×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
دانشجو زبان گویای ملت

 پایگاه خبری تحلیلی صلح پایدار کمال‌الدین پیرمؤذن نمایندهٔ ادوار مجلس شورای اسلامی به مناسبت فرارسیدن ۱۶ آذر روز دانشجو در تحلیلی برای «صلح پایدار» ، نوشت: در شرایط فعلی ، بقالی شرافتمندانه کشورها مستقیما به توانمندی اش در علم و تکنولوژی توجه جوامع به مطالبات و نقطه نظرات نخبگان و دانشجویان بستگی دارد.

شانزدهم آذرماه یادآور شور و حماسه ای آگاهانه و بزرگ است که هنوز هم پس از گذشت ۶۹ سال پر فراز و نشیب بر تارک تاریخ ایران و جنبش دانشجویی می درخشد .

جنبش دانشجویی ایران نقش ممتاز خویش را در تحولات سیاسی و اجتماعی کشورکماکان حفظ نموده و علی رغم تمامی نامهربانی ها و فشارهایی که در طول این فعالیت مجاهدانه برآن رفته است . توانسته با نشر اندیشه و آگاهی همچنان پرچمدار حرکت های سیاسی و اجتماعی عصر خود و زبان گویای ملت باقی بماند . بازداشت و محکومیت و تحمل زندان ها ،هزینه این حرکت مشترک بوده است و در این مسیر آنچه جایی نداشته و نخواهد داشت سکوت است.

به دنبال بی مهری به یک دختر کشورم ، دانشجویان ، دانشگاهیان ، پزشکان و بانوان در پیدایش انتقادات و اعتراضات شجاعانه به این موضوع دل آزار انسانی و به چالش کشاندن موضوع پرحاشیه مرتبط و مسببان آن نقش بسزایی داشته اند ،آنان با حضور خویش در صحنه های سرنوشت ساز کشور توانسته اند در گشایش فضای سیاسی و اجتماعی به عنوان نیروی پیشرو عمل نموده و در این مسیر سختی ها ، دشواری ها و بی مهری های فراوانی را تحمل کرده اند ، جنبش دانشجویی نشان داده است که باید فضای دانشگاه  فضایی زنده و عرصه ای برای اندیشه ورزی و حرکت به سمت مردم مسالاری در پرتو آموزه های سیاسی ، اجتماعی و بالاخص اسلامی و فطرت آزادی طلب انسان باشد.

دانشجو و دانشگاه همواره زنده است و به رغم تاثیر روشن و سرنوشت ساز تاریخ دانشگاه در توسعه کشور و گسترش مبانی علمی و عالی تکنولوژیک و توسعه آگاهی های سیاسی و اجتماعی که منجر به تحول عظیم گردیده ،علی رغم نامهربانی ها با بگیر و ببندها و تجاوز به کتابخانه و محدودۀ دانشگاهها ، جنبش دانشجویی همچنان باز ، بصورت بالنده در حرکت است .

این جنبش بدلیل ماهیت مردمی خویش و گسترۀ حوزه نفوذ خود از کوچک ترین نهادهایی اجتماعی تا کلان شهرها و تهران توانسته و میتواند همچنان در نقد سوعملکردها و اعتراض به کج روی و بی راهه رفتن ها ، در کنش ها و واکنش های سیاسی و در مشارکت یا عدم مشارکت مردم در تعیین سرنوشت آینده خویش ، نقش ممتاز و سرنوشت ساز خود را حفظ کند . پرواضح است دانشجویان آگاه و متعهد و وطن پرست و آزاده و باایمان کشور ، با تکیه برآرمانهای والای جنبش دانشجویی و با اتحاد و شجاعت و یکپارچگی ، بی تردید ، حرکت اصلاحی و اعتراضی سازنده و منطقی این ملت خاصه بانوانان و جوانان و اقوام غیور ایرانی را ، با نگاه به درون و با بها دادن به حقوق اساسی ملک و ملت ، در محیط دانشگاهی تا حصول نتایجی روشن ، شفاف و سرنوشت ساز ادامه خواهند داد و شعارهای اصیل انقلاب «استقلال ،آزادی و جمهوری اسلامی »را تکرار خواهند کرد.

برای کاهش دردهای ملت ،از نادیده گرفتن حق دفاع متهمان دانشجو و جوانان و بانوان به عنوان یکی از حقوق اساسی ملت بایستی پرهیز کرد و حق انتقاد و حق اعتراض دانشجویان و بانوان و اقوام و مصونیت پارلمانی دو، سه نماینده مردمی و آزاده مجلس شورای اسلامی را پاس داشت تا جهانیان بتوانند دموکراسی و مردم سالاری دینی ،آزادگی ،حریت ،صداقت ، شجاعت و پای بندی به ادب و اخلاق و قانون در نظام اسلامی و در محیط سرنوشت ساز دانشگاهها و در آئینه اراده و اقتدار مردم یعنی مجلس شورای اسلامی کارآمد حداکثری در مجالس آینده کشور را ببینند و دانشگاه و مجلس در فضایی آرام و آکنده از حق طلبی ،منطق و محبت ،صراحت و شجاعت ، همه توان خویشتن را صرف دانش اندوزی و خردورزی و آگاهی بخشی و توسعه ایران و تعالی ایرانیان و دفاع از حقوق مشروع و مسلم ملت و خواسته های بحق آنان کرده و با انسجام داخلی و جذب مشارکت موثر مردم ،همگان باهم و مهربانانه در کنار هم ، در راه اعتلا و رفاه و سرافرازی میهن و مردم عزیز خود قدم بردارد .

رای و نظر مردم بطور عام و دانشجویان و بانوان و نخبگان در اعمال حاکمیت بایستی نافذ باشد .

انتقاد و اعتراض بجا و سازنده خشم نیست ، درمان است هدیه ای است از بانوان ، جوانان و دانشجویان جامعه به کشور در جهت نیل به منافع و رشد مُلک و ملت .

بلوغ فکری و اجتماعی مردم بویژه جوانان و بانوان ، سرمایه ای است که همه باید برای ساختن این دیار به آن تکیه کنیم .

عدم پاسخگویی حاکمیت ، دولت و مجلس به مطالبات قانونی و مشروع آنان بحرانساز است .

نمایندگان ملت در مجلس طبق سوگند خود موظف به پایداری از حقوق همه شهروندان و دانشجویان از اختیارات قانونی خود نهایت استفاده را بعمل آورند .

انتقاد و اعتراض ، نخستین گام در راه سازندگی کشور و بهبود زندگی هموطنان بوده و نمایندگان نبایستی ، بندرت به قانون اساسی استناد کنند. برخی از اشخاص قدرت طلب ، به هر تغییرشکلی مستعدند ؛ گهی مشروطه ، گاهی مستبدند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true