×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
۸ علت پُف کردگی چشم و راه‌های بهبود آن

پایگاه خبری تحلیلی صلح پایدار اگرچه پف‌کردن چشم‌ها معمولاً نگران کننده نیست، اما می‌تواند برای برخی افراد یک معضل زیبایی‌شناختی باشد. پف‌کردن چشم‌ها می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی همچون کمبود خواب و حتی ژنتیک فرد باشد و بسته به علت آن، اقدامات مختلفی را می‌توان برای رفع پف‌کردگی چشم به کار گرفت.
اگرچه پف‌کردن چشم‌ها معمولاً نگران کننده نیست، اما می‌تواند برای برخی افراد یک معضل زیبایی‌شناختی باشد. پف‌کردن چشم‌ها می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی همچون کمبود خواب و حتی ژنتیک فرد باشد و بسته به علت آن، اقدامات مختلفی را می‌توان برای رفع پف‌کردگی چشم به کار گرفت. از این رو با ما همراه باشید تا با ۸ علت اصلی پف کردن چشم و راه‌های رفع آن‌ها آشنا شویم.

۱. کمبود خواب

وقتی به اندازه کافی نمی‌خوابید، قطررگ‌های خونی اطراف چشم بیشتر از حالت معمول می‌شوند. در صورت گشادشدگی رگ‌های خونی، این رگ‌ها می‌توانند مایعی را در زیر پوست شما نشت کنند که تجمع آن‌ها در زیر پوست چشم، سبب پف کردگی اطراف چشم می‌شود. دکتربرایان هیبلر، متخصص پوست، می‌گوید: «در صورت نازک بودن پوست اطراف چشم شما، اتفاقاتی که زیر پوست شما رخ می‌دهند آشکارتر نیز خواهند بود.»
راه حل: مطمئن شوید که هر شب به اندازه کافی می‌خوابید. افراد بزرگسال می‌بایست بین ۷ الی ۹ ساعت خواب کامل داشته باشند. دکتر هیبلر می‌گوید: «بالابودن سر در حین خواب و استفاده از کمپرس خنک در صبح نیز می‌تواند کمک کننده باشد.»

۲. آلرژی
در صورت مواجهه با عامل حساسیت زا، بدن شما ماده‌ای به نام هیستامین (مواد شیمیایی طبیعی که مسئول بروز علائم آلرژی هستند) را ترشح می‌کند تا از شما در برابر آلرژن‌ها محافظت کند. دکتر ویسنته دیاز، چشم پزشک و استادیار چشم‌پزشکی و علوم بصری در دانشکده پزشکی ییل، می‌گوید: «هیستامین سبب گشاد شدن رگ‌های خونی و نفوذپذیری آن‌ها می‌شوند و این امرسبب می‌شود تا مایعات به بیرون از رگ نشت کنند و تورم ایجاد شود.» علاوه بر پف کردگی، این رگ‌های خونی ممکن است چشمان شما را قرمز نشان دهند.
راه حل: علاوه بر دوری از عوامل آلرژن و حساسیت زا، مصرف آنتی هیستامین بهترین راه برای تسکین علائم آلرژی است، زیرا این دارو‌ها می‌توانند به سرعت اثرات هیستامین را خنثی کنند. آنتی هیستامین‌هایی همچون بنادریل، زیرتک، کلاریتین و آلگرا، می‌توانند تاثیرات خوبی در رفع پف کردگی ناشی از آلرژی داشته باشند.

۳. گریه کردن

دکتر دیاز می‌گوید: «گریه کردن سبب می‌شود تا خون بیشتری در ناحیه اطراف چشم به جریان افتد. این امر ممکن است به رگ‌های خونی در این ناحیه فشار وارد کند و باعث نشت مایعات از آن‌ها شود.» او در ادامه گفت: «مایع اضافی زیر پوست می‌تواند سبب تورم و پف کردگی اطراف چشم شود.»
راه حل: پس از گریه کردن، از کمپرس خنک روی چشمانتان استفاده کنید.

۴. مصرف بیش از حد سدیم

یک فرد سالم، به طور معمول می‌تواند تا ۲۳۰۰ میلی گرم (۲.۳ گرم) سدیم به طور روزانه مصرف نماید. مصرف مقادیر بیشتری از سدیم سبب می‌شود تا بدن شما برای حفظ شرایط طبیعی بدن، آب بیشتری را در خود حفظ کند. دکتر دیاز می‌گوید: «مصرف بیش از حد سدیم، می‌تواند سبب تجمع مقادیر آب بیشتری در بدن شود که این امر می‌تواند منجر به پف کردگی چشم‌ها و حتی سایر اندام‌های دیگر شود.»
راه حل: محدود کردن مصرف سدیم می‌تواند به جلوگیری از پف کردن چشم‌ها کمک شایانی نماید. ردیابی میزان سدیم در نوشیدنی‌ها و خوراکی ها، محدود کردن غذا‌های پر سدیم مانند سوپ‌های کنسرو شده و استفاده از غذای خانگی به جای غذا‌های فرآوری شده یا بسته بندی شده می‌تواند تاثیرات به سزایی در کاهش میزان سدیم مصرفی روزانه داشته باشد.

۵. کم آبی

دکتر دیاز می‌گوید: «آب به متعادل نگه داشتن الکترولیت‌های بدن کمک می‌کند و برای سلامت پوست ضروری است.» ننوشیدن مقادیر کافی آب در طی روز، می‌تواند علاوه بر سلامت پوست، سلامت جسمانی شما را نیز به خطر بیاندازد. دکتر دیاز بیان داشت: «وقتی بدن دچار کم آبی می‌شود، سدیم بیشتری در بدن تجمع می‌یابد. از این رو این امر می‌تواند باعث تجمع مایعات در نقاط خاصی مانند صورت و چشم‌ها شود.»
راه حل: حتماً در طول روز مایعات کافی بنوشید. به طور معمول، مردان باید روزانه ۱۲۵ اونس (معادل ۳.۵ لیتر) و زنان باید حدود ۹۱ اونس (معادل ۲.۵ لیتر) مایعات بنوشند.

۶. نوشیدن الکل

آسیب ناشی از الکل را می‌توان در دو مقوله مورد بررسی قرار داد. الکل علاوه بر اینکه منجر به کم آبی بدن می‌شود، می‌تواند رگ‌های خونی شما را نیز گشاد کند. دکتر دیاز می‌گوید: «ترکیب این دو اثر الکل، می‌تواند ظاهری پف کرده ایجاد کند.»
راه حل: مصرف الکل خود را محدود کنید و در صورت مصرف نوشیدنی‌های الکلی حتما کم آبی بدن خود را با نوشیدن آب و مایعات جبران نمایید. کمپرس خنک نیز می‌تواند برای رفع پف کردگی چشم‌ها موثر باشد.

۷. پیری

با افزایش سن، پوست شما کلاژن و الاستین کمتری تولید می‌کند. کلاژن و الاستین، پروتئین‌هایی هستند که مسئول استحکام و انعطاف پذیری پوست شما هستند. در صورت کاهش میزان تولید این دو پروتئین، رباط‌های اطراف چشم نازک و کشیده می‌شوند و بافت شروع به افتادگی می‌کند. دکترهیبلر می‌گوید: «آنچه که در نهایت ایجاد می‌شود، کیسه‌های توخالی و پف‌کرده در زیر چشم است.»
راه حل: برای رفع این مشکل می‌توان از راه‌های زیر استفاده کرد:
لایه برداری با لیزر: این کار به تحریک تولید کلاژن و سفت شدن پوست اطراف چشم کمک می‌کند. علاوه براین، لایه برداری با لیزر می‌تواند باعث کاهش خطوط و چین و چروک‌های اطرف چشم نیز می‌شود.
فیلر‌های پوستی: فیلر‌های تزریقی زیر چشم می‌توانند به بازیابی ظاهری جوان‌تر کمک کنند. با این حال، برای حفظ ظاهر، هر ۶ تا ۱۸ ماه یکبار درمان باید از سر گرفته شود.
جراحی پلاستیک: جراحی پلاستیک پلک که به بلفاروپلاستی معروف است، می‌تواند رسوبات چربی را که ممکن است باعث پف کردن شما شوند، از بین ببرد. این گزینه می‌تواند یک راه حل دائمی برای رفع پف چشم ناشی از تجمع رسوبات چربی باشد.

۸. ژنتیک

برخی افراد به دلایل ژنتیکی، بیشتر مستعد پف کردگی چشم هستند. دکترهیبلر می‌گوید: «برخی افراد به طور ژنتیکی و ارثی دارای کیسه‌های چربی برجسته‌تری در زیر چشم خود هستند.»
راه حل: مانند پف کردگی ناشی از افزایش سن، فیلر‌های پوستی یا جراحی پلاستیک می‌تواند گزینه‌های موثری برای رفع این نوع پف کردگی چشم باشد.

true
برچسب ها :
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true