×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۳ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
محققان: آتشفشان‌های سیاره زهره احتمالاً همین حالا درحال فوران هستند

پایگاه خبری تحلیلی صلح پایدار اخترشناسان با بررسی داده‌های چند دهه پیش کاوشگر ماژلان (Magellan) ناسا نشانه‌هایی از جریان‌ گدازه‌ای دو آتشفشان فعال زهره یافته‌اند. شواهد جدید نشان می‌دهد که سیاره زهره از نظر زمین‌شناسی از آنچه قبلاً تصور می‌شد، فعال‌تر است.

براساس گزارش وب‌سایت Space و مقاله منتشرشده در نیچر، این دومین‌باری است که دانشمندان شواهد زمین‌شناسی مستقیمی از فعالیت‌های آتشفشانی زهره شناسایی می‌کنند؛ شواهد قبلی فوران آتشفشان‌های این سیاره را در اوایل دهه ۱۹۹۰ نشان داده بود. پژوهش جدید محققان دانشگاه کیتی پسکارا ایتالیا نشان می‌دهد که سیاره زهره می‌تواند به‌اندازه زمین از نظر زمین‌شناسی فعال باشد و احتمالاً اکنون نیز آتشفشان‌هایی روی سطح آن درحال فوران هستند.

آتشفشان‌های فعال سیاره زهره

زهره و زمین تقریباً اندازه مشابهی دارند و میلیاردها سال پیش نیز مقادیر آب آن‌ها برابر بود. به‌همین دلیل، بسیاری از دانشمندان در شگفت‌اند که چرا زهره به یک سیاره جهنمی تبدیل شده، درحالی که سیاره ما قابل سکونت است. اکنون مطالعه پیرامون فعالیت آتشفشانی زهره، که احتمالاً ناشی از گرمای داخلی این سیاره است، می‌تواند پاسخی برای این سؤال اساسی باشد.

محققان: آتشفشان‌های سیاره زهره احتمالاً همین حالا درحال فوران هستندنمای شبیه‌سازی‌شده از آتشفشان Sif Mons سیاره زهره

محققان ایتالیایی در این پژوهش از داده‌های کاوشگر ماژلان ناسا استفاده کرده‌اند؛ این کاوشگر از ۹۸ درصد سطح سیاره زهره از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۲ نقشه‌برداری کرده و جزئی‌ترین تصاویر از زهره تابه‌امروز را در اختیار محققان قرار داده است.

به‌نظر می‌رسد که جریان‌های گدازه‌ای جدید از دامنه‌های غربی آتشفشان Sif Mons و منطقه آتشفشان‌خیز Niobe Planitia باشند. دانشمندان با اشاره به جریان‌های گدازه‌ای سطحی، تخمین می‌زنند که سیف مونس حدود ۳۰ کیلومترمربع سنگ فوران کرده باشد که برای پرکردن ۳۶ هزار استخر شنای المپیک کفایت می‌کند.

ناسا در بیانیه‌ای اعلام کرده که فوران‌های Niobe Planitia می‌تواند ۵۴ هزار استخر المپیک را پر کند. قابل ذکر است که فوران سال ۲۰۲۲ آتشفشان ماونا لوا (Mauna Loa) در هاوایی – بزرگ‌ترین آتشفشان فعال زمین – می‌تواند ۱۰۰ هزار استخر المپیک را پر کند.

منبع: دیجیاتو

true
برچسب ها :
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true