×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۵ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
متقی خطاب به جلیلی: مذاکرات شما منجر به قطعنامه علیه ایران شد

 پایگاه خبری تحلیلی صلح پایدار ابراهیم متقی، استاد علوم سیاسی پرسید؛ «دستاورد شما از مذاکرات، مشخص شدن مکان بعدی مذاکره بود، چه دستاوردی داشتید؟ در فضایی که شما مذاکره می‌کردید، پیشرفت شکل نمی‌گرفت و نتیجه اقتصادی برای کشور نداشت و هر روز شاهد قطعنامه و فشار بین‌المللی جدید بودیم و فقط محل مذاکرات بعدی مشخص می‌شد. شما چگونه در فضای بین المللی تهدید‌ها را به فرصت تبدیل خواهید کرد؟ ما تهدید را با تئوری مقاومت کنار زدیم و داعش را از بین بردیم. یک جهان فرصت در زمانی که مسئولیت داشتید چه دستاورد عملی برای اقتدار و اقتصاد کشور ایجاد کرد؟ چه باید بکنیم برای آینده کشور، چون تهدیدات امروز مرکب است؟»

جلیلی پاسخ داد: شما اشاره کردید در مناسبات قدرت‌ها نباید معادله قدرت تضعیف شود. زیر ساخت قدرت ضرورت دارد. وقتی شما زیرساخت قدرت خود را تقویت می‌کنید، طرف مقابل نگران می‌شود. وقتی می‌گوییم قدرت، هم باید تهدید‌ها را کاهش داد و هم فرصت‌ها را حداکثر کرد. در آن ۶ سال چه تهدید‌هایی متوجه ایران بود؟ آمریکا، افغانستان و عراق را اشغال کرده بود و داعش در سوریه وجود داشت. چرا آمریکا نتوانست برنامه ریزی خود در سوریه علیه ما را عملی کند؟ این برنامه ریزی و اجرای قوی در برنامه ما بود که دشمن را ناکام گذاشت. رئیس جمهور باید به موقع تصمیم بگیرد و عمل کند.

وی افزود: در سال ۹۲ آن‌هایی که میگفتند که شما حتی یک سانتریفیوژ نداشته باشید ۱۹ هزار عدد داشتیم. این بحث‌هایی که شما گفتید ۱۰ سال پیش هم مطرح شد میگفتند این‌ها تهدید است چه شد؟ چیزی شد که همین امریکا همین ونزئلا صادراتی که انجام می‌شد تعطیل شد. با برخی از کشور‌هایی دیگر روابط شکل نگرفت. آن‌هایی که می‌گفتند هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد هم چرخ اقتصاد، دلار را از ۳ هزارتومان به ۳۰ هزار تومان رساندند.

وی همچنین بیان کرد: می‌توان به طور واقعی دوره‌های توافق را مقایسه کرد که در دوره بعدی تحریم‌ها دو برابر شد. در سه سال شهید رئیسی شاهد بودیم صادرات افزایش یافت. لازم است برای اقتصاد روابط سازنده و گسترده با دنیا داشته باشیم و در دوره شهید رئیسی اتفاق افتاد و الان وزیر امور خارجه آمریکا در سنا باید پاسخ دهد چرا ایران امروز می‌تواند ۲ میلیون بشکه نفت بفروشد؟

منبع: سایت انتخاب

true
برچسب ها :
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true