×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
آشتی ریاض و دوحه/ استقبال بن سلمان از امیر قطر

پایگاه خبری صلح پایدارمنابع خبری از ورود امیر قطر به عربستان برای حضور در نشست شورای همکاری خلیج فارس خبر دادند و اعلام کردند وی در فرودگاه شهر العلا مورد استقبال ولیعهد عربستان قرار گرفته است.


به گزارش صلح پایدار،سایت شبکه روسیا الیوم اعلام کرد که تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر امروز (سه شنبه) در رأس هیئتی از کشورش برای حضور در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس وارد عربستان شد.

این نخستین بار از زوئن ۲۰۱۷ است که امیر قطر پس از قطعی روابط با عربستان، امارات، بحرین و مصر وارد عربستان سعودی می‌شود.

همچنین محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر و هیات همراهش در فرودگاه العلا استقبال کرد و بن سلمان و امیر قطر یکدیگر را در آغوش کشیدند.

امیر قطر پس از آن برای حضور در نشست مذکور به عربستان سفر کرده است که دوشنبه وزیر امور خارجه کویت اعلام کرد که قطر و عربستان برای بازگشایی حریم هوایی و مرزهای زمینی و دریایی دو کشور توافق کردند.

چهل و یکمین اجلاس شورای همکاری خلیج فارس با حضور سران کشورهای عضو امروز در شهر العلا در غرب عربستان آغاز می شود.

در همین راستا هیات هایی از کشورهای عضو این شورا وارد عربستان شدند.

عربستان، مصر، بحرین و امارات متحده عربی در ۵ ژوئن ۲۰۱۷ تمام روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع و علیه این کشور تحریم‌های اقتصادی اعمال کردند. این کشورها قطر را به «حمایت از گروه‌های تروریستی» متهم کرده و بر دوحه یک لیست ۱۳ ماده‌ای جهت عادی‌سازی روابط با این کشور تحمیل کردند.

قطر نیز اتهامات این کشور را رد و اعلام کرد که هیچ درخواست مغایر حقوق بین‌المللی را نخواهد پذیرفت. روابط این کشورها با قطر، به‌رغم تمام تلاش‌های کویت برای میانجیگری هنوز به حالت عادی باز نگشته است.

گشایش گذرگاههای زمینی، دریایی و هوایی بین عربستان و قطر

اما ساعاتی قبل ، وزارت امور خارجه کویت از توافق میان عربستان و قطر برای بازگشایی گذرگاه های زمینی، دریایی و هوایی میان دوکشور خبر داد و اعلام کرد که این توافق از دوشنبه شب به اجرا درآمده است.

احمد الناصر، وزیر امور خارجه کویت عصر دوشنبه اعلام کرد که طرفین بحران توافق کردند حریم هوایی و مرزهای زمینی و دریایی بین عربستان و قطر از امروز عصر بازگشایی شود.

الناصر اظهار داشت که شیخ نواف آل احمد ، امیر کویت با شیخ تمیم بن حمد، همتای قطری خود و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان تماس گرفت و در این تماس بر اتحاد مجدد در شورای همکاری خلیج فارس و گشودن صفحه ای جدید در روابط دو کشور تاکید شد.

در همین راستا، دیوان پادشاهی قطر اعلام کرد که شیخ تمیم بن حمد در راس هیئتی از کشورش در اجلاس امروز شورای همکاری خلیج فارس شرکت می کند.
امضای توافق رسمی

از سوی دیگر رویترز به نقل از یک مقام ارشد در دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گزارش داد که توافق برای پایان دادن بحران در شورای همکاری خلیج فارس امروز سه شنبه امضا می شود.

وی خاطرنشان کرد که احتمالا این توافق نامه شامل رفع انواع محاصره ها علیه قطر است.
مشارکت کوشنر

این مقام آمریکایی خاطرنشان کرد: جارد کوشنر ، مشاور ارشد دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا نیز به مذاکره در مورد توافق کمک کرده و در مراسم امضای قرارداد شرکت خواهد کرد.”

وی افزود: “این توافق شامل لغو دعاوی و شکایات مربوط به محاصره توسط دوحه است.”

اولین پرواز

از سوی دیگر منابع اعلام کردند که پایگاه های ردیابی پرواز، عبور اولین هواپیمای قطری از آسمان عربستان را که از عمان به دوحه می رفت، رصد کردند.

بحران در شورای همکاری خلیج فارس از ۵ ژوئن ۲۰۱۷ آغاز شد و عربستان ، امارات ، بحرین و مصر با ادعای حمایت قطر از تروریسم این کشور را محاصره زمینی و هوایی و دریایی کردند؛ ادعایی که دوحه آن را رد می کند و “تلاشی برای تضعیف حاکمیت و استقلال خود” می داند.

آخرین اجلاس شورای همکاری خلیج فارس که امیر قطر در آن شرکت کرد ، اجلاسی بود که در ۵ دسامبر ۲۰۱۷ به میزبانی کویت برگزار شد.

اجلاس شورای همکاری خلیج فارس امروز سه شنبه برگزار می شود و این در حالی است که قطر و امارات متحده عربی هنوز سطح حضور خود در این اجلاس را اعلام نکرده اند. پادشاه بحرین و سلطان عمان در این شرکت غایب هستند و نمایندگانشان در نشست حاضر خواهند بود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true