×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
هشدار/ سفر نروید ؛ موج سوم «کرونا» در راه است

پایگاه خبری صلح پایدار:باتوجه به آمار بالای مبتلایان و قربانیان کرونا در کشور تعطیلات پیش رو باردیگر موجبات نگرانی جامعه پزشکی را فراهم ساخته است.


به گزارش صلح پایدار: باتوجه به آمار بالای مبتلایان و قربانیان کرونا در کشور تعطیلات پیش رو باردیگر موجبات نگرانی جامعه پزشکی را فراهم ساخته است. نگرانی از گل خوردن در دقیقه 90که وزیر بهداشت از آن سخن گفته و در عین حال از مردم خواسته است در تعطیلات چهار روزه هفته آینده از سفر خودداری کنند. نمکی در عین حال به وضعیت نامناسب و نگران کننده استان مازندران نیز اشاره کرد و گفت که این استان به دلیل مسافرت‌ها بسیار، بیشترین خیز بیماری را دارد.

افزایش آمار مبتلایان به کرونا و قربانیان این بیماری که “سفر” نقش غیرقابل انکاری در آن داشته و اکثر شهرها را در وضعیت قرمز و در مرحله هشدار قرار داده است ، تاکید مسوولین به ماندن در خانه و پرهیز از سفرهای غیر ضروری در تعطیلات پیش رو را به دنبال داشته است.

تاکید مسوولین به پرهیز از سفر در راستای قطع زنجیره کرونا در حالی است که گویا برخی نقش سفر در انتقال کرونا را قبول ندارند. وزیر بهداشت باانتقاد از این باور گفته است ؛ اگر سفر نقش نداشت ویروس وهان در ونزوئلا چه کار می‌کرد؟

در همین حال عضو ستاد ملی مقابله با کرونا هم از مردم خواست با توجه به تعطیلات پیش رو به سفر نروند تا پیک ابتلا به ویروس کرونا کاهش یابد.

مسعود مردانی به ایرنا گفت: اکنون ساعت انتقال ویروس کرونا سه تا هفت برابر افزایش یافته و از مردم می خواهیم دستورالعمل های بهداشتی را بطور کامل رعایت کرده و سفر نروند.

وی تصریح کرد: مسافرت باعث همه گیری شیوع کرونا می شود و مردم باید این روزها صبوری کرده و با رعایت اصول بهداشتی و در خانه ماندن کادر درمانی و مسوولان بهداشتی را برای کنند.

این متخصص بیماریهای عفونی گفت: ویروس کرونا بسیار کشنده است و نیازمند همراهی مردم و توجه به مسائل اجتماعی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، شست وشوی مداوم دستها با آب و صابون و پرهیز از سفر و اجتماعات هستیم.

به گفته وی همراهی مردم باعث می شود این بیماری در کشور به حالت کنترل در اید در غیر اینصورت در فصل سرما وضعیت بهتر خواهد بود.

وی تاکید کرد: مسافرت‌های غیرضروری شهریور ماه باید به تعویق بیفتد، توصیه می‌کنیم جوانان و خانواده‌ها از مسافرت پرهیز کنند و طبق سنتی که مردم عاشورا و تاسوعا به شهرهای زادگاه سفر می‌کردند درخواست می‌کنیم سفر را به هر دلیلی به حداقل برسانیم و از مسافرت پرهیز کنند هرچند ما متوجه هستیم که برخی از استان‌ها محور تورسیم است.

احتمال پیک بعدی بیماری با افزایش سفرها

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونای استان تهران هم در گفتگو با مهر، از وضعیت حاد استان تهران از لحاظ کرونا خبر داد و اظهار داشت: در این وضعیت که بیمارستان‌ها دوباره پر از بیماران کرونایی شده است باید نگران سفرهای تعطیلات نیز باشیم و باید اعلام کنیم که در ۲۴ ساعت گذشته ۵۰۵ بیمار جدید در بیمارستان‌های تهران بستری شدند که ۱۲۷ نفر از آنها در بخش‌های ویژه مورد بستری قرار گرفته‌اند، همچنان آمار ترخیص شدگان کمتر از بستری شدگان است و تا زمانی که این تراز تغییر نکند وضعیت باید به عنوان پر هشدار تلقی شود.

وی با بیان اینکه در صورت عدم همکاری مردم نمی‌توانیم موفقیتی کسب کنیم و کرونا را شکست دهیم گفت: سفر در زمان تعطیلات محرم اجحاف در حق کادر درمان شهرهای دیگر است و از مردم می‌خواهیم در خانه بمانند و عزاداری‌هایشان را به صورت خانوادگی انجام دهند.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران، با هشدار نسبت به احتمال ایجاد پیک بعدی بیماری با افزایش سفرها، از شهروندان در خواست کرد مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی را در محل سکونت خود به جا آورده و از سفر خودداری کنند.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به عزاداری های تاسوعا و عاشورای حسینی، اظهار کرد: در تهران الگوی همه گیر شناسی بیماری نشان می دهد در مواقعی که حجم قابل توجهی از سفرهای برون شهری رخ داده است، معمولا با یک تاخیر زمانی دو تا سه هفته ای، هم در میزان ابتلا و هم در میزان بستری و مرگ و میر با یک فراز آماری جدی رو به رو بوده ایم.

وی یادآور شد: هم در عید نوروز، هم در عید فطر و هم در تعطیلات متراکم خردادماه این افزایش آماری برای ما اثبات شده است، بنابر این یکی از عوامل پرخطر و پر ریسک سفرهایی است که انجام می شود، به ویژه در استان هایی که وضعیت قرمز بیماری را دارند هرگونه تردد می تواند در چرخش این ویروس اثر داشته باشد.

موج سوم کرونا اوایل پاییز شروع می‌شود

زالی ادامه داد: توصیه موکد ما این است که امسال بر خلاف سال های گذشته عزیزان در محل سکنی خود باقی بمانند و ترجیحا از سفرهای غیر ضروری اجتناب کنند، زیرا ما فکر می کنیم اگر این سفرها اتفاق بیفتد و مجددا یک چرخش انجام شود، پیک های بعدی بیماری زودتر از آنچه که در انتظار آن هستیم پدید می آید و طبیعتا منجر به خستگی تیم درمانی شده و با توجه به حجم بالای کار تیم های درمانی می تواند بر استمرار خدمت رسانی تاثیر منفی داشته باشد.

رییس ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با بیان این که موج سوم بیماری در اوایل پاییز شروع می‌شود، به اجرای ۷۳ درصدی پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در ادارات اشاره کرد و گفت: پایین ترین میزان رعایت شیوه نامه‌ها مربوط به پاساژها و مجتمع‌های تجاری به میزان ۲۸ درصد است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

درخواست فرمانده ناجا برای خودداری از سفر غیرضروری

فرمانده نیروی انتظامی هم گفت: از مردم تقاضا داریم با توجه به فرارسیدن تاسوعا و عاشورا از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند تا شاهد شیوع بیشتر کرونا نباشیم.

سردار حسین اشتری در نشست ستاد مقابله با کرونای استان تهران با ارائه گزارشی از عملکرد نیروی انتظامی از آغاز شیوع این بیماری تاکنون اظهار کرد: همه نگاه‌ها به تهران است و ما باید برنامه منسجمی در این خصوص داشته باشیم.

وی اظهارکرد: پس از این هم ما باید با بیماری کرونا زندگی کنیم و در شرایطی که گفته می‌شود موج دیگری در راه است نیازمند کارهای زیرساختی بیشتری هستیم.

فرمانده ناجا از مردم خواست تا حد امکان از سفرهای غیرضرور اجتناب کنند چرا که برای کشور ایجاد مشکل می‌کند و شیوع بیماری کرونا خودش را در سفرها بیشتر نشان داده است.

 ۶ هزار نفر در استان تهران قربانی کرونا شدند

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران نیز با اشاره به اینکه در استان تهران تا کنون قریب به ۶ هزار نفر در اثر کرونا جان باخته‌اند اظهار داشت: در حال حاضر استفاده مردم از ماسک و وسایل حفاظتی قابل قبول است اما رعایت همه پروتکل‌ها از مواردی است که باید به طور جدی به آن توجه شود.

وی با بیان اینکه فاصله‌گذاری اجتماعی با ماندن در خانه و حداقل جابجایی در سطح شهرها و جاده‌ها محقق می‌شود گفت: در شرایط کنونی رفتن به سفر به معنی قبول ریسک مبتلا شدن و مبتلا کردن سایر هموطنان به بیماری است.

محسنی بندپی با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در مراسم عزاداری امام حسین (ع) می‌تواند ضامن سلامت مردم و شکوه این عزاداری باشد گفت: مردم استان تهران طی ۷ ماه اخیر که از ورود کرونا می‌گذرد به خوبی ثابت کرده‌اند که همکاری آنها برای پیشبرد اهداف و کاهش شیوع انکار ناپذیر است، لذا در این زمینه برای تعطیلات پیش رو نیز از مردم می‌خواهیم که سفر نروند و عزاداری‌های خود را در شهر و منازل انجام دهند.

عزاداری توأمان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی امسال از ضروریات است

اما حجت الاسلام سید محسن محمودی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران، با بیان اینکه امام حسین (ع) درس حریت، مقاومت، صبر، ایثار، شهادت، جهاد، عفت و حیا را به ما آموخته است اظهار داشت: باید محرم را با تمام وجود زنده نگه داریم.

محمودی با اشاره به اینکه امسال که گرفتار ویروس کرونا هستیم رعایت ضوابط بهداشتی بسیار ضروری است گفت: طبق امر مقام معظم رهبری و فتوای مراجع توجه به حفظ سلامت خود و دیگران یک اصل و ضرورت است، و رهبر عزیزمان فرمودند آنچه که ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام می‌کند لازم الاجرا می‌باشد، لذا انشاالله مردم عزیز و جوانان غیرتمند ما، هم عزاداری می‌کنند و هم به اصول بهداشتی پایبند هستند.

وی عنوان داشت: از هیئات مذهبی استان که پروتکل‌های بهداشتی مراسم عزاداری و سوگواری را رعایت کرده و می‌کنند تشکر می‌کنم و از عزادارانی که قصد سفر دارند، تقاضا می‌کنم که از سفر اجتناب کرده و در صورت ضرورت با رعایت ضوابط و دستورالعمل‌ها در مراسم‌های عزاداری حاضر شوند.

با همه فراز و فرودهایی که طی ۷ ماه گذشته با کرونا داشته‌ایم و با وجود همه تاکیداتی که از سوی مسئولین بهداشت به طور مکرر صورت گرفته است باز هم مشاهده می‌شود که برخی نسبت به رعایت پروتکل‌ها و یا حتی زدن ماسک مقاومت می‌کنند و بار سفر بسته و فقط به طی مسیر فکر می‌کنند.

اخبار مرتبط

*شناسایی ۲۴۳بیمار جدید مبتلا به کرونا/ ۱۱۹ فوتی دیگر /۳۸۳۱ بیمار بدحال/ توصیه وزارت بهداشت به پرهیز از سفر در تعطیلات پیش رو
*ابلاغ بخشنامه سفر ویژه تعطیلات محرم

true
برچسب ها : , ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true