مراسم افتتاحیه ورزشگاه سنتناریو، پیش از شروع اولین دیدار اروگوئه مقابل پرو در جام جهانی ۱۹۳۰

اگرچه استادیوم سنتناریو برای میزبانی جام جهانی ساخته شد، اما این ورزشگاه همچنین بازتاب‌دهنده روند مدرنیزه شدنی بود که اروگوئه آن زمان در حال پیگیری بود و فوتبال نقشی کلیدی در ایجاد هویت ملی داشت. این استادیوم کاسه‌شکل که توسط معمار اروگوئه‌ای خوان ساکاسو ساخته شده، دارای چهار سکو مجزا است و این سبک معماری نشان‌دهنده عدم تبعیت از نوع طراحی ورزشگاه‌های انگلیسی مربع شکل معمولی است که به طور معمول در آن دوره ساخته می‌شدند.

تصویری از محل احداث ورزشگاه، پیش از شروع فرایند ساخت و ساز در سال ۱۹۲۹

اولین سنگ بنا در ۲۱ ژوئیه ۱۹۲۹، دو ماه پس از انتخاب کشور اروگوئه به عنوان میزبان مسابقات گذاشته شد. کار بر روی سازه بتنی در ماه فوریه ۱۹۳۰، پنج ماه پیش از شروع مسابقات با بکارگیری ۱۱۰۰ کارگر در سه شیفت جداگانه در روز آغاز شد. این استادیوم سرانجام در ۱۸ژوئیه ۱۹۳۰، همزمان با صدمین سالگرد تصویب قانون اساسی اروگوئه، با حضور جمعیت ۵۷هزار نفری افتتاح شد.

 جمعیت حاضر در استادیوم سنتناریو، برای تماشای فینال اولین دوره جام جهانی فوتبال میان آرژانتین و اروگوئه

ساخت سنتناریو که نام آن از جشن ۱۰۰سالگی تصویب اولین قانون اساسی اروگوئه گرفته شده است، یکی از مهم ترین مراحل توسعه ورزش در آمریکای جنوبی و فوتبال بین المللی است. ژول ریمه، رئیس فقید فیفا که تحت تأثیر ورزشگاه سنتناریو قرار گرفته بود، در این باره گفت:
من هرگز چیزی به این کاملی ندیده‌ام. استادیوم‌های بزرگ‌تری در دنیا وجود دارد، اما از آنها برای میزبانی انواع ورزش‌ها استفاده می‌شود. فکر نمی‌کنم اغراق‌آمیز باشد که بگویم این اولین بار در جهان است، که [ورزشگاهی] فقط برای فوتبال ساخته شده باشد.
در سال ۱۹۸۳، نهاد فیفا این استادیوم را به عنوان یک بنای تاریخی فوتبال جهان اعلام کرد، افتخاری که از آن زمان تاکنون به مکان دیگری اعطا نشده است.

نقشه محل قرارگیری سیستم‌های پخش رادیویی در نقاط مختلف ورزشگاه

همچنین در سال ۱۹۶۰ میلادی، سنتناریو محل برگزاری دور رفت اولین بازی تاریخ جام بین قاره‌ای، میان پنارول و رئال مادرید بود که با تساوی بدون گل به پایان رسید. در سال ۲۰۲۱ نیز ورزشگاه مشهور مونته ویدئو با انجام بازسازی های لازم به عنوان میزبان فینال های کوپا لیبرتادورس و کوپا سودامریکانا انتخاب شد.

ورزشگاه سنتناریو، اولین و تاکنون تنها بنای تاریخی فوتبال جهان از نگاه فیفا