاو، جو بایدن ،معاون اول رئیس جمهوری سابق آمریکا در نظرسنجی‌های دو ایالت پنسیلوانیا و ویسکانسین هم از ترامپ پیشی گرفته است.

در پنسیلوانیا، ایالت محل اقامت بایدن، معاون اول رئیس جمهوری سابق آمریکا با حدود ۴۹ درصد نسبت به ترامپ با حدود ۴۳ درصد پیشتاز است. همچنین بایدن در میان کسانی که مایل به رای دادن هستند، ۴۸ درصد شانس انتخاب دارد در حالی که این رقم برای ترامپ نزدیک به ۴۲ درصد است.(متن کامل)

در این شرایط به نظر می رسد طرح توافق با ایران و به طور کلی وعده تغییر در سیاستهای کلی دولت ترامپ بیشتر شوی تبلیغاتی باشد و همانطور که چهارسال اول دولت او تشدید کننده بحران بوده در دولت دوم نیز غیر از این عمل نکند. همانطور که چندی پیش نتایج یک نظرسنجی نشان داد 88 درصد از مردم آمریکا هم دولت ترامپ را مقصر اصلی تشدید بحران در این کشور می‌دانند و به نظر آنها ادامه دولت ترامپ حتی به سود آمریکا نخواهد بود!

اخبار مرتبط

«آبرامز»جنگ‌طلب بدنامی که جانشین «هوک»شد/ترامپ بااین تغییر چه پیامی به ایران داد؟

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true