×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۱۲ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
صدای خسروی آواز ایران خاموش شد/ خاکسپاری پیکر استاد شجریان در جوار آرامگاه فردوسی

 پایگاه خبری صلح پایدار:استاد محمد رضا شجریان آخرین بار در ۱۴ مهر ۹۹ به علت شرایط نامناسب جسمی بار دیگر در بخش آی سی یو بیمارستان جم بستری شده بود.


به گزارش صلح پایدار:خسروی آواز ایران در ۱۴ مهر با شرایط عمومی قلبی و ریوی و تنفسی ناپایدار و افت سطح هوشیاری، افت فشار خون و پلاکت در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده بود.

استاد شجریان همچنین از ۲۵ مرداد سال جاری به مدت ۱۰ روز به دلیل افت سطح هوشیاری و شوک سپتیک در بخش مراقبت‌های ویژه این بیمارستان بستری بود.

وی بهمن سال گذشته نیز به علت بروز مجدد اختلالات ریوی ناشی از بیماری قلبی در بیمارستان جم بستری شد و بامداد روز جمعه دوم اسفند ۹۸ همایون شجریان فرزند وی با انتشار تصویری از نمایشگر علایم حیاتی پدر از دوستداران وی رفع نگرانی کرد.

در نهایت امروز بیمارستان جم با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «استاد شجریان عزیزمان دقایقی پیش علیرغم تلاش‌های تیم پزشکی دار فانی را وداع گفت.پیکر ایشان برای انجام مراسم تطهیر و نماز به بهشت زهرا منتقل شد. »

وصیت استاد شجریان؛ آرمیدن در جوار آرامگاه فردوسی

براساس این گزارش ،استاد محمدرضا شجریان در وصیت نامه اش آورده است که پس از رفتن از این دنیای فانی، پیکرش را در طوس و در جوار آرامگاه فردوسی به خاک بسپارند.

همایون شجریان: پیکر پدرم را به مشهد منتقل می‌کنیم

در همین رابطه همایون شجریان در میان دوستداران محمدرضا شجریان که خود را به بیمارستان جم رسانده بودند حاضر شد و با آنها صحبت کرد.

وی با حضور در میان این افراد که از او درخواست می‌کردند مراسم تشییع در تهران برگزار شود، در سخنانی گفت: من به خاطر شرایط کرونا نه می‌توانم از کسی بخواهم که به برای مراسم تشییع بیاید و نه می‌توانم بگویم نیایید. فردا بر پیکر استاد نماز می‌خوانیم و به مشهد منتقل می‌کنیم.

هماهنگی مشهد با تهران برای تدفین استاد شجریان

جعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی هم درخصوص تعیین محل و زمان تدفین استاد محمدرضا شجریان و نحوه پیاده‌سازی مقدمات انتقال ایشان به مشهد، گفت: در رابطه با نحوه پیاده‌سازی مقدمات انتقال استاد شجریان به مشهد و تدفین ایشان در حال هماهنگی با تهران هستیم و اطلاعات دقیق را امشب اعلام خواهیم کرد.

پیکر استاد شجریان دقیقا کجا دفن می‌شود؟

اما از زمانی که بیماری محمدرضا شجریان شدت یافت، بحث تدفین او در جوار آرامگاه فردوسی و مزار مهدی اخوان ثالث بارها مطرح شد؛ اتفاقی که گویا بنا بر وصیت خود او بوده اما به هماهنگی‌هایی اداری نیاز داشته است. گویا پیگیری‌هایی تاکنون انجام شده اما همچنان هیچ اظهارنظر رسمی ملی یا محلی در این زمینه صورت نگرفته است.

گویا محمدرضا شجریان پیشتر وصیت کرده بود که پس از درگذشت او، پیکرش در مشهد در کنار پدرش یا در کنار مزار مهدی اخوان ثالث ـ شاعر معاصر ـ به خاک سپرده شود.

پیکر مرحوم اخوان ثالث در اواخر دهه ۶۰ خورشیدی در باغ آرامگاه فردوسی در توس به خاک سپرده شده است. خاکسپاری افراد در این مکان ممنوع بوده و در آن زمان هم ظاهرا با دستور رییس جمهور وقت انجام شده است. ضمن آنکه در سال‌های بعد، در این سوی نرده‌های باغ آرامگاه فردوسی، در خارج محوطه، مقبرالشعرای توس طراحی شد که تاکنون پیکر تعداد قابل توجهی از شاعران خراسانی، از جمله محمد قهرمان و عماد خراسانی در آنجا به خاک سپرده شده است.

با اعلام خبر درگذشت شجریان باز این پرسش قوت گرفت که آیا پیکر او در محوطه داخلی باغ آرامگاه توس و در جوار مهدی اخوان ثالث دفن می‌شود یا خیر؟

پیگیری‌ها حاکی است، گویا در چند ماه گذشته و پیش از درگذشت شجریان، پیگیری‌های لازم از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته و به‌رغم مخالفت‌های برخی نهادها و سازمان‌های دیگر، دستور ریاست جمهوری نیز در این زمینه گرفته شده است. همچنین پس از تغییر استاندار وقت خراسان رضوی، این دستور به جانشین او نیز دوباره ابلاغ شده است.

بر این اساس، پیکر استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان، قرار است در کنار شاعر نامی، مهدی اخوان ثالث، آرام گیرد. هرچند که برخی مسوولان محلی اعلام کرده‌اند در این زمینه مشغول انجام برخی هماهنگی‌ها با مرکز هستند.

عضو گروه پزشکی استاد شجریان: قرار بود صبح امروز اطلاعیه‌ای بدهیم برای آمادگی مردم

اما دکتر مهرداد بهلولی، عضو گروه پزشکی استاد محمدرضا شجریان، درباره درگذشت ایشان توضیحاتی دادند.

دکتر بهلولی گفت: شرایط استاد شجریان پایدار نبود.، اگر اطلاعیه بیماستان را دیده باشین در مراجعه آخرشان تایید شده بود که بسیارکریتیکال بود.

وی افزود: ما صبح قرار بود یک آگهی بدهیم برای آمادگی مردم، اما دست نگه داشتیم.

دکتر بهلولی در ادامه گفت: شرایط استاد اصلا خوب نبود و ارگانهای داخلیشان از کار افتاده بود. از دیروز نیز کلیه‌هایشان از کار افتاده بود.

علت فوت وی را از کار افتادن ارگانهای متعدد داخلی دانستند.

خسرو آواز ایران…

استاد شجریان برجسته‌ترین هنرمند عرصه آواز و موسیقی سنتی کشور است و از وی با عنوان «خسرو آواز ایران» یاد می‌شود.

وی نوروز ۹۵ با انتشار ویدئویی ضمن تبریک سال نو، از ابتلای خود به بیماری سرطان خبر داد و پس از آن تاکنون تحت نظر پزشکان به مداوا مشغول است.

زنده‌یاد محمدرضا شجریان، زاده یکم مهرماه سال ۱۳۱۹ و اهل مشهد بود و فعالیت هنری خود را از اواخر دهه چهل آغاز کرد. شجریان طی سال‌های حضورش در عرصه موسیقی با هنرمندانی چون محمدرضا لطفی، حسین علیزاده، جلال ذوالفنون و ناصر فرهنگ‌فر، داریوش صفوت، پرویز مشکاتیان، جمشید عندلیبی، داریوش پیرنیاکان، مجید درخشانی، داریوش طلایی، کیهان کلهر و حسین علیزاده در آلبوم‌ها و کنسرت‌ها همکاری کرده بود. روحش شاد و یادش گرامی باد.

پست اینستاگرامی همایون شجریان پس از درگذشت پدرش

گفتنی است ؛همایون شجریان، فرزند محمدرضا شجریان پس از درگذشت پدرش، در پستی اینستاگرامی،   نوشت: خاک پای مردم ایران به دیدار معشوق پرواز کرد.

استاد شجریان، خسرو آواز ایران پر کشید

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true