*** مواد لازم برای ۵ نفر

برنج   ۵ پیمانه

گوشت خرد شده قیمه ای   ۵۰۰ گرم

پیاز نگینی شده   ۱ عدد بزرگ

رب گوجه فرنگی     ۳ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده غلیظ   ۴ قاشق سوپ خوری

نمک و فلفل سیاه   به میزان لازم

زردچوبه  یک و نیم قاشق مربا خوری

دارچین  یک قاشق چایخوری

عرق دارچین  ۱ قاشق سوپ خوری

عرق هل   یک قاشق غذاخوری

گرد لیمو نصف قاشق چایخوری

هل ساییده شده  یک قاشق سوپ خوری

پودر گل محمدی  یک قاشق سوپ خوری

پیاز داغ   ۴ قاشق سوپ خوری

گلاب یک دوم پیمانه

زرشک ۱۰۰ گرم

شکر  ۲ قاشق سوپخوری

خلال پسته   ۵۰ گرم

خلال بادام   ۵۰ گرم

خلال نارنج یا پرتقال  ۳۰ گرم

روغن و کره  به میزان لازم

طرز تهیه قیمه نثار اصیل قزوینی

*** طرز تهیه 

مقداری روغن در قابلمه داغ می کنیم ،گوشت و پیاز عسلی را افزوده و با هم تفت می دهیم. زردچوبه، فلفل سیاه و عرق دارچین و عرق هل را اضافه می‌کنیم. سپس رب گوجه فرنگی را افزوده و مواد را تفت می‌دهیم. روی مواد آب داغ می‌ریزیم به طوری که روی گوشت ها پوشانده شود. در این مرحله برنج را کته یا آبکش می کنیم و دم می گذاریم تا آرام پخته شود.

بعد از این که آب خورشت به نصف رسید زرشک و کمی خلال پسته و خلال بادام را اضافه کنید. در این مرحله می توانید خلال پرتقال یا نارنج را به خورشت اضافه کنید. پس از پخته شدن گوشت، فلفل، دارچین، باقی ادویه ها و گل محمدی و گرد لیمو را اضافه کنید تا به خورد مواد در حال پخت برود. پس از این که مواد جا افتاد گلاب و عرق هل را در آخرین مرحله به خورشت اضافه کرده و حرارت را خاموش کنید. خلال پسته و بادام را شسته و داخل گلاب خیس کنید و پس از ده دقیقه گلاب آن را گرفته و روی حرارت کم تفت دهید. مراقب باشید خلال ها تغییر رنگ ندهند. تلخی خلال نارنج را با سه بار جوشاندن بگیرید و برای بار سوم داخل آن کمی شکر ریخته و بجوشانید و آبکش کنید و در نهایت با کمی شکر و زعفران تفت دهید.

طرز تهیه قیمه نثار اصیل قزوینی

در مرحله بعد زرشک را پاک کرده و داخل آب خیس کنید تا کاملا تمیز شود. سپس آبکشی کنید  با شکر و زعفران و روعن تفت دهید. مقداری از برج دم کشیده شده را زعفرانی کنید و مواد را برای سرو کنار هم بچینید.

*** طرز تزیین قیمه نثار

در روش سنتی ابتدا برنج کشیده می شود. بعد لایه ای گوشت و مایه آن را روی برنج می ریزند و دوباره روی آن را با کمی برنج زعفرانی می پوشانند و مواد دیگر مانند خلال ها و زرشک را روی آن می ریزنند. در روش های به روز تر این مواد با زیبایی و رعایت ترکیب رنگ به طور نواری روی دیس برنج زعفرانی کنار هم قرار می گیرند و جلوه بیشتری به این غدا و سفره می دهند. این غذای سنتی طبع گرمی دارد و برای کودکان و نوجوانان و سالمندان بسیار مقوی است.

طرز تهیه قیمه نثار اصیل قزوینی