×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
سازمان بنادر غرق شدگی کامل نفتکش را تأیید کرد+ اسامی جانباختگان

رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی نفتکش، باعث شعله ور شدن آتش شده است. حتی ارتفاع آتش به بیش از 100 متر می رسد و درجه حرارت از شب گذشته به 350 درجه رسیده است، در حال حاضر به هیچ عنوان امکان ورود نیروهای امداد حاضر در اطراف کشتی وجود ندارد
گروه امداد و نجات ارتش در مجاور نفتکش حضور دارند اما به علت وجود آتش زیاد، گازهای سمی و دود فراوان، امکان نزدیک شدن به نفتکش حتی از شعاع هزار متری وجود ندارد.

سازمان بنادر و دریانوردی در پیامی تحت عنوان «خداحافظ ای داغ بر دل نشسته؛ ۳۲ فرشته از دریا به ملکوت رفتند»، رسما غرق شدن نفتکش ایرانی دچار حریق شده در آب های چین را اعلام کرد و نوشت: سازمان بنادر و دریانوردی این مصیبت بزرگ را به بازماندگان جامعه دریایی کشور و هم میهنان عزیز تسلیت می گوید.

پیش‌تر نیز محمد راستاد مدیرعامل این سازمان در آخرین اظهار نظر خود اعلام کرده بود: امروز حجم آتش کشتی افزایش یافت و طول آتش را فرا گرفت، به همین دلیل امکان ورود تکاوران به کشتی فراهم نبود.

وی افزود: در مورد آخرین وضعیت سانچی باید گفت کشتی شناور بودن خود را از دست داده و در حال غرق شدن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد عملیات جست‌وجوی ۲۹ پرسنل کشتی گفت: امیدی به پیدا کردن مفقودین نیست. تکاوران ایرانی و تیم چینی با این وضعیت کشتی نمی‌توانند به آن وارد شوند.

گفتنی است، روز شنبه (١۶ دی‌ماه) یک فروند نفتکش ایرانی با یک فروند کشتی فله‌بر چینی برخورد کرد که باعث حریق نفتکش و مفقود شدن ٣٢ پرسنل آن شد. تاکنون پیکر سه پرسنل پیدا شده است. تکاوران ایرانی با هدف تجسس در داخل نفتکش به محل حادثه اعزام شده‌اند اما به گفته مسئولان حجم آتش نفتکش افزایش یافته و امکان ورود تکاوران به آن فراهم نیست.

همچنین، مانا نیز از قول یک منبع مطلع در شرکت ملی نفتکش ایران خبر فوت تمامی خدمه نفتکش سانچی را تایید کرد.

وی که در بندر شانگهای چین و در کمیته بحران حادثه نفتکش سانچی حضور دارد ضمن ابراز تاسف شدید تایید کرد: با انفجارهای گسترده امروز در نفتکش سانچی هیچ امیدی و امکانی برای زنده ماندن خدمه وجود ندارد.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز در پی سانحه دلخراش سانحه کشتی نفتکش و ناپدید شدن تعدادی از دریانوردان کشورمان با انتشار پیامی با خانواده این عزیزان ابراز همدردی کرد.

اسامی ۳۲ سرنشین و خدمه نفتکش سانچی که ۸ روز پیش در ۱۵۸مایلی سواحل شرقی چین دچار حریق شد به شرح زیر است:

۱-مجید قصابی عروجی، کاپیتان

۲- فرید محبی، سرمهندس

۳-مجید نقیان، افسر اول

۴-حسین جهانی هل‌آباد، افسر دوم

۵-احسان ابولی قاسم‌آبادی، افسر دوم

۶-میلاد عنایتی، افسر سوم

۷–حامد بهاری هشکوایی، مهندس دوم

۸- محمدرضا رضازاده ماسوله، مهندس سوم

۹- مهدی سادگی، مهندس سوم

۱۰-حسن رومیانی، مهندس چهارم

۱۱-محمد کاووسی تکاب، افسر تدارکات

۱۲- بهرام اتحاد، افسر برق

۱۳-عبدالغنی سامری، سرملوان

۱۴- ابوذر نظامی، کمک سر ملوان

۱۵-سیدجواد حیدری، ملوان یکم

۱۶-محمدساجب علی میریدها، ملوان یکم

۱۷-محمدهارون راشید، ملوان یکم

۱۸-علیرضا نجفی‎فر، ملوان دوم

۱۹- علی حیدریه کهن، ملوان دوم

۲۰-بهرام پوریانی، تعمیرکار

۲۱- یاور افشاری، روغن کار

۲۲-میلاد آروی، روغن کار

۲۳-مسلم علیزاده نودهی، روغن‎کار

۲۴-عبدالکریم بشارتی‌پور، سرآشپز

۲۵-امید ضیایی، کمک سرآشپز

۲۶-ایوب مظفری عبدگاه، مهماندار

۲۷-احسان فرجی، مهماندار

۲۸- سعید دهقانی، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ

۲۹-پوریا عیدی‌پور، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ

۳۰-سجاد عبداللهی، دانشجوی عرشه از دانشگاه خارگ

۳۱-محمد پیریائی، دانشجوی موتور از دانشگاه صنعت نفت محمودآباد

۳۲-ساقی فعال، همسر حسین جهانی هل‎آباد

پیش از این محمد راستاد، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط تلفنی با شبکه خبر، با بیان اینکه پس از وقوع چنین سوانحی و با توجه حجم سنگین آتش، دود و فوم در داخل کشتی احتمال غرق شدن وجود دارد، گفت: پیش بینی مقامات چینی و مسئولان عملیات تجسس و اطفای حریق این است که تمام خدمه در همان لحظه ابتدای انفجار فوت شده‌اند.

رئیس سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به وضعیت کشتی، هیچ شناوری نمی‌تواند نزدیک کشتی شود.

وی ادامه داد: معمولا در صورت غرق شدن کشتی، دسترسی به خدمه و تجسس بسیار سخت می‌شود.

راستاد ادامه داد: متاسفانه هیچ امیدی به نجات جان دریانوردان نداریم؛ چراکه در همان لحظات اولیه برخورد، کشتی دچار آتش‌سوزی شدید و انفجار شده است و شاهدان عینی تائید کرده‌اند که امکان زنده ماندن هیچ فردی در کشتی وجود نداشته است؛ همچنین امکان نجات کشتی وجود ندارد و حتی پیکرهای دریانوردان عزیزمان را نیز نمی‌توانیم از آن خارج کنیم.

به گفته وی، دو سوم کشتی کاملا غرق شده و فقط یک‌سوم آن روی آب باقی مانده است. شعله‌های آتش تمام کشتی را فرا گرفته است. به هیچ عنوان امکان نزدیک شدن یا ورود به کشتی وجود ندارد. احتمال غرق شدن کامل کشتی بسیار است.

توصیه معاون اول رییس جمهور به وزیر کار
معاون اول رییس جمهور در تماس تلفنی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن پیگیری آخرین وضعیت عملیات امداد و نجات نفتکش ایرانی،‌ خواستار تسریع در عملیات و بکارگیری همه امکانات داخلی و خارجی در این زمینه شد.
معاون اول رییس جمهور در تماس تلفنی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن پیگیری آخرین وضعیت عملیات امداد و نجات نفتکش ایرانی،‌ خواستار تسریع در عملیات و بکارگیری همه امکانات داخلی و خارجی در این زمینه شد.
اسحاق جهانگیری در این تماس تلفنی که صبح امروز (یکشنبه) انجام شد،‌ با تاکید بر اهمیت نجات خدمه و سرنشینان نفتکش «سانچی» خاطرنشان ساخت؛ باید با هماهنگی بیشتر با کشورهای چین، کره جنوبی و ژاپن عملیات امداد و نجات سرعت بیشتری پیدا کند.
معاون اول رییس جمهور از دکتر ربیعی به عنوان رییس کمیته رسیدگی به حادثه این نفتکش که به کشور چین سفر کرده است، خواست تا با توجه به پیدا شدن جعبه سیاه کشتی علت حادثه را تا روشن شدن همه ابعاد ماجرا پیگیری کند.
جهانگیری با اشاره به نگرانی و انتظار مردم ایران به ویژه خانواده های خدمه کشتی برای امداد و نجات آن عزیزان،‌ تصریح کرد،‌ باید همه امکانات و ظرفیت سیاسی و لجستیک کشور در این خصوص بسیج شود.
ربیعی نیز در این تماس تلفنی گزارشی از آخرین وضعیت کشتی حادثه دیده و اقدامات انجام گرفته برای خاموش کردن آتش و تسریع در عملیات نجات را به اطلاع معاون اول رییس جمهور رساند.

شدت انفجار اولیه به حدی بود که امکان زنده ماندن افراد وجود ندارد

فرمانده چینی عملیات امداد و نجات نفتکش ایرانی سانچی گفت: تمام تلاش‌ها برای ادامه عملیات امداد با جدیت پیگیری می‌شود.

شیه چون وی که صبح امروز (یکشنبه) در نشست تخصصی کمیته بحران چین با حضور علی ربیعی – مسئول کمیته رسیدگی به وضعیت نفتکش سانچی – صحبت می‌کرد، تصریح کرد: با وجود پیش بینی‌های قطعی ما مبنی بر جان باختن همه دریانوردان حاضر در همان ساعات نخست حادثه به دلیل شدت انفجار و انتشار گازهای سمی، با همه امکانات عملیات اطفای حریق ادامه دارد.

وی با اشاره به این‌که از همان ساعت نخست انفجار تیم‌های امداد و نجات جست‌وجوی خود را آغاز کردند، ولی غیر از یک پیکر فرد دیگری یافت نشد، ادامه داد: بررسی‌های کارشناسی تیم متخصص چین حاکی از این است که متاسفانه همه دریانوردان ایرانی در همان ساعات نخست انفجار جان باختند.

به گفته این مقام چینی مشاهدات کشتی‌های عبوری هم حاکی از این است که شدت انفجار اولیه به حدی بوده که امکان زنده ماندن افراد در پی این حادثه وجود ندارد.

فرمانده چینی عملیات امداد و نجات نفتکش ایرانی سانچی با اشاره به این‌که بالابر این نفتکش که از آن جهت ورود به قایق‌های نجات و یا پریدن به دریا استفاده می‌شود، پایین نیامده است، ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که دریانوردان ایرانی جز یک نفر فرصت ورود به آب را نداشتند.

وی با این حال تصریح کرد: با وجود این مسائل همچنان تلاش‌ها برای عملیات امداد و نجات ادامه دارد.

در این نشست همچنین علی ربیعی – نماینده ویژه رئیس جمهوری و مسئول کمیته رسیدگی به نفتکش سانچی – از چینی‌ها خواست در اطفاء حریق کشتی از هیچ کوششی دریغ نکنند.

بر اساس این گزارش، روز شنبه ١۶ دی‌ماه یک نفتکش ایرانی با کشتی چینی برخورد کرد که باعث حریق نفتکش و مفقود شدن ٣٢ پرسنل آن شد. تاکنون پیکر سه پرسنل پیدا شده است. تکاوران ایرانی با هدف تجسس در داخل نفتکش به محل حادثه اعزام شده‌اند.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true