×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
هشدار مشاوران سابق ترامپ: او آمریکا را از ناتو خارج می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی صلح پایدار «جیم اسکیوتو» روزنامه‌نگار آمریکایی در کتاب تازه خود به نام «بازگشت قدرت‌های بزرگ» که به‌زودی منتشر خواهد شد، به نقل از چندین مقام سابق دولت‌های «دونالد ترامپ» و «جو بایدن» نوشته است اگر ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ پیروز شود «آمریکا از ناتو خارج خواهد شد.»

به گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان، ترامپ اخیرا اظهار کرد در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا، ممکن است از آن دسته از متحدان کشورش در ناتو که به‌اندازه کافی به این ائتلاف نظامی منابع مالی تزریق نمی‌کنند، در مقابل حمله احتمالی روسیه محافظت نکند.

ترامپ اخیرا خاطره‌ای از گفت‌وگوی خود با «رئیس‌جمهور یکی از کشورهای بزرگ» ناتو را یادآور شد که در آن در پاسخ به این پرسش که آیا ایالات متحده از ناتو در برابر حمله احتمالی روسیه محافظت می‌کند، گفته بود: «نه، از شما محافظت نمی‌کنم. حتی آن‌ها (روسیه) را تشویق می‌کنم که هر کاری دلشان خواست بکنند. باید پول بدهید. باید هزینه‌های خود را پرداخت کنید.»

در این رابطه، جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در دولت ترامپ گفت: ناتو واقعا به خطر می‌افتد. فکر می‌کنم (ترامپ) سعی کند از آن خارج شود.

همچنین ژنرال «جان کلی» رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید در دوره ترامپ گفت تغییرات ترامپ در تعهدات امنیتی آمریکا از ناتو فراتر رفته و ژاپن و کره جنوبی را هم شامل خواهد شد. او گفت: نکته اینجاست که او (ترامپ) هیچ فایده‌ای برای ناتو متصور نبود. او تا پای جان با استقرار نیرو در کره جنوبی یا ژاپن به‌عنوان قدرت بازدارنده، مخالف بود.

این ژنرال آمریکایی در ادامه گفت ترامپ «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی را انسان‌های خوبی می‌دانست که به دلیل فشارهای آمریکایی به دشمنی با آن برخاسته‌اند. به گفته ژنرال کلی، ترامپ باور دارد «ما این افراد را تحریک کردیم. اگر ناتو را نداشتیم، پوتین هم این کارها را نمی‌کرد.»

همچنین «جیسون میلر» سخنگوی کمپین انتخاباتی ترامپ در واکنش به این اظهارات گفت: رسانه‌ها و دموکرات‌های نازک‌نارنجی ظاهرا فراموش کرده‌اند که در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ چهار سال صلح و شکوفایی داشتیم، اما در دولت «باراک اوباما» و بایدن (به‌عنوان معاون وی) اروپا شاهد تخریب و مرگ بود. حالا هم در دولت خود بایدن، مرگ و تخریب بیشتری داریم.

او با اشاره به هشدار ترامپ به متحدان اروپایی ناتو برای پرداخت سهم بیشتری در تامین بودجه، گفت: اما جو بایدن دوباره به آن‌ها اجازه داد از مالیات مردم آمریکا سوءاستفاده کنند. وقتی بهای دفاع خود را نمی‌دهید، جای تعجب ندارد که درگیر جنگ‌های بیشتری شوید.

در کتاب جدید این خبرنگار آمریکایی همچنین به نقل از مشاوران ترامپ آمده است که ترامپ در نشست ۲۰۱۸ ناتو در بروکسل تا مرز خارج‌ کردن آمریکا از ناتو پیش رفت!

با وجود توصیه مشاوران، ترامپ همچنان بر خارج‌شدن از ناتو اصرار داشت و حتی از ژنرال «مارک میلی» رئیس وقت ستاد مشترک ارتش و «مارک اسپر» وزیر دفاع وقت آمریکا خواست آمریکا را از ناتو خارج کنند. بر اساس اطلاعات این کتاب، آن‌ها با این دستور مخالف بودند، اما آن را «دستوری قانونی» دانسته و آماده اجرایش شده بودند!

جان بولتون اشاره کرد که نشست ناتو در ۲۰۱۸ سراسر ترس و وحشت بود. او گفت: به خدا قسم ترسناک بود، چون تا دقیقه آخر نمی‌دانستیم او می‌خواهد چه کند.

بسیاری از کهنه‌کاران دولت سابق ترامپ باور دارند که اوکراین نیز مانند ناتو از دور دوم ریاست‌جمهوری ترامپ ضربه خواهد خورد.

ترامپ پیش‌تر همچنین گفته است که در صورت پیروزی در انتخابات، ظرف مدت ۲۴ ساعت به جنگ اوکراین پایان خواهد داد. جان بولتون در این باره با بیان اینکه احتمال دارد ترامپ اوکراین را وادار به اعطای امتیاز ارضی به روسیه کند، گفت: اگر من جای اوکراین بودم، بسیار نگران می‌شدم.

بولتون همچنین گفت حمایت ایالات متحده از تایوان نیز خدشه‌دار خواهد شد. او خاطره‌ای از ترامپ نقل کرد که در آن رئیس‌جمهوری سابق آمریکا پشت میز کارش در کاخ سفید نشسته، نوک خودکارش را بالا می‌گرفت و با اشاره به آن می‌گفت: «این تایوان است و این میز، چین است.»

بولتون این حرف را این چنین تعبیر می‌کند که از نظر ترامپ تایوان کوچک‌تر از این حرف‌هاست که توان مقابله با چین را داشته باشد – و آن‌قدر کوچک که برای آمریکا هم ارزشی ندارد. او گفت: اگر جای تایوان بودم، از ریاست‌جمهوری دوباره ترامپ بسیار نگران می‌شدم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

true
برچسب ها : ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true