×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
تدبیر «ویژه» یا پروتکل های «تکراری»؟

به گزارش پایگاه خبری صلح پایدار:برگزاری مراسم محرم در شرایط کرونایی کشور در حالی از سوی رییس جمهور مطرح شده است که این روزها هشدار وزارت بهداشت نسبت به وضعیت قرمز اکثر استانهای کشور در صدر اخبار قرار دارد . هشداری که البته شخص رییس جمهور هم به عنوان فرمانده کل ستاد مقابله با کرونا داده و بارها با انتقاد از برگزاری مراسم عروسی و عزا در برخی استانها ،خواهان لغو جمع های فامیلی نیز شده است. ضمن اینکه مسئولین وزارت بهداشت هم از مردم می خواهند به شهرهای زیارتی سفر نکنند . در چنین شرایطی این دوگانگی در گفتار و عمل مسوولین نه تنها موجب سردرگمی مردم نسبت هشدارها شده بلکه بسیاری از صاحبنظران را وادار به انتقاد از این رویه دولت کرده است. چراکه این باور وجود دارد در برگزاری مراسم محرم رعایت اصول بهداشتی مقابله با کرونا بعید است. بنابراین سوال اینجاست که وقتی در ماههای اخیر ، مراسم مذهبی و فرهنگی بسیاری در کشور لغو شده آن هم به دلیل خطر انتقال ویروس کرونا در تجمعات اینچنینی آیا در مراسم محرم که شور بسیاری دارد و برای مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است و البته با تجمعات گسترده تری برگزار می شود ، می توان پروتکل های پیچیده بهداشتی را بخوبی اجرا کرد تا جامعه با خطر کمتری مواجه شود؟ به هرحال از آنجایی که شرایط کشور همچنان کرونایی است و آمار و ارقام مبتلایان و کشته‌شدگان بالاتر از همیشه است این نگرانی وجود دارد که اوضاع از 5ماه قبل بحرانی تر شود .بااین وجود رییس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است «همه جا باید عزاداری امام حسین (ع) برگزار شود، چه در شهر، چه در روستا و چه در جایی که قرمز یا سفید است. اما زمان عزاداری و وجود ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده و یک فضای باز و فاصله‌گذاری هم لازم است.» او از لزوم کنترل زمان عزاداری سخن گفت و تاکید کرد که این زمان به جای یک‌دهه می‌تواند ۴ یا ۵ روز باشد. روحانی در پایان نسبت به ایجاد فاصله میان علم و دین هشدار داد و گفت: «ما می‌خواهیم هم عزاداری کنیم، هم عزادار امام حسین (ع) را مبتلا نکنیم.»(اینجا)
این اظهارات رییس جمهور واکنش هایی به دنبال داشت . مسیح مهاجری در روزنامه جمهوری اسلامی خطاب به رییس جمهور نوشت: اگر جمع کردن میان عزاداری‌های محرم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان‌پذیر باشد، این تصمیم را باید ستود، ولی متأسفانه چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. این واقعیت را تجربه دو سه ماه گذشته در زمینه برگزاری عروسی‌ها، مجالس ختم، مسافرت‌ها، حضور در مساجد، نمازهای جمعه، رستوران‌ها، تالارها، سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری با مترو، اتوبوس و هواپیما، رفع محدودیت از پاساژها، بازارها و… به اثبات رسانده است. اینکه مهار کرونا بعد از موفقیت‌های اولیه از کنترل ستاد ملی مقابله با کرونا خارج شد و مرگ‌ و میرهای روزانه از 34 نفر در پنجم خرداد به بالای 220 نفر در تیرماه رسید به دلیل همین رفع محدودیت‌ها بود.
به هرحال وقتی وزارت بهداشت وضعیت بسیاری از استانها را قرمز و هشدار آمیز اعلام می کند این نگرانی وجود دارد که برای برگزاری مراسم محرم تدابیر ویژه ای اندیشیده می شود؟و اینکه کدامیک از پروتکل های بهداشتی از جمله زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، شستن دست‌ها و عدم حضور در اجتماعات در مراسم عزاداری قابل اجراست؟آن هم در شرایطی که امروز معاون کل وزارت بهداشت تاکید کرده که وضعیت اصلا خوب نیست و تا زمانی که بستریها کاهش نیابد، مرگ ۲۰۰تایی مهمان ماست.
ایرج حریرچی گفت: در استان خراسان رضوی افزایش ابتلای ۳۰۰ درصدی داشته ایم. شرایط در این استان بغرنج است. تقریبا کل کشور وضعیت قرمز دارد، برخی استان ها که قرمز نیستند، یک میلیون نفر جمعیت دارند. بنابراین وضعیت قرمز و در حال هشدار است.

تهران منبع پخش کرونا به کل کشور

حریرچی درباره وضعیت تهران نیز اظهار داشت: بستریهای تهران در فروردین رو به سقوط نهاد، اما اکنون بستری روزانه جدید روزی ۶۰۰ مورد است. همچنین در تهران حدود ۴۵۰۰ بستری روز تخت داریم. باید توجه کرد که تا زمانیکه این روندها افزایشی است، مرگ و میر نیز افزایشی خواهد بود. کرونا آینه عمل ماست، هر رفتار نامناسب بهداشتی ما ۵ الی ۷ روز بعد خودش را در حوزه سرپایی نشان می دهد، دو الی سه هفته بعد در بستری و چهار الی شش هفته بعد در مرگ و میر خودش را نشان می دهد. اکنون تهران منبع پخش بیماری به کل کشور تبدیل شده است.

وی در عین حال درباره برگزاری مراسم محرم نیز تاکید کرد: کسانی که تریبون دارند، حرفی نزنند که بعدا خجل شوند. دین متولی دارد و مقاماتی مانند رهبر و مراجع تقلید سلامت مسلمانان را اولویت قرار می دهند و سلامت را با محرم خواهیم داشت. اجازه دهید که سیاست گذاران تصمیم بگیرند.(اینجا)

تدوین پروتکل‌های مربوط به مراسم محرم

اما دکتر لاری درباره تصمیمات وزارت بهداشت در زمینه برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر، گفت: باید توجه کرد که مراسم عزاداری ماه محرم یکی از آیین‌های مذهبی و عاطفی است و همه مردم ایران دل در گرو عشق سید الشهدا (ع) دارند. البته برگزاری مراسم عزاداری در سال جاری با توجه به شیوع ویروس کرونا ممکن است با تغییراتی نسبت به سال‌های گذشته همراه باشد که این موارد عمدتا در زمینه رعایت بهداشت خواهد بود.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: مواردی مانند رعایت فاصله گذاری فیزیکی، برگزاری مراسم در فضاهای سرباز، کوتاه شدن زمان مراسم و استفاده از ماسک از موارد قابل توجه در برگزاری مراسم عزاداری امسال خواهد بود.

لاری ادامه داد: تدوین پروتکل‌های مربوط به مراسم محرم به در حال انجام است و با توجه به شرایط خاص امسال از نظر شیوع ویروس کرونا باید این پروتکل‌ها با دقت و همکاری بین بخشی و البته توجه در زمینه برگزاری باشکوه مراسم عزاداری امام حسین (ع) تدوین و ابلاغ شود.

تاکید کرد: پس از تدوین این پروتکل‌های بهداشتی حتما در این زمینه اطلاع رسانی مناسبی انجام خواهد شد.(اینجا)

اخبار مرتبط

*برگزاری مراسم سوگواری محرم با رعایت پروتکل های بهداشتی

*روحانی: علت موج دوباره کرونا، دورهمی‌های مردم است/ مراسم عزاداری محرم و صفر قطعا برگزار خواهد شد!

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true