×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
پالس مذاکره؛سراب توافق

به گزارش پایگاه خبری صلح پایدار:دورهٔ اول ریاست جمهوری ترامپ ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ در حالی به پایان می‌رسد که او تلاش می کند فاتح انتخابات 2020 ایالات متحده باشد .ترامپ ۷۴ ساله اگرچه لقب مسن‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا را به خود اختصاص داده اما همچنان در سودای پیروزی بسر می برد و معتقد است بازهم رییس جمهور آمریکا می شود .این در حالی است که بعد از گذشت نزدیک به چهار سال از دولت او،نه تنها در عرصه سیاست داخلی بلکه در عرصه بین‌المللی هم کارنامه چندان قابل دفاعی از خود به جا نگذاشته است.

جان بولتون:ترامپ همچنان به دنبال مذاکره با ایران

در کنار ضعف های دیپلماتیک و روابط پرتنشی که ترامپ با کره شمالی ،چین ، روسیه و … داشته خروج یکجانبه اش از توافق‌ هسته ای با ایران و عدم موفقیت در رسیدن به توافقی بهتر که بارها وعده داد نیز از نقاط تاریک کارنامه سیاست خارجی او محسوب می شود .از اینرو تلاش می کند با برگزاری یک مذاکره حتی بصورت نمایشی با ایران،تاحدی ضعف دیپلماسی خود را توجیه کند. در حالی که تنش میان ایران و آمریکا در دولت ترامپ تشدید شده و کمتر کسی به بهبود روابط میان دو کشور امید دارد . هرچند که آزادی مایکل وایت، کهنه‌سرباز نیروی دریایی آمریکا و مجید طاهری، پزشک ایرانی ساکن ایالات متحده از سوی دولت‌های دو کشور موجب شد برخی مبادله زندانیان میان دو کشور را پالس معناداری برای بازشدن باب مذاکره میان ایران و آمریکا و شروع یک رابطه دیپلماتیک میان دو دولت تلقی کنند اما بااین وجود بعید است هرگونه مذاکره و توافق آنهم در زمان پرحاشیه ترین رییس جمهوری که پس از ورودش به کاخ سفید نشان داده میان افکارعمومی جهان چهره محبوبی نیست و در بستن قرارداد هم نمی توان به امضای او اعتماد کرد و به تعهدش دلخوش داشت !
بنابراین وقتی ترامپ مبادله زندانیان را نشانه‌ای از امکان توافق با ایران دانست، جواد ظریف وزیر خارجه ایران در واکنش به این اظهار نظر، به خروج ترامپ از برجام اشاره کرد و در توییتر نوشت: «مشاوران شما – که اکثرا تا الان اخراج شده‌اند – قمار احمقانه‌ای انجام دادند. اینکه چه زمانی بخواهید آن [اشتباه] را اصلاح کنید، به شما بستگی دارد.»
این در حالی است که روز گذشته جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری فرانس ۲۴ مدعی شده است:« ترامپ همچنان می‌خواهد با ایران مذاکره کند. او فکر می‌کند که می‌تواند به توافق بهتری برسد اما از نظر من این به دور از واقعیت است.»
مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا برای اثبات سخن خود گفته است:« تمام مشاوران ترامپ به وی تاکید کردند که حمله ایران علیه پهپاد آمریکایی، تاسیسات عربستان سعودی و کشتی‌های خلیج فارس‌ را تلافی کند اما وی در لحظه آخر تصمیمش را عوض کرد. برخی نیز ممکن است با تصمیم وی برای تلافی نکردن موافق باشند.»

ترامپ نمی‌توانست از برجام خارج شود

وی ادامه داد: «من مخالف توافق هسته‌ای با ایران بودم. ترامپ ۱۵ ماه پس از رسیدن به ریاست جمهوری همچنان نمی‌توانست از آن خارج شود. فکر کنم او در نهایت دید که این توافق در آمریکا محبوب نیست و من از خروج‌مان از برجام خوشحال شدم.ما در این زمان تحریم‌های اقتصادی اساسی علیه ایران اعمال کردیم که تاثیر مخربی بر اقتصاد ایران داشت. این هفته نیز پول ایران به پایین ترین مقدار خود در برابر دلار رسیده است.»

رییس جمهور آمریکا در جستجوی کیم جونگ اون در ایران

به هرحال تلاش ترامپ برای انجام مذاکره و حتی تمایل نمایشی او به اینکاردر حالی مطرح است که رییس جمهور آمریکا متهم اصلی پرونده ترور سردار سلیمانی است و اخیرا از سوی گزارشگر ویژه سازمان ملل هم به انجام قتل خودسرانه در این پرونده متهم شده است بنابراین با توجه به چهره منفوری که ترامپ از خود در ذهن ایرانی ها بجا گذاشته و از طرفی جان بولتون با صراحت از طراحی عملیات ترور سردارسلیمانی در بیش از چند روز سخن می گوید و وزیر امور خارجه ایالات متحده مدعی می شود مقابل کشورهایی مانند ایران «فقط قدرت جواب می‌دهد نه مماشات.»به نظر می رسد انجام توافق میان ایران و آمریکا سرابی بیش نیست و ترامپ برای باز کردن باب گفتگوی نمایشی با ایران آن هم در ماههای پایانی کار دولتش راه سختی پیش رو داشته باشد. چراکه مقامات ایران با استناد به نادیده گرفتن توافق هسته ای از سوی آمریکا هرگونه مذاکره و توافق با دولت ترامپ را به طور کلی بی فایده و بی اعتبار می‌دانند. در این شرایط بعید است رییس جمهور آمریکا حتی موفق شود همانند عکسهای نمایشی که با رهبر کره شمالی گرفت پیش از انتخابات 2020آمریکا در کنار مقامات ایرانی نیز عکس های تزیینی بگیرد.

true
برچسب ها : , ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true