- ۱۴۰۲/۱۰/۱۴ - ۱۰:۲۴
- اخبار ویژه , وبگردی
- کد خبر 92292
- ایمیل
- پرینت
true
true
true
false
false
true
true
true
سایز متن /
true
به گزارش صلح پایدار، فرهنگ را میتوان مجموعهای از ویژگیها و مشخصات عمومی یک اجتماع تعریف کنیم که در نسلهای مختلف تکرار شده و به ارث میرسند. برخی از این مشخصات و ویژگیها مانند عادات اجتماعی، ساده زیستی، فرهنگ غذایی و نوع پوشش ملاکی برای مقایسه و ارجحیت دادن یک کشور ( در اینجا به عنوان یک اجتماع بزرگ)، نسبت به دیگر کشورها است. اما یکی از زیباییهای فرهنگ، قدرت انتقال و تاثیر گذاری بر فرهنگ کشورهای دیگر است که موضوع بحث این مطلب ماست و در ادامه، درباره آن بیشتر صحبت میکنیم. همچنین در کنار تاثیرات فرهنگی به دلیل ارتباطات نزدیک میان تاریخ و فرهنگ به شاخصه تاریخ و میراث نیز میپردازیم.
چه شاخههایی سبب میشود فرهنگ یک کشور تاثیر گذار باشد؟
پویایی، یکی از خصلتهای جامعه است و تاثیرپذیری از فرهنگهای جوامع دیگر، امری اجتنابناپذیر خواهد بود. در این راستا usnews با تعیین ۸ شاخصه مرتبط با تاثیرپذیری از فرهنگ و استفاده از یک جامعه آماری ۱۷٫۰۰۰ نفری، محبوبترین و به نوعی برترین کشورهای سال ۲۰۲۱ را مشخص کرد.
در مطلب بهترین کشورهای سال ۲۰۲۱ به طور اجمالی به معرفی برترین کشورهای هر شاخصه پرداختیم و درباره چگونگی برگزاری این تحقیق و میزان موثق بودن، توضیحات لازم را ارائه دادیم که جهت یادآوری یا آشنایی میتوانید به آن مطلب مراجعه کنید.
پیش از معرفی کشورها، نگاهی به ۸ شاخصهای میاندازیم که در این آمار امتیاز تاثیرات فرهنگی یک کشور را مشخص کردهاند. شاخصههایی که عبارتند از: ۱٫ به روز بودن ۲٫اعتبار یا شخصیت کشور، ۳٫ترند و دیده شدن، ۴٫ داشتن برندهای مصرفی مطرح، ۵٫داشتن فرهنگ تاثیرگذار، ۶٫ مد و فشن، ۷٫خوشحالی و ۸٫سرگرمیهایی که از نظر فرهنگی رواج چشمگیری داشتهاند.
شاخصه و امتیازهای تاثیرات فرهنگی ایتالیا
۱۰ کشور برتر از نظر تاثیرات فرهنگی در جهان
ایتالیا
فرانسه
ایالات متحده آمریکا
انگلیس
ژاپن
اسپانیا
کره جنوبی
سوئیس
آلمان
سوئد
آیا ایتالیا تاثیرگذارترین فرهنگ را دارد؟
سال ۲۰۲۱ نخستین باری نیست که ایتالیا به عنوان یکی از تاثیرگذارترین کشورهای جهان از نظر فرهنگی انتخاب میشود. در واقعا با نگاهی دقیقتر به شاخصههای به کار گرفته شده، متوجه میشویم حضور ایتالیا در این فهرست یک امر طبیعی است. پیشرو بودن در عرصه مد و داشتن برندهای مطرح در این زمینه بر کسی پوشیده نیست. یا همینطور غذاهای ایتالیایی، امروزه در سطح بینالمللی کمتر هتل یا رستورانی میتوان دید که در منوی غذاهای آن اسمی از غذاهای ایتالیی برده نشده باشد. این قضیه برای معماری، سینما، موسیقی، سایر عرصههای هنر نیز دیده میشود. در سال ۲۰۲۰ نیز ایتالیا به عنوان تاثیر گذارترین کشور جهان از لحاظ فرهنگی برگزیده شده بود.
بهترین کشورها از نظر میراث و تاریخ
باتوجه به ارتباط نزدیک تاریخ و فرهنگ، در ادامه به شاخصههای مرتبط با میراث و تاریخ میپردازیم و ۱۰ کشور نخست را در این زمینه معرفی میکنیم. برای مشخص کردن بهترین کشور از لحاظ میراث و تاریخ همانند اثرگذاری فرهنگی از شرایط و جامعه آماری یکسانی استفاده شده. تاریخ و اثر گذاری فرهنگی، دو شاخصه اصلی (از میان ده شاخصه) در مشخص کردن بهترین کشورهای جهان در ۲۰۲۱ به شمار میرفتند که هر کدام به ترتیب ۱٫۹۳ و ۱۰٫۴۵ درصد از مجموع امتیازات را شامل میشدند.
چه شاخصههایی یک کشور را از نظر میراث و تاریخی برتر میسازد؟
۵ زیرشاخصه برای مشخص کردن قدرت تاریخ و میراث یک کشور در نظر گرفته شدند که عبارت بودند از: ۱٫ در دسترس بودن اماکن فرهنگی (به ویژه معلولین)، ۲٫داشتن تاریخ غنی، ۳٫ داشتن غذاهای عالی. ۴٫ فراوانی جاذبههای فرهنگی ۵٫ فراوانی جاذبههای جغرافیایی.
در گذشته تاریخ یک کشور هویت آن کشور به حساب میآمد اما به دلیل اهمیت پیدا کردن فاکتورهای متعدد دیگری که تاثیر مستقیمتری در زندگی روزمرهها انسانها دارند، این شاخصه کمی رنگ باخته است. همانطور که اشاره شد، شاخصه میراث و تاریخ یک کشور کمتر از دو درصد در مشخص کردن بهترین کشورهای جهان تاثیر داشتند. برای مثال کانادا که در سال ۲۰۲۱ به عنوان بهترین کشور جهان شناخته شد در زیر شاخصه «داشتن تاریخ غنی» تنها ۰٫۶ امتیاز کسب کرد.
قلعه تاریخی آلکازار در سگوبیا اسپانیا
۱۰ کشور برتر سال ۲۰۲۱ از نظر میراث و تاریخ
اسپانیا
ایتالیا
یونان
فرانسه
مکزیک
هند
تایلند
مصر
ترکیه
ژاپن
کشورهای از نظر تاثیرگذاری فرهنگی و تاریخ
این آمار از میان ۷۸ کشور مختلف گردآوری شده و کشورهای مختلفی مانند ایران در هیچ شاخصهای مورد بررسی قرار نگرفتند، اما بر اساس بررسیها، کشورهای قزاقستان، قطر و عمان ضعیفترین آمار را از نظر تاریخ و میراث کسب کردهاند و در شاخصه تاثیرپذیری از فرهنگ، کشورهای لیتوانی، لتونی و قزاقستان نیز در سه جایگاه آخر قرار گرفتند.
true
true
true
true