×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
مجلس قالیباف به دنبال طرح سوال یا استیضاح «روحانی»؟

به گزارش پایگاه خبری صلح پایدار:سوال از رییس جمهور با 200امضا تقدیم هیات رییسه مجلس شده است و نمایندگان پارلمان معتقدند باتوجه به نابسامانی های اقتصادی در بازار ارز، مسکن ، خودرو و همچنین اشتباهات دستگاه سیاست خارجی در برجام ، مردم خواهان اقدام فوری آنها هستند .اقدامی که ممکن است در نهایت به استیضاح رییس دولت ختم شود . این اتفاق اگرچه در چند سال اخیر رخ نداده و کشاندن روسای جمهور به مجلس فقط در راستای قدرت نمایی جناحی صورت گرفته اما حالا که مجلس یازدهم در دست منتقدان جدی دولت روحانی است طرفداران استیضاح باانگیزه تر از قبل خواسته خود را دنبال می کنند  و با صراحت براین مساله تاکید دارند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین رابطه گفته است:«بنده با استیضاح رئیس جمهور بیشتر موافق هستم. رئیس جمهور در حال نزدیک کردن کشور به لبه پرتگاه است».

استیضاح رئیس جمهور را کلید بزنید

نماینده خمینی‌شهر هم امروز در صحن علنی مجلس ضمن تاختن به دولت خطاب به نمایندگان و رئیس مجلس تاکید کرد که استیضاح رئیس جمهور را کلید بزنید.

«محمدتقی نقدعلی»پس از استماع سخنان ظریف، با اشاره به آیه «اشدا علی الکفار رحما بینهم» و شعر «گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ماست آنجا اگر به جایی نرسد فریاد است» گفت: اخطار اصل ۱۵۲ قانون اساسی می‌دهم. تذکر به آقای ظریف مثنوی هفتادمن خواهد شد و باید قاضی عادلی باشد و نه فقط آقای ظریف بلکه آقای حسن روحانی را به دلیل خیانت‌هایی که به این مملکت کردند باید به محاکمه بکشند.

وی با بیان اینکه این راهی که مجلس در پیش گرفته به جایی نمی‌رسد، خطاب به قالیباف و نمایندگان مجلس، گفت: اینکه بنشییم حرف‌های صدتا یک غاز وزرا را بشنویم به جایی نمی‌رسد؛ دیگر روی نگاه کردن به چهره مردم را نداریم، دلار ۲۱ هزارتومان، سکه بیش از ۱۰ میلیون و مرغ ۲۰ هزار تومانی نتیجه هفت ساله سیاست های روحانی است.

نقدعلی تصریح کرد: گوش دادن به حرف‌های وزرا بی‌فایده است استیضاح رئیس‌جمهور را کلید بزنید.

بهتر است رییس جمهور استعفا دهد
اما سخنگوی هیات رییسه‌ی مجلس شورای اسلامی هم معتقد است: بحث سوال از رییس جمهوری در مجلس شورای اسلامی بحثی جدی است منتها اینکه چه نتایجی قرار است از این سوالات بگیریم باید مورد توجه مجلسی‌ها باشد.

محمدحسین فرهنگی تاکید کرد: هدف از سوال کردن از رییس جمهور انجام کاری برای مردم است وگرنه بهترین راهکار برای کاهش دادن به مشکلات مردم روش حذف دولت فعلی است و پیشنهاد من این است که آقای روحانی خودشان استعفا دهند چون بازتاب‌های سیاسی و اقتصادی برکنارکردن دولت شرایط مردم را دشوارتر می‌کند.

وی در رابطه با همگرایی مجلس و دولت نیز خاطرنشان کرد: همگرایی در صورتی اتفاق می‌افتد که اراده وجود داشته باشد. اگر نتیجه ها مثل بحث های طلبگی باشد و تندترین مباحث برای رسیدن به راه حل های درست و علمی باشد قابل انجام است اما در غیر این صورت همان تعارفات گذشته میان نهادها تنها به شرایط ارز و طلای این روزها می‌انجامد.

سخنگوی هیات رییسه‌ی مجلس شورای اسلامی مهمترین دغدغه‌ی نمایندگان دوره‌ی یازدهم مجلس شورای اسلامی را پرداختن به مشکلات معیشتی مردم دانست و اظهار داشت: مهمترین موضوع در مجلس در همان روزهای نخستین فعالیت موضوع تسهیل شرایط معیشتی است که به دلیل مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه موضوع معیشت مردم با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده و شرایط بدتر شده است.

استیضاح به صلاح کشور نیست
این در حالی است که موسوی لارگانی دیگر عضو هیئت رئیسه مجلس گفته است:«اصلا بحث استیضاح رئیس جمهور مطرح نیست زیرا استیضاح رییس جمهور به صلاح کشور نیست».

به هرحال طبق اصل 89 قانون اساسی استیضاح دولتمردان برعهده نمایندگان مجلس است که برابر بند 2 اصل 89 قانون اساسی، درصورتی‌که حداقل یک‌سوم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار استیضاح رئیس‌جمهور باشند، درخواست استیضاح را امضا و به هیئت‌رئیسه مجلس تقدیم می‌کنند. بنابراین باید منتظر ماند و دید جلسه طرح سوال از رییس جمهور در مجلسی که یاران قالیباف اداره آنرا برعهده دارند اینبار چه نتیجه ای به دنبال دارد ؟و  دیگر اینکه منتقدان دولت می توانند خواسته خود که تبدیل سوال به استیضاح است را به منصه ظهور برسانند؟

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true