×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
کرونا در انتظار «تدبیر عملی» نه «هشدار زبانی»/ دفن 70 قربانی کرونا دیروز در بهشت زهرای تهران/200فوتی در یک روز/وزیر بهداشت:حرفهایم را در نامه به مسوولین می‌نویسم!

به گزارش پایگاه خبری صلح پایدار:این روزها در حالی که نسبت به افزایش آمار مبتلایان و جان باختگان کرونا هشدارهای زیادی شنیده می شود و کمتر مسوولی است از این موضوع ابراز نگرانی نکند اما بازهم شاهد بی توجهی بسیاری از شهروندان هستیم که شاید مهمترین علت این بی توجهی بازمی گردد به عادی نشان دادن شرایط از سوی خود مسوولین. درواقع به زبان از خطرناک بودن شرایط سخن گفته می شود اما در عمل بعضا تصمیماتی اتخاذ می گردد که بی توجهی شهروندان به هشدارها را به دنبال دارد. در همین رابطه امروز رییس شورای شهر تهران نسبت به افزایش آمار فوت‌شدگان کرونا هشدار داده و گفته است:«مجددا شاهد پیک کرونا در تهران هستیم به گونه‌ای که براساس آماری که از سازمان بهشت زهرا (س) دریافت کردم روز گذشته ۷۰ کرونایی در بهشت زهرا دفن شدند. در حالی که اوایل خردادماه تعداد دفن‌شدگان بیماری کرونای ما به ۱۹ نفر رسیده بود و روز به روز تعداد در حال کاهش بود که مجددا آمارها افزایش یافت».

محسن هاشمی همچنین در مورد احتمال متوقف شدن اجرای طرح ترافیک در تهران به خبرنگاران اینگونه پاسخ می دهد؛«ستاد کرونا در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کند و ما از آنجایی که نظرات‌مان «وتو»می‌شود نظری در این خصوص نمی‌دهیم و شأنمان را حفظ می‌کنیم».

رئیس شورای شهر تهران البته از افزایش تعداد مسافران مترو و اتوبوس  خبر می دهد و از مردم می خواهد که فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را جدی بگیرند بی آنکه به علت این شلوغی ها اشاره کند و بگوید برای حل این مشکل چه راه حلی اتخاذ شده است!

این در حالی است که وزارت بهداشت هم امروز از فوت ۲۰۰ تن از بیماران فقط در ۲۴ ساعت گذشته خبر داده و طبق آمار ارائه شده؛۱۹ استان در شرایط قرمز و هشدار قرار دارند .بی تردید خروج از این بحران بیش از هشدار زبانی، تدبیر عملی مسوولین و بازگرداندن هرچه سریع تر برخی محدودیتها را می طلبد.

وزیر بهداشت :با مسوولان حرف‌هایی دارم که از این تریبون نمی‌زنم!
در همین راستا وزیر بهداشت با ابراز تاسف از افزایش موارد ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در کشور با تاکید براین مطلب که با مسوولان محترم حرف‌هایی دارم که از این تریبون نمی‌زنم و قطعا به آنها نامه می‌نویسم، گفته است:بارها گفتم ممکن است در دقایق ۹۰ از گوشه‌های زمین گل بخوریم. متاسفانه عده زیادی حرف‌های ما را گوش نکردند و موج تازه‌ای از بیماری گرفتارمان کرد.اصلا دلم نمی‌خواست اثبات عرایض ما با تاوانی چنین سنگین و مرگ‌هایی چنین تلخ برای مردم بروز کند.

سعید نمکی افزود: به یاد دارید که در آن روزها تقاضاها و تمناهای زیادی از مردم کردیم؛ هم از مردم شریف و هم آنهایی که برای تسریع در برخی بازگشایی‌ها فشار زیادی می‌آوردند؛ از اصناف و مشاغل و هنرمندان و مراکز فرهنگی و مذهبی که همواره ما آنها را به حوصله بیشتر و وقت مناسب‌تر توصیه می‌کردیم.

وی با انتقاد از برگزاری مراسم عروسی و عزا در شرایط کرونا افزود: متاسفانه مراسم عروسی، زنجیره‌ای از عزا را پس از خود خلق کرد و مراسم عزاداری نیز زنجیره‌ای از سیاه پوشی و عزای مستمر را برای مردم این سرزمین رقم زد.

غم‌های سنگینی بر سینه داریم
وزیر بهداشت افزود: متاسفانه سفرهایی انجام شد و در جریان آن بمب ویروس را با خود حمل کردیم و دیگران و خودمان را گرفتار کردیم. هیچ وقت نمی‌توانم غم سنگینی که در این مدت بر دل بنده و همکارانم سنگینی کرد را فراموش کنم؛ اینکه کودک ۱۰ ساله‌ای که با پدر و مادر به قشم رفت و در بندرعباس به جای بازگشت به آغوش پدر و مادر، به خاک سپرده شد. نمی‌توانم بار سنگینی که در این مدت همکاران من تحمل کردند آن هم در لباس‌های سخت و سنگین و در دمای طاقت فرسای استان‌های گرمسیری را فراموش کنم و اینکه عده‌ای از همکاران و هموطنان را از دست دادیم غم‌های سنگینی است بر سینه ما و همکاران‌مان.دلم نمی‌خواست مردم با چنین تاوانی عرایض من را جدی بگیرند.

احساس خطر کرونا باید دوباره برگردد

از سوی دیگر فرماندار تهران معتقد است: باید احساس خطر کرونا دوباره بازگردد. استفاده از ماسک در محیط‌های عمومی اجباری است و چنانچه کسی بدون ماسک به دستگاه، نهاد و یا ارگانی برای دریافت خدمت مراجعه کند، باید از او بخواهند ماسک داشته باشد و باید از حضور کارمندان و کارکنان در ادارات و دستگاه‌ها در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده نکردن از ماسک،جلوگیری شود.

عیسی فرهادی تاکید کرد: ادارات دولتی اگر می‌خواهند خدمت بدهند و اگر کسی می‌خواهد وارد اداره شود، آن هم جایی که جمعیت شلوغ و رفت و آمد است؛ بخصوص بانک ها یا شهرداری و اداراتی که تردد زیاد است باید از ماسک استفاده کند، اگر نکرد به او خدمت ندهند؛ یعنی باید ابلاغ شود خدمات منوط به مراعات پروتکل‌های بهداشتی است.

وی گفته است:حساسیت مردم نباید کاهش پیدا کند، یک مدتی این ویروس مقداری آرام‌تر و یا فعالیت‌ آن کم شده بود و متاسفانه مردم فکر کردند دوره آن تمام شده و خبری نیست و این احساس خطر از بین رفت؛ احساس خطر باید دوباره برگردد و پروتکل‌ها همه باید رعایت شود. تا ان شاالله بتوانیم از این بحران نیز به سلامت عبور کنیم.

فرهادی در عین معتقد است کشور ما نیز مثل همه کشورهای دیگر دنیا از ابتدای شیوع کووید19 شیوه‌های متعدد و متنوعی برای مقابله با آن در پیش گرفت که انصافاً در طراحی و اجرای این شیوه‌ها عملکرد بسیار مطلوب و قابل قبولی داشته‌ایم .

وی با بیان اینکه متأسفانه شاهدیم برخی ابتلا به این بیماری را ناپسند شمرده و آن را مخفی می‌کنند، تصریح کرد: اگر کسی بداند که به کرونا مبتلا شده است وظیفه شرعی و انسانی دارد که به دیگران اطلاع دهد و لازم است با فرهنگ‌سازی، بر این معضل فرهنگی غلبه کنیم. این فرهنگ را باید جا بیندازیم که افراد مبتلا در اداره، اجتماعات و جاهای مختلف بیماری خود را بگویند و اگر کسی هم فهمیده باید این را اعلام کند تا اینکه بتوانیم از این مشکل عبور کنیم.

درست «ماسک»بزنید
یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی هم با بیان اینکه ماهیت کرونا ویروس تغییری نکرده، بلکه تغییر رفتار مردم منجر به افزایش سرعت بیماری‌زایی آن شده، درباره وضعیت بیماری در پاییز و همزمانی آن با آنفلوانزا توضیحاتی ارائه کرد.

دکتر مینو محرز تاکید کرد: در حال حاضر بحث جهش یافتن ویروس کرونا مطرح نیست، بلکه مساله اصلی این است که متاسفانه بسیاری از افراد جامعه مباحث مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند، رفت و آمدها و برگزاری مراسم عروسی و عزاداری را آغاز کردند و خانواده‌ها در کنار یکدیگر بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی قرار گرفته‌اند که منجر به افزایش سرعت ابتلا به بیماری کووید-۱۹، به ویژه ابتلای خانوادگی شده است.

کرونا تغییر ماهیت نداده است
وی با بیان اینکه بنابراین ویروس کرونا تغییر ماهیت نداشته، بلکه رفتار مردم در برابر کرونا تغییر کرده است، افزود: در حال حاضر استفاده از ماسک اجباری شده و به نوعی این اقدام بهترین کار جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا محسوب می‌شود. البته تاکید می‌کنم که ماسک باید به صورت درست استفاده شود.
درست ماسک بزنیم

محرز تاکید کرد: قطعا با استفاده درست از ماسک روند ابتلا و طبیعتا بستری و مرگ‌ و میر کاهش خواهد یافت. منتها گاهی می‌بینیم که برخی افراد ماسک زدند، اما آن را زیر چانه قرار داده‌اند. در حالی که باید درست از ماسک استفاده کنند؛ به طوری که تمام قسمت بینی و دهان را بپوشانند.در عین حال در محل‌های تجمعی که افراد مدت طولانی در آن جا قرار دارند، بحث فاصله‌گذاری را رعایت کنند. بنابراین سرعت بیماری زایی ویروس و ماهیت ویروس مانند قبل است، اما رفتار ما تغییر کرده است؛ به طوری که مردم در رستوران، مهمانی، عروسی و … جمع شده و توجهی به نکات پیشگیرانه ندارند.

توصیه‌هایی برای کارمندان ادارات
محرز همچنین درباره نحوه پیشگیری از کرونا در میان کارمندان و کارکنانی که به مدت طولانی در محل کار و در محیطی سربسته هستند، گفت: در ادارات اولا باید از ماسک استفاده کنند و فاصله فیزیکی مناسب را هم رعایت کنند. در عین حال باید توجه کرد که وقتی افراد در مدت زمانی طولانی در یک محل کنار یکدیگر می‌نشینند، ریسک ابتلا افزایش می‌یابد. بنابراین باید فاصله فیزیکی را رعایت کرده و ماسک بزنند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true