ته‌دیگ

با اینکه شاید نتوان ته‌دیگ را یک غذا نامید؛ اما روح غذا و آشپزی ایرانی به‌حساب می‌آید. ته‌دیگ لایه‌ای ترد و طلایی از برنج است که ته قابلمه‌ی برنج درست می‌شود. مزه‌ی آن مثل مزه‌ی مخلوطی از پاپ کرن و چیپس سیب‌زمینی با طعم برنج باسماتی است. معمولا ته دیگ در منوی رستوران‌ها نیست و آن را جدا باید درخواست کنید. در مهمانی‌های ایرانیان همیشه کمی غذا اضافه می‌آید؛ اما بشقابی که همیشه خالی است، بشقاب ته‌دیگ است. ته‌دیگ به‌عنوان مخلفات غذا محسوب می‌شود و شما می‌توانید آن را با دست نیز بخورید. سنتی‌ترین ته‌دیگ ایرانی، برنج برشته شده است؛ هرچند انواع مختلفی نیز دارد، به‌عنوان مثال سیب‌زمینی حلقه شده را کف قابلمه می‌گذارند و روی آن برنج می‌ریزند و می‌گذارند تا سرخ و طلایی شود. ته‌دیگ نان، ته‌دیگ ته‌چین، ته‌دیگ برگ مو، ته‌دیگ باقالی پلو و… از دیگر انواع ته‌دیگ هستند.

دیزی سنگی

دیزی سنگی، یکی از سنتی‌ترین غذاهای ایرانی است که در پختن آن از گوشت، پیاز، نخود، سیب‌زمینی، دنبه و گوجه و رب استفاده می‌شود. این غذا را در دو مرحله می‌خورند، ابتدا آب آن را همرا با تکه‌های نان (تیلیت) میل کرده و سپس بقیه‌ی مواد را با گوشت‌کوب کاملاً له کرده و با نان و پیاز و ترشی و سبزی خوردن نوش جان می‌کنند. در صورتی که آبگوشت در ظروف سنگی پخته شود، آن را دیزی سنگی می‌نامند. هیچ ایرانگردی بدون خوردن آبگوشت کامل نمی‌شود.

قیمه

خورش قیمه یا خورش لپه از غذاهای معروف ایرانی است که طرف‌دار زیادی بین مردم ایران دارد. برای طبخ آن از رب گوجه فرنگی و پیاز سرخ شده، لپه، گوشت قرمز یا گوشت سفید، لیموی خشک (لیمو امانی) یا آلو به‌عنوان طعم دهنده استفاده می‌شود. ادویه‌ای که معمولاً در اواخر زمان طبخ به آن اضافه می‌شود، دارچین است. این خورش به‌همراه پلو سرو می‌شود. همچنین در برخی مناسبت‌های مذهبی در کشور ایران نیز به‌عنوان نذری تهیه و توزیع می‌شود. نوع دیگری از قیمه، قیمه بادمجان است که به‌جای سیب‌زمینی سرخ‌شده از بادمجان سرخ‌شده استفاده می‌کنند.

ته‌چین
 
ته‌چین یک غذای ایرانی است که از مخلوط برنج، انواع گوشت (مرغ متداول‌تر است)، ماست، تخم‌مرغ و زعفران فراوان درست می‌شود. ته‌چین در بین غذاهای ایرانی به خاطر شکل و فرم زیبایش از جمله غذاهای رسمی و مناسب مهمانی‌ها به شمار می‌رود که از دو بخش تشکیل شده‌ است: اول قشر کلفت تَه‌دیگ زعفرانی که در کف قالب ریخته می‌شود، سپس مقداری گوشت یا مرغ پخته روی آن می‌ریزند، مجدداً مخلوط برنج زعفرانی روی آن می‌گذارند و با پشت قاشق آن را فشرده می‌کنند. درمناطق شمالی ایران بزرگ انواع خاصی از ته‌چین مثل نظیر ته‌چین اردک و غاز طبخ می‌شود که از لحاظ عطر و طعم و ظاهر کاملا متفاوت هستند و دلیل این تفاوت استفاده از رب ازگیل و رب آلوچه است.