×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
مانور قدرت با استراتژی«توافق»

به گزارش پایگاه خبری صلح پایدار:اعمال تحریم های غیرانسانی مهمترین ترفند ایالات متحده مقابل جمهوری اسلامی ایران است که همواره تلاش کرده با توسل به آن فشار حداکثری براقتصاد کشور ما وارد کند . تحریم هایی که با روی کار آمدن دونالد ترامپ و نادیده گرفتن توافق منعقد شده میان دولت رسمی آمریکا با ایران تشدید شد . او با خروج از «برجام» که عنوان بزرگترین دستاورد دیپلماتیک قرن ۲۱ را به خود اختصاص داد؛ در عرصه روابط بین الملل انزوای کامل ایران را دنبال کرد که البته در اجرای این سیاست چندان موفق نشد .به باور بسیاری از کارشناسان ،ترامپ با اینکار بیشتر به اعتبار آمریکا ضربه زد و موج انتقادها را به عملکرد دولت خود سرایز کرد .چراکه او بی توجه به این موضوع که حوزه سـیـاست خارجی نیمی از نظام سیاسی یک کشور است و عدم موفقیت در این حوزه تامین مـنـافـع یک کـشـور را در جهان با مشکل مواجه می کند نه تنها با ایران که با دیگر کشورها نیز رفتار معقولی نداشت.

سیاست های نامعقول ترامپ البته برای رقبای آمریکا فرصت مناسبی فراهم ساخت تا در عرصه جهانی قدرت مانور بیشتری داشته باشند .بنابراین در کنار آمریکا و اروپا ، روسیه و چین به عنوان ابرقدرت اقتصادی جهان،در حال ایفای نقش هستند. تا جایی که چین در پی جااندازی یوان به عنوان ارز معتبر در گوشه و کنار جهان هست.

انعقاد قراردادهای مهم در غیاب آمریکا
انعقاد قراردادهای مهم و سرمایه گذاری در کشورهای مختلف جهان از جمله اقدامات مهمی است که در غیاب آمریکا در حال انجام است . در این بین ایران که از سیاست های آمریکا زخم خورده برای خروج از فشار تحریم ها و بهبود اوضاع اقتصادی خود بیش از گذشته راه تعامل و دوستی با این کشورهای صاحب قدرت را در پیش گرفته است.

در میدان دیپلماسی که مقام معظم رهبری آنرا به میدان نبرد نظامی تشبیه کرده اند دستگاه دیپلماسی ما با برقراری روابط دیپلماتیک درصدد رفع مشکلات اقتصادی مردم است. برای تقویت این روابط توافق هایی منعقد می شود که البته نگرانی هایی نیز به دنبال دارد. توافق هایی چون سند همکاری 25ساله ایران و چین که برای بهبود شرایط فعلی منعقد گردید و اگرچه اما و اگرهای زیادی به دنبال داشت اما آنطور که زنگنه وزیر نفت ، گفته است :«توافق بلندمدت ایران و چین ، بحث یک موافقتنامه کلی است و در حوزه نفت، نه چینی‌ها از ما امتیازی خواسته‌اند و نه ما امتیازی می‌دهیم. موضوع، همکاری‌های درازمدت در بخش‌های مختلف اعم از توسعه میدان‌ها، پالایش، پتروشیمی و … است.حاضریم با هر کشور دیگری به جز رژیم صهیونیستی از این دست موافقت‌نامه‌ها امضا کنیم.»(متن کامل)

توافق ایران و روسیه برای تنظیم یک توافق نامه درازمدت
این در حالی است که زمزمه توافق بلند مدت میان ایران و روسیه هم شنیده می شود .در همین رابطه وزیر امور خارجه کشورمان که به روسیه سفر کرده پس از پایان گفتگو های خود با لاوروف در مسکو از توافق ایران و روسیه برای تنظیم یک توافق نامه درازمدت خبر داد و گفت که «در آینده نزدیک عهدنامه روابط دوجانبه ایران و روسیه به ۲۰ سالگی خود می‌رسد و به صورت اتوماتیک وار برای ۵ سال آینده تمدید می‌شود ،در جریان گفتگو های امروز توافق کردیم که همزمان تلاش کنیم یک توافق به روزی را برای دراز مدت بین دو کشور تنظیم کنیم و قبل از اینکه مدت زمان توافق نامه قبلی به پایان برسد توافقنامه جدید را آماده و به مجالس دو کشور برای تصویب ارائه کرده باشیم.»
ظریف همچنین با بیان اینکه در این دیدار در مورد همکاری های منطقه ای ایران و روسیه رایزنی و گفتگو کردیم،تاکید کرد : همکاری های بین المللی دو کشور در عرصه منطقه ای همکاری های سازنده و مفیدی است چنان که در روند آستانه که تنها روندی است که منجر به کاهش تنش در سوریه شده است، شاهد همکاری های ایران، روسیه و ترکیه بودیم.
وی با قدردانی از مواضع محکم فدراسیون روسیه و چین در آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل متحد در جهت حفظ برجام و کمک به صلح و ثبات در منطقه گفت که برجام یک توافق تاریخی بین المللی بود که نشان می داد که از طریق دیپلماسی نیز می توان مشکلات را حل کرد .(متن کامل)

توافقات مهم ارزی میان ایران و عراق
علاوه بر چین و روسیه ،ایران البته نیم نگاهی هم به دیگر کشورهای منطقه دارد.
سفر این هفته وزیر خارجه ایران به عراق که گفته می شود مذاکرات ارزی مهمی در آن انجام شده از یک سو و سفر نخست وزیر عراق به ایران هم فصل تازه ای از روابط میان دو کشور را نوید می دهد.

درواقع مذاکرات بانکی مهم میان ایران و عراق که بنا به گفته مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی از همراهان وزیر امورخارجه کشورمان در این سفر ، ورود حجم قابل توجهی از منابع ارزی به بازار ایران که به چندین میلیارد دلار می‌رسد را به دنبال خواهد داشت و بخش زیادی از تقاضای ارز از این محل پوشش داده خواهد شد.البته قرار است این توافق ارزی در سفر نخست وزیر عراق به ایران نهایی شود.
بنابراین «مصطفی کاظمی»در نخستین سفر خارجی خود به تهران در قامت نخست وزیر عراق،اگرچه بیش از هرچیز در پی اجرای برنامه وعده داده شده خود به پارلمان است و همکاری با کشورهای منطقه‌ای و جامعه بین الملل در زمینه‌های گوناگون را دنبال می کند اما تهران هم به رغم همه ملاحظاتش در تحولات عراق، برای ایجاد مرحله جدید و مثبت در روابط خود با بغداد اعلام آمادگی کرده و سیاست های مهم خود را در منطقه پیگیری میکند.
نکته قابل توجه این است که کاظمی در حالی با استقبال گرم تهران روبرو شد و به دیدار رهبر انقلاب اسلامی رفت که قرار بود اول به دیدار پادشاه عربستان برود .دیداری که به دلیل بیماری «ملک سلمان»لغو شد. بااین وجود نخست وزیر عراق تصمیم گرفت که نخستین سفر خارجی خود را به تهران انجام دهد. این در حالی است که برنامه سفر آتی کاظمی به واشنگتن نیز از سوی مقام‌های امریکایی به گونه‌ای تنظیم شده که آخرین روزکاری «دونالد ترامپ»پیش از ورود کامل او به رقابت‌های انتخاباتی باشد. در این شرایط اما مقامات ایران و عراق در دیدار صمیمی روز گذشته خود تاکید کردند که حاکمیت و امنیت ملی دو کشور به یکدیگر گره خورده است. (متن کامل)
در همین رابطه رهبر معظم انقلاب در دیدار نخست وزیر عراق با تاکید براین مطلب که ایران در خصوص روابط عراق با آمریکا دخالتی نمی‌کند ،گفتند: جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد تصمیمِ دولت، ملت و مجلس عراق برای اخراج آمریکایی‌ها پیگیری شود زیرا وجود آنها موجب ناامنی است و در هر کشوری منشأ فساد، خرابی و ویرانی است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای تأکید کردند: برای آمریکایی‌ها اینکه چه فردی نخست وزیر عراق باشد مهم نیست. آنها به‌دنبال حکومتی همچون حکومت «پل برمر» حاکم آمریکایی عراق در اوایل سقوط صدام هستند. (متن کامل)

در کنار مانور قدرت هایی چون چین و روسیه حالا برنامه سفرهای نخست وزیر عراق نشان می دهد،این کشور هم می خواهد در معادلات و مناسبات منطقه ای و جهانی نقش مهمی ایفا کند. نقشی که ممکن است در حل اختلافات موجود میان تهران و ریاض تاثیرگذار باشد و به کاهش قدرت مانور آمریکا در خاورمیانه کمک کند. همانطور که سند همکاری 25ساله بین ایران و چین ،موجبات نگرانی آمریکا را فراهم ساخته است. به طوری یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا درباره این توافق ،مدعی شد که واشنگتن به دقت توافق جامع بین ایران و چین را رصد می کند. این توافق، اگر نهایی شود می‌تواند به ایران برای افزایش هزینه در زمینه بلندپروازی‌های نظامی و اقدامات مخرب در منطقه خاورمیانه کمک نماید.(متن کامل)

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true