×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
مذاکرات محرمانه ایران و امریکا در مسقط / دور دوم گفتگوها به تعویق افتاده است

پایگاه خبری تحلیلی صلح پایدار روزنامه فایننشال تایمز نوشت ایالات متحده آمریکا در ماه ژانویه مذاکرات محرمانه‌ای را با میانجیگری عمان با ایران انجام داده تا تهران را متقاعد کند که حوثی‌های یمن را از حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ بازدارد.

مقامات ایرانی و آمریکایی که نامشان فاش نشده به فایننشال تایمز گفتند هیات‌های مذاکره کننده را از یک سو برت مک گورک، مشاور کاخ سفید در امور خاورمیانه و آبرام پیلی فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، و از سوی دیگر علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران هدایت می‌کردند.

در گزارش فایننشال تایمز که در روز چهارشنبه ۱۳ مارس (۲۳ اسفند) منتشر شد، آمده است که دو طرف مستقیماً با هم ملاقات نکرده‌اند و مذاکرات با میانجیگری مقامات عمانی انجام شده که بین دو هیات در رفت و آمد بودند.

نیروهای حوثی که بخشی از «محور مقاومت» را در برابر آمریکا، اسرائیل و متحدانشان تشکیل می‌دهند پس از جنگ غزه حملات موشکی به اسرائیل و به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را آغاز کردند. حوثی‌ها اعلام کردند که کشتی‌های مرتبط با اسرئیل اهداف مشروع آن‌ها را تشکیل می‌دهند.

دولت بایدن در ادعایی تهران را متهم کرده است که «عمیقا» در برنامه‌ریزی حملات و تهیه سلاح برای آن‌ها دخالت دارد.

مقامات ایران بار‌ها گفته‌اند که فقط نوعی نفوذ معنوی بر شورشیان حوثی دارند و نمی‌توانند به حوثی‌ها چیزی را دیکته کنند، اما می‌توانند مذاکره و گفتگو کنند.

به نوشته یورونیوز؛ پس از حمله پهپادی به پایگاه نظامی آمریکا در مرز اردن و سوریه که منجر به کشته شدن سه سرباز آمریکایی شد، نشانه‌هایی وجود دارد که تهران به دنبال کاهش تنش با واشنگتن بوده است.

یک فرد نزدیک به مذاکرات ایران و آمریکا گفت که کاخ سفید کانال دیپلماتیک غیرمستقیم با تهران را به عنوان «روشی برای مطرح کردن طیف گسترده تهدیدات ایران» تلقی می‌کند، زیرا «آمریکا از این طریق به ایران یاد می‌دهد چگونه از گسترده‌تر کردن دامنه درگیری‌ها در منطقه جلوگیری کند.»

از ۴ فوریه تاکنون هیچ حمله‌ای علیه پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه انجام نشده است و مقامات آمریکایی می‌گویند نشانه‌هایی وجود دارد که تهران برای مهار شبه نظامیان عراقی تحت امر خود تلاش کرده است.

فایننشال تایمز می‌نویسد اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس در ماه گذشته هنگامی که در بغداد بوده، به شبه‌نظامیان عراقی گفته «رفتار خود را به گونه‌ای مدیریت کنند که به آمریکا بهانه برای درگیری با ایران ندهند.»

در حالی که هدف نهایی ایران بیرون راندن نیرو‌های آمریکایی از عراق و سوریه بوده است، تهران به صراحت اعلام کرده که می‌خواهد از درگیری مستقیم با آمریکا یا اسرائیل و در نهایت از یک جنگ تمام عیار منطقه‌ای اجتناب کند.

با این حال، حوثی‌ها به‌رغم حملات متعدد آمریکا و بریتانیا به تأسیسات نظامی آنها، به حمله به کشتی‌ها ادامه داده‌اند. این گروه از ماه اکتبر تاکنون ۹۹ حمله را در دریای سرخ و آب‌های اطراف آن انجام داده و ۱۵ کشتی تجاری از جمله چهار کشتی آمریکایی هدف این حملات بوده‌اند.

مقامات آمریکایی اذعان دارند که اقدام نظامی به تنهایی برای بازدارندگی حوثی‌ها کافی نیست و معتقدند که در نهایت تهران باید این گروه را برای محدود کردن فعالیت‌هایش تحت فشار قرار دهد.

اگرچه حوثی‌ها از نظر ایدئولوژیک کمتر از سایر گروه‌های شبه‌نظامی به تهران نزدیک هستند، اما با تبدیل شدن این جنبش به عضو مهم «محور مقاومت» مورد حمایت ایران، این رابطه عمیق‌تر شده است.

واشنگتن همچنین در جریان مذاکرات ژانویه در عمان نگرانی‌های خود را از فعایت‌های هسته‌ای ایران مطرح کرده، اما درباره جزئیات صحبتی نکرده است. از زمان توقف مذاکرات ایران و آمریکا درباره برنامه هسته‌ای تهران در ده ماه پیش که آن هم در عمان برگزار شد، این نخستین تعامل از این دست میان دو کشور بوده است.

دور بعدی گفتگو‌ها که برای فوریه برنامه ریزی شده بود به تعویق افتاد، زیرا مک گورک درگیر تلاش‌ها برای آتش بس و توافقنامه آزادی گروگان‌ها بین اسرائیل و حماس بود.

قدرت‌های غربی همچنین نگران برنامه هسته‌ای ایران هستند،.

در سپتامبر ۲۰۲۳، تهران و واشنگتن با مبادله زندانیان موافقت کردند و ایالات متحده ۶ میلیارد دلار از پول نفت ایران را که در کره جنوبی گیر کرده بود، آزاد کرد و وجوه آزاد شده به حسابی در قطر منتقل شد و تراکنش‌های مربوط به آن تحت نظارت قرار گرفت.

اما وقوع جنگ اسرائیل و حماس امید‌ها برای پیشرفت را از بین برد و ایران هنوز نتوانسته به ۶ میلیارد دلاری که به قطر منتقل شد، دسترسی پیدا کند. فایننشال تایمز ادعا می‌کند که آمریکا این وجوه را مسدود نکرده، اما روند شناسایی شرکت‌های خارجی برای فروش کالا‌های ضروری و بشردوستانه به جمهوری اسلامی با استفاده از این پول متوقف شده است.

خبرگزاری دولت: تبادل پیام‌ها بین ایران و آمریکا صرفاً محدود به مذاکرات هسته‌ای است؛ پیامی درباره تحولات دریای سرخ مبادله نشده

ایرانا، خبرگزاری رسمی دولت در واکنش به گزارش مذکرات محرمانه ایران و آمریکا نوشت: یک مقام آگاه درباره ادعای روزنامه آمریکایی مبنی بر گفت‌وگوی غیرمستقیم دو هیات ایرانی و آمریکایی پیرامون موضوعاتی همچون تحولات دریای سرخ، ضمن تکذیب این موضوع گفت: استفاده از ابزار عملیات روانی و قلب واقعیت برای فریب افکار عمومی، بخشی از راهبرد آمریکا برای جبران ناکامی خود در صحنه دیپلماسی است در حالی که تبادل پیام‌ها و گفتگو‌های غیرمستقیم صرفاً محدود در چارچوب مذاکرات رفع تحریم است و پیامی درباره تحولات دریای سرخ مبادله نشده است.

این منبع آگاه درباره خبر روزنامه آمریکایی درباره گفتگوی غیرمستقیم دو هیات ایرانی و آمریکایی در مسقط افزود: رفع تحریم‌های ظالمانه همواره در دستورکار اولویت دار طرف ایرانی بوده و همانگونه که بار‌ها بیان شده است، تبادل پیام با طرف‌های مقابل با هدف انتقال شفاف مواضع جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ادامه داشته است. ایران با اتکا به داشته‌های متنوع و برخورداری از منطق قوی، همواره گفتگو را بر گزینه‌های دیگر ترجیح می‌دهد و تلاش دارد از همه ابزار‌ها و فرصت‌ها برای منفعل کردن طرف‌های مقابل در میدان و خنثی‌سازی تأثیرگذاری آن‌ها بر افکار عمومی بین‌المللی بهره ببرد.

منبع: یورونیوز

true
برچسب ها : , ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true