×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
زلزله در کمین پایتخت؛آمادگی فقط 18 درصد!

به گزارش پایگاه خبری صلح پایدار:احتمال وقوع زلزله ویران کننده در تهران از جمله مباحثی است که معمولا با فعال شدن گسل ها و لرزش شهرهای اطراف آن هرچند کوتاه و کم قدرت به بحث روز مسوولین تبدیل می شود و البته بعد از بازگشت آرامش به زمین، کمتر مورد توجه قرار می گیرد در حالی که تاریخ پیدایش شهری چون تهران نشان می دهد زلزله بارها این شهر را به نابودی کشانده است. بااین حال گفته می شود آمادگی این شهر برای مقابله با زلزله با وجود همه اقدامات فقط ۱۸درصد است!اعلام این میزان از آمادگی در حالی است که لرزش های این هفته فیروزکوه و شرق تهران باردیگر تهدید و نگرانی هایی به دنبال داشته است چراکه رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران امروز از فعالترشدن گسل مشا خبر داده که از یک ماه پیش فعال بوده است . کرمی محمدی در عین حال گفته است : این گسل فعالیت داشت اما فعالیت آن بیشتر شده و نیاز است که ما بدانیم وضعیت لرزه خیزی آن چقدر است. در همین راستا نیز کارهای مختلفی در مورد زلزله انجام شده که یکی از آنها سامانه هشدار سریع زلزله است.

گسل مشا فعالتر شده است

این مقام مسوول در حالی از فعال بودن گسل مشا در یک ماه اخیر خبر داده که این هفته بعد از 6زلزله ای که در فیروزکوه و شرق تهران اتفاق افتاد ،یک عضو پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله، این زلزله ها را بی ارتباط با گسل مشا دانست و گفت که این زلزله‌ها حاصل تکان خوردن گسل فیروزکوه بوده است. تکانی که اگرچه تهدیدی برای پایتخت نبوده است و به باور کارشناسان لرزش خفیف گسل فیروزکوه خطری برای تهران محسوب نمی شود و به عبارتی این شهر را گسلهای دیگری نظیر کهریزک و مناطق شمالی تهران تهدید می کند اما حالا با اعلام خبر فعال بودن این گسل نه تنها احتمال وقوع زلزله بزرگ در پایتخت زیاد است بلکه به گفته متخصصان زمانی این رویداد به حادثه ای ناگوار مبدل می شود که تمهیدات لازم برای رویارویی با آن اندیشیده و اجرا نگردد.

آمادگی 18 درصدی تهران برای زلزله
به هرحال هشدارهایی که بارها درباره زلزله پایتخت داده شده است و برای اثبات آن به تاریخ این شهر استناد می شود موجب شد در اذهان پرسشگر این سوال مطرح شود که واقعا زلزله بزرگ در راه است؟ و اینکه برای کاهش آسیب های آن امادگی لازم وجود دارد و تدابیری اندیشیده شده است؟ آمادگی که رییس شورای اسلامی شهر تهران حدود ۱۸ درصد اعلام کرده و نسبت به این موضوع هشدار داده است.رئیس سازمان مدیریت بحران کشور هم ضمن بیان این مطلب که دعا کنید در تهران زلزله نیاید! گفته است:براساس گزارشی که دوستان اعلام کردند، آمادگی تهران برای مقابله با زلزله با وجود همه اقدامات ۱۸.۸درصد است!نجار بااشاره به آمار ارائه شده تاکید کرد که برای کشته‌های زلزله پایتخت در صورت وقوع قبر کم داریم.

آثار «کن‌فیکون»شدن تهران در زلزله
البته شهردار تهران با اشاره به این مطلب که آجرهای در عمق ۱۲ متری نشان می دهد این شهر در طول تاریخ چندبار کن فیکون شده است،گفته است: در مورد زلزله تهران دست ما خالی نیست و تجربیات خوبی داریم.ما در تدقیق گسلهای تهران قدمهای خوبی برداشته ایم و با این اقدام دیگر برای ساخت مدرسه و بیمارستان و جرمهای سنگین مجوز ساخت روی این پهنه را نمی دهیم، این ها قدم اول است که آغاز شده است .

۰۶ را برای شرایط بحران می‌خواهیم
حناچی در عین حال داشتن فضاهای بازکه در شرایط خاص به داد تهران برسد را بسیار موثر دانست و تاکید کرد که ما ۰۶ را برای همین می خواهیم که در شرایط بحران هلیکوپتر و … بنشیند.

به هرحال باوجود زلزله خیز بودن ایران و خطری که تهران را تهدید می کند و از طرفی برخی منابع مطالعاتی دو سال قبل اعلام کردند که امکان وقوع زلزله‌ای شدید در پایتخت ایران بین ۶ تا ۱۲ سال آینده (بین سال‌های ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۹ خورشیدی) وجود دارد اما متاسفانه مسوولین از آمادگی 18درصدی تهران خبر می دهند . در حالی که اگر هشدار متخصصان و کارشناسان داخلی جدی گرفته می شد و نسبت به این مساله باور و درک بیشتری وجود داشت مانند کشورهای زلزله خیزی چون ژاپن تدابیرجدی تری برای مقابله با این بحران اندیشده می شد و حداقل پایتخت امروز بیش از 18درصد آمادگی داشت!

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true