×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
اسرار جان‌سخت‌ترین موجود کشف شد

پایگاه خبری صلح پایدار -مطالعه ژنتیکی خرس‌های آبی از توانایی‌های خارق العاده آنها برای بقا و زنده ماندن پرده برداشته است.


   به گزارش پایگاه خبری صلح پایدار،خرس آبی، این جانور آبزی بسیار ریز با هشت‌پا می‌تواند در مقابل تابش، انجماد، کم‌آبی بدن، و حتی خلاء از خود مقاومت نشان دهد.

در مقاله جدیدی که در مجله “پلوس بیول” نشر شد، محققان دریافته‌اند که کلید بقای این جانوران در ژن‌های آنها است.
محققان در حال حاضر نقشه ژنتیکی این موجود را ترسیم کرده و ژن‌هایی را یافته‌اند که به آنها امکان می‌دهد پس از مدتی زندگی در بی‌ابی مفرط، خود را احیا و بازسازی کنند.
اسرار جان‌سخت‌ترین موجود کشف شد
برخی از ژن‌های موجود در شرایط کمبود آب، پروتئینی تولید می‌کنند که جایگزین آب‌ از دست رفته در سلول ها می‌شود. هنگامی که آب دوباره در دسترس باشد، سلول‌ها این پروتئین‌ها را دفع می‌کنند.
هرچند این موجودات تنها یک میلی‌متر یا کمتر اندازه دارند، اما جان سخت‌ترین موجودات روی زمین هستند. نتیجه یک پژوهش نشان می‌هد که آنها می‌توانند تقریبا از هر فاجعه کیهانی، جان سالم به در ببرند.
خرس‌‎های آبی اغلب در دریاچه‌ها و استخرهای که احتمال دارد خشک شود زندگی می‌کند. به مرور زمان، آنها توانایی زنده ماندن در شرایط کم‌آبی شدید را به دست آورده و زمانی که آب دوباره پیدا می‌شود، پس از سال‌ها به زندگی خود (در آب) بازمی‌گردند.
اسرار جان‌سخت‌ترین موجود کشف شد
محققان می‌گویند فهم این توانایی ذاتی خرس‌های آبی می‌تواند برای انسان‌ها مفید باشد و مثلا به محققان کمک کند واکسن‌های زنده را راحت تر به سراسر جهان بفرستند و بدون سردکردن نگهداری کنند.
مارک بلکستر، یکی از محققان این پروژه و استاد دانشگاه ادینبورگ می گوید: “خرس‌های دریایی با توانایی‌های شگفت‌انگیز خود، می‌توانند به ما راه‌های جدیدی را برای مقابله با مشکلات دنیای واقعی از جمله انتقال واکسن‌ها نشان دهند.”
محققان همچنین، مجموعه‌ای از پروتئین‎‌های مختلف را کشف کرده‌اند که می‌توانند دی‌ان‌ای خرس‌های آبی را محافظت کند. این کشف شاید توضیح دهد چگونه موجودات می‌توانند از خطر پرتوهای مضر در امان بمانند.
منبع: بی بی سی

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true