×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
آمار ۲۵میلیون کرونایی «روحانی» از کجا آمد؟

به گزارش پایگاه خبری صلح پایدار:آمار ارائه شده از تعداد مبتلایان کرونا در ایران از سوی رییس جمهور که 25میلیون نفر اعلام شد واکنش هایی به دنبال داشت. سخنگوی وزارت بهداشت در تکمیل سخنان روز گذشته رییس جمهور،اعلام کرد که مبنای آمار ۲۵ میلیونی ابتلای ایرانیان به کرونا بر اساس تستهای سرولوژی بوده است.در حالی که مبنای تشخیص قطعی کرونا در کشور فقط انجام تست‌های PCR است. حسین علی شهریاری نماینده مجلس شورای اسلامی هم ضمن رد این آمار خطاب به رییس جمهور، اظهار داشت: چرا مساله ای را که از آن اطلاع واقعی ندارید عنوان می کنید؟ اگر آمار ۲۵ میلیون درگیر با کرونا صحت داشت ما باید هم اکنون ۷ میلیون بیمار بستری داشتیم که نداریم.

این نماینده مجلس از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواست که درخصوص آمار ارائه شده توسط رئیس جمهور موضع گیری و آن را اصلاح کند.

مبنای آمار ۲۵ میلیونیِ کرونا در ایران، تست‌های سرولوژی است

اما سخنگوی وزارت بهداشت در تکمیل سخنان رییس جمهور، گفت: باید توجه کرد که منظور از عدد ۲۵ میلیون نفر، بر اساس تست‌های سرولوژی بوده که یکی از معاونان وزارت بهداشت مطرح کرده است. البته در جهان خیلی نمی‌توان به تست‌های سرولوژی برای تشخیص وضعیت کنونی ابتلای افراد اتکا کرد.

دکتر سیما سادات لاری با بیان اینکه در حال حاضر مهم‌ترین اصل در زمینه بیماری کووید_۱۹، پیشگیری است، افزود: چراکه اگر مباحث بهداشتی رعایت نشود، امکان ابتلای افراد بیشتری به ویروس کرونا وجود دارد. بنابراین تنها درخواست وزارت بهداشت از مردم در شرایط فعلی، رعایت بهداشت فردی، شست‌وشوی دست‌ها، استفاده از ماسک و حفظ فاصله گذاری فیزیکی است.

لاری با تاکید بر اینکه مبنای تشخیص قطعی کووید_۱۹، انجام تست‌های PCR است، گفت: آمار به روز میزان ابتلا، بستری و فوتی ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در کشور به صورت روزانه از سوی وزارت بهداشت به شکل تجمیع شده اعلام می‌شود.

لاری همچنین اظهار کرد: بسیاری از افراد ممکن است علائم ابتلا به بیماری کووید۱۹ را نداشته باشند و به عبارتی مبتلای بدون علامت باشند، اما مبنای آمار وزارت بهداشت در این زمینه فقط انجام تست‌های PCR است که در جهان نیز از همین تست‌ها برای تشخیص قطعی کووید۱۹ استفاده می‌شود.

این آمار به معنای تعداد بیمار نیست
دبیر کمیته علمی مقابله با کرونا هم در خصوص اعلام آمار ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی به کرونا از سوی رئیس جمهور توضیحاتی ارائه کرد.

دکتر مصطفی قانعی  گفت: ما کیتی به نام کیت الایزا داریم که IGg و ایمونوگلوبولین M را اندازه‌گیری می‌‌کند. تست الایزا نشان می‌دهد که فرد در گذشته به کرونا مبتلا شده، بهبود یافته و در حال حاضر پادتن در بدنش موجود است، اما به هیچ وجه به این معنا نیست که این فرد اکنون بیمار است.

وی افزود: زمانی که وزارت بهداشت اعلام می‌‌کند که 25 میلیون نفر یا نزدیک به 20 درصد جمعیت ایران، به کرونا مبتلا شده‌‌اند، به معنای همان گروه مبتلای خفیف هستند که مشکلی نداشتند که بخواهند به پزشک مراجعه کنند و تست مولکولی تشخیصی از آنها گرفته شود. بنابراین این آمار به معنای تعداد بیمار نیست، بلکه تعداد بیماران همان کسانی هستند که یا بستری می‌‌شوند و یا آنقدرعلائم دارند که تست PCR برایشان انجام شده و بیماری‌‌شان تشخیص داده می‌‌شود.

آمار اعلام شده روحانی مستند به برآورد وزارت بهداشت است

این در حالی است که علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهوری در توییتی،نوشت: همان‌گونه که رئیس جمهور در ستاد ملی اشاره کردند؛ تحلیل ارائه شده مستند به برآورد معاونت تحقیقات وزارت بهداشت است که در آن براساس یک سناریوی تخمینی تاکنون ۲۵میلیون ایرانی با ویروس کرونا درگیر شده و ایمنی کاملی به دست آورده اند و تا مدتی در معرض ابتلای مجدد نخواهند بود.

گفتنی است؛ رییس جمهور دیروز همچنین اعلام کرد که بقیه جمعیت حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر در معرض ابتلاء در ماه‌های آینده خواهد بود.(متن کامل)

true
برچسب ها : ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true