×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۵ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
پزشکیان: مردم دیگر نمی‌توانند راحت زندگی کنند؛ همه نگران و ناراضی هستند

 پایگاه خبری تحلیلی صلح پایدار برنامه میزگرد اقتصادی شبکه یک با حضور مسعود پزشکیان کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد.

برنامه میزگرد اقتصادی شبکه یک با حضور مسعود پزشکیان کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد.

مسعود پزشکیان در ابتدای این برنامه خاطرنشان کرد: اولین نکته‌ای که می‌خواهم بگویم دیدگاه‌های خودم از نظر اقتصادی است، حضرت علی (ع) در نامه شان به مالک اشتر جامعه را به چند بخش تقسیم می‌کنند. یک طبقه را امام علی طبقه‌ای مینامند که از جنود و لشکریان و سپاهیان تشکیل شده که باعث سربلندی و امنیت کشور هستند و بدون این‌ها مملکت اداره نمی‌شود و این‌ها را نمی‌شود اداره کرد، مگر این که مالیات بگیریم و مالیات را نمی‌شود اداره کرد مگر که قضات و کتاب حضور داشته باشند.

وی افزود: اصل حرف بنده این است که که هیچ کدام این‌ها نمی‌توانند پایدار بمانند مگر با تاجران و صاحبان صنعت، اگر ما همین نگاه را نسبت به تولید کنندگان و تاجران داشتیم بقیه مسائل حل می‌شود و باید به این قشر نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

پزشکیان ادامه داد: عدد تورم طی ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ همواره بالای ۴۰ درصد بوده است؛ تورم گوشت قرمز و سفید در ۱۴۰۳، ۷۹.۲ درصد و گوشت ماکیان ۸۰ درصد و ماهی ۶۳ درصد بوده‌است؛ از سوی دیگر رشد اقتصادی کشور در گروه کشاورزی منفی ۲.۲ درصد، گروه صنایع و معادن بدون نفت منفی نیم و استخراج نفت و گاز طبیعی ۲۰ درصد بوده است که این به آن معناست که رشد ۵۷ اقتصاد برای نفت بوده است.

وی تاکید کرد: همچنین وضعیت ارز ترجیحی به استناد گزارش رئیس کل بانک مرکزی در ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ این بوده که ۲۰ میلیارد دلار ارز به قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته شده و ۵۰ میلیارد دلار ارز به نرخ زیر ۴۰ هزار تومان توزیع شده است که معنای این حرف آن است نزدیک به ۶۰۰ الی هزار هزار میلیارد تومان پول به عده‌ای رانت داده‌ایم.

وی عنوان کرد: الان وضعیت جامعه اینگونه است که کارمندان دیگر نمی‌توانند راحت زندگی کنند و بازنشستگان گرفتار هستند قدرت خرید ندارند و دیگر نمی‌توانند با پولی که می‌گیرند بخاطر تورم وحشتناکی که ایجاد شده بصورت روزمره زندگی خود را تامین کنند. امروز همه نگران و ناراضی هستند و اگر روز به روز جلوی این وضعیت گرفته نشود قطعاً با مشکل زیادی مواجه خواهیم شد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ما قرار نبود که این‌گونه شویم و تیم تورم، گرانی و مشکلات کمر مردم را خرد کند و امروز بخواهیم ببینیم که با تصورات و پیشنهادات غیر علمی به جایی برسیم.

در ادامه پزشکیان با بیان اینکه وقتی وزارت صمت هر روز یک بخشنامه ابلاغ می‌کند و وقتی دستورات خلع‌الساعه داریم و دنبال کارشناس نگشته‌ایم پیشرفت نمی‌کنیم، گفت: باید با عقل جمعی باید مقررات را تنظیم کنیم. سیاست‌های کلی می‌گوید تنش کم کنیم. دلیل عدم موفقیت کسانی هستند که بر مسند درستی ننشسته‌اند.

وی با اشاره به اینکه بستر مهاجرت را در ذهن نیرو‌ها فراهم کرده‌ایم، گفت: تا مقررات را اصلاح نکنیم نمی‌شود. به جای تسهیل مردم را آزار داده‌ایم.

من جراح را برای اقتصاد بگذارید کار را قطعاً خراب می‌کنم

در ادامه یکی از کارشناسان برنامه گفت: جناب پزشکیان چطور می‌خواهند اقتصاد را متحول کنند؟ آیا با اصلاح نظام اداری قصد این کار را دارند؟ منابع ما محدود است و شاید با منابع محدود نتوانیم به این اهداف برسیم.

پزشکیان در پاسخ گفت: مسأله از نظر من خیلی روشن است. تمام دولت‌ها قرار بود ما را به آنجا برسانند، چرا نرسیدیم؟ وقتی عده‌ای کارشناس در سیستم هستند، اما کارشناس نیستند و کالا دو ماه و یکسال و… در گمرک معطل می‌شود، وقتی وزارت صنعت هر روز یک بخشنامه صادر می‌کند و تولید کننده نمی‌داند چه خاکی به سر کند، کار به جایی نمی‌برد. ما دنبال کارشناس نگشتیم و آدم‌هایی سر کار بودند که این کاره نبودند. من جراح را برای اقتصاد بگذارید کار را قطعاً خراب می‌کنم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: آدم‌های مسئول بلد نبودند کار کنند، بعد به جای مذاکره و جلب سرمایه‌گذار، کار دیگر می‌کنند و حتی سرمایه‌گذار را از سرمایه‌گذاری پشیمان می‌کنند. اگر سرمایه‌گذاری نکنیم و بخواهیم انرژی و تورم و اصلاح ساختاری انجام دهیم، مجبوریم عده‌ای را به خیابان بریزیم. سرمایه گذار خارجی می‌تواند جلوی فشار را بگیرد.

وی اضافه کرد: اگر به دنبال حل مشکل هستیم در مقررات و سرمایه گذاری و… باید نگاه خود را عوض کنیم. ما در این مملکت داریم مغز‌ها را فراری می‌دهیم. ظرفیت رشد اقتصاد دیجیتال قابل افزایش است. ما فیلتر کردیم و بستر مهاجرت را فراهم کردیم و اجازه دادیم مغز‌ها از داخل کشور بروند. باید مقررات را اصلاح کنیم تا وضعیت تغییر کند. در کل به جای تسهیل، آزار دادیم. اگر این کار را نمی‌کردیم و اجازه رشد می‌دادیم، وضعیت تغییر می‌کرد.

در ادامه پزشکیان در پاسخ به یکی دیگر از کارشناسان این برنامه گفت: من متخصص نیستم، اما بر اساس اصلاحاتی که در دنیا صورت گرفته، ما اگر قانون را اجرا کنیم قانون باید مسیر را مشخص کرده باشد. هر تغییری سه اصل دارد. اینکه چه کسی مسئول است و چگونه باید عمل کند و چگونه باید پاسخگو باشد. مجلس قانون می‌نویسد، اما هر کس کار خود را می‌کند. قانون مبارزه با فساد می‌نویسند در حالی که اگر قوانین را اجرا کرده بودند هیچ فساد و رانتی صورت نمی‌گرفت.

وی تاکید کرد: حضرت علی می‌گویند من در برابر فلان کار گردن خود را گرو می‌گذارم. من اگر به قانون عمل کنم کسی از من نمی‌پرسد چرا به فلان امر عمل نکردید. ما از وزیر پرسیدیم چرا قانون را اجرا نمی‌کنید؟ دو سال در نوبت بود و نوبت به پاسخ نرسید، چون مدام داشتند قانون می‌نوشتند و تصویب می‌کردند. مشکل این است ما یقه آدم‌هایی که بلد نیستند را بگیریم و از او بپرسیم اینجا چه کار می‌کنید. ما مدیر بیمارستان داریم که درست عمل نمی‌کند و مردم را ضد انقلاب می‌کند و از آن طرف فوق‌العاده مأموریت می‌گیرد.

در ادامه یکی از کارشناسان پرسید و گفت: اگر شما رئیس جمهور شوید، شش ماه بعد چه برنامه‌ای برای قیمت بنزین به مجلس می‌آورید؟

پزشکیان پاسخ داد: هر حرکتی در مورد قیمت بنزین یا هر ناترازی بخواهیم انجام دهیم باید مردم را آماده کنیم. بدون مشارکت با مردم اجرای یک تصمیم نه علمی است نه قابل قبول. ما باید کاری کنیم نان‌آور شرمنده زن و بچه خود نباشد. چطور می‌شود این کار را کرد؟ من نمی‌توانم نظر کارشناسی بدهم. کارشناس‌ها بحث می‌کنند و تجربه بین‌المللی را در نظر می‌گیرند و شرمساری نان‌آور را لحاظ می‌کنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: دیدگاه من کارشناسی است. باید با مشورت کردن و کار کارشناسی تصمیم گرفت. ما اگر نقشه درست داشتیم باید یک روزی به جای درست می‌رسیدیم. خوابیدیم و بدون کارشناسی در طرح دو فوریتی کار‌های زیادی کردیم. مسلمان و مؤمن حرف ثابت و پایدار می‌زند.

وی افزود: در مملکت اگر فقط یک نفر نسخه بنویسد، می‌شود همین وضعیتی که در حال حاضر شاهد آن هستیم.

این که بگوییم یه عده خاص می‌فهمند اشتباه است

در ادامه این برنامه یکی از کارشناسان پرسید و گفت: آقای پزشکیان شما برای رفع کسری بودجه و اصلاح نظام مالی چه برنامه‌ای دارید؟

پزشکیان در پاسخ بیان کرد: شما این‌ها را بهتر از من می‌دانید که از من سوال می‌کنید. کار سخت را راحت نمی‌توان انجام داد. اگر فقط بخواهیم در سیستم اداری مداخله کنیم امکان ندارد به توقعی که انتظار داریم در سیستم اداری دست پیدا کنیم. ما نمی‌گوییم با اسرائیل دوست شویم، اما می‌توانیم با کشور‌های دیگر مذاکره کنیم که نمی‌کنیم. چه لزومی داشت سفارت عربستان و انگلستان را تخریب کنیم و آبروی خود را ببریم. ما به جای تنش‌زدایی دنبال تنش‌زایی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم برای همه شاخ و شونه بکشیم و بعد سیستم اداری را اصلاح کنیم. قرار بود دولت بزرگ نشود، اما همه بزرگ کردیم. وقتی خودمان پایبند به آن چه می‌نویسیم نیستیم چطور آنچه انباشته شده را یک دفعه اصلاح کنیم. اینکه با خود فکر کنیم یک عده خاص می‌فهمند و بقیه ضدانقلاب و اجنبی و … هستند، این صحیح نیست.

این نامزد انتخابات اضافه کرد: اگر در همین چشم‌انداز با افراد تعهد ببندیم تا کارشناس‌ترین روی کار بیاید، ما قطره قطره به تغییر دین پیدا خواهیم کرد. اگر به شایستگان پست و مقام بدهیم سرمایه‌های مادی و مغز‌های ما نمی‌روند. باید به مغز‌ها و سرمایه‌گذار‌ها احترام بگذاریم و بپذیریم بدون صنعت و تولید همه این‌ها باد هوا است.

هر کاری در کشور روش خودش را دارد

یکی از کارشناسان در ادامه تاکید کرد: شما باید یک هدف و تارگت مشخص به عنوان رئیس دولت داشته باشید. شما مردمی کردن را به چه معنایی می‌دانید؟ ذهنیت شما در خصوص پایان دوره اول شما حدس و دیدگاهتان در مورد میزان مالکیت مردم چقدر است؟ برای این‌ها چه نقشه‌ای دارید که نیرو‌های ذی‌نفع بازدارنده نشوند؟

پزشکیان پاسخ داد: سیاست‌های اجرا نشده این بلا را سر مردم آورده است. اینکه من چه خواهم کرد با توجه به ۳۰ سال سابقه، معتقدم بر اساس شواهد باید تصمیم‌گیری صورت گیرد. اگر کسی شواهد بیاورد، صاحب فرآیند است. اگر بدون شواهد بپذیرم خیانت کرده‌ام. باید به کارشناس بسپاریم و معتقد باشیم که هر کاری روش خود را دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر کسی تقوا و ابزار تصمیم‌گیری درست داشته باشد کار درست پیش خواهد رفت.

اگر به قانون عمل کنیم مشکلات حل می‌شود

پزشکیان در پاسخ عنوان کرد: ما راهکار را در قانون آوردیم و مشکل اجرا است. بیمه، مجلس، دولت و قوه قضائیه تخلف می‌کنند. دولت سفره پهن کرد، مجلس قانون نوشته و من قطعاً اگر به قدرت برسم حداقل در این رابطه آنچه قانون است را پیگیری و اجرایی خواهیم کرد. پزشک خانواده می‌گوید چه کسی به چه جمعیتی باید چه خدمتی بدهد.

وی اضافه کرد: در آمریکا که آنقدر آزاد است یک برنامه وجود دارد که فردی با بیماری قلبی، پزشک باید بگوید با چند مداخله این بیماری برطرف می‌شود. اگر اضافه‌تر برنامه‌ریزی کند بیمه آن را جریمه می‌کند. من جراح قلب با حقوق سه ماه خود یک موتور هوندا نمی‌توانم بخرم. منابعی که برای این سیستم دیدیم از نظر قانونی درست است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: پزشک متخصص در شهرستان ماهی ۲۵ میلیون در می‌آورد در حالی که آن سر دنیا پنج شش برابر آن را به او می‌دهند. تا زمانی که نیاز‌ها را تأمین نکنیم انتظار کار درست از آن‌ها اشتباه است. به پیر و پیغمبر اگر ما به قانون عمل کنیم مشکلات کشور برطرف خواهد شد.

منبع: خبرگزاری فارس

true
برچسب ها :
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true