×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
یک شهروند افغانستان به اتهام طراحی «حمله به سفارت اسراییل» در جمهوری آذربایجان دستگیر شد

پایگاه خبری تحلیلی صلح پایدار بنا به گزارش‌ها، یک شهروند افغانستان به اتهام برنامه‌ریزی برای یک «حمله تروریستی» در جمهوری آذربایجان بازداشت شده است. رسانه‌های جمهوری آذربایجان به نقل از سرویس امنیت دولتی این کشور گزارش داده‌اند که بررسی‌هایشان نشان می‌دهد که این شهروند افغان از قبل با افراد دیگری برای «برهم زدن نظم عامه، ایجاد وحشت در بین مردم و تلاش برای نفوذ بر مقامات دولتی و بین المللی به منظور انجام اقدامات تروریستی» همدستی کرده است.

بی بی سی: بنا به گزارش‌ها، یک شهروند افغانستان به اتهام برنامه‌ریزی برای یک «حمله تروریستی» در جمهوری آذربایجان بازداشت شده است.

رسانه‌های جمهوری آذربایجان به نقل از سرویس امنیت دولتی این کشور گزارش داده‌اند که بررسی‌هایشان نشان می‌دهد که این شهروند افغان از قبل با افراد دیگری برای «برهم زدن نظم عامه، ایجاد وحشت در بین مردم و تلاش برای نفوذ بر مقامات دولتی و بین المللی به منظور انجام اقدامات تروریستی» همدستی کرده است.

بعضی دیگر از رسانه‌ها گزارش داده‌اند که این فرد قصد حمله به سفارت اسراییل در باکو را داشته است.

به گفته اداره اطلاعات استخباراتی جمهوری آذربایجان، این فرد یک «حمله انفجاری یا آتش سوزی را برای کشتن مردم، آسیب رساندن به سلامتی شهروندان و وارد کردن خسارت مالی قابل توجه که می توانست منجر به یک رویداد خطرناک شود» برنامه‌ریزی کرده بود.

مقامات این کشور تائید کرده‌اند که این شهروند افغان در حال حاضر با پرونده «اقدامات تروریستی با استفاده از سلاح گرم و اشیایی که به عنوان اسلحه استفاده می‌شود» در بازداشت به سر می‌برد.

سازمان اطلاعاتی جمهوری آذربایجان در عین حال اعلام کرده است که در حال انجام تحقیقات گسترده ملی و بین‌المللی برای ردیابی افرادی است که احتمالاً با این شهروند افغانستان در این «اقدام تروریستی» همدست بوده‌اند.

در ماه فوریه/فبروری هم این کشور یک شهروند خود را، که به قول نهاد استخباراتی آن عضو داعش بود را بازداشت کرد. وی متهم به تسهیل انتقال وجوه مالی و مواد غذایی به طور ماهانه به «تروریست‌ها و خانواده‌های آن‌‌ها» شده بود، افرادی که به قول این سازمان در درگیری‌های مسلحانه علیه این کشور دست داشتند.

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود در سال ۲۰۲۰ در مورد فعالیت‌های تروریستی در جهان، آذربایجان را کشوری عاری از حضور اعضای شبکه‌های تروریستی معرفی کرده بود.

«قصد حمله به سفارت اسراییل»

بر اساس قوانین جمهوری آذربایجان «تروریست» به فردی اطلاق می‌شود که مستقیم یا غیرمستقیم به عنوان سازمان‌دهنده، محرک، دستیار، مجری یا حامی در «اعمال تروریستی عمدی» دست داشته و همچنین آگاهانه به یک گروه تروریستی، گروه‌های سازمان‌یافته یا تبهکار، در انجام فعالیت‌های تروریستی کمک کند.

روزنامه اسرائیلی «جروزلم پست» هم در شماره امروز خود نوشته است که «تصاویر منتشرشده توسط مقامات جمهوری آذربایجان، مظنونی را در نزدیکی سفارت اسرائیل در باکو نشان می‌دهد.

این روزنامه هم به نقل قول از رسانه‌های آذربایجانی نوشته که «یک شهروند افغان که قصد حمله تروریستی به سفارت اسرائیل در باکو را داشته»، دستگیر شده است.

به نقل از این روزنامه ویدئویی که سرویس امنیت دولتی جمهوری آذربایجان منتشر کرده نشان می‌دهد که این فرد درباره نحوه نظارت بر هدف حمله، صحبت می‌کند.

خبرگزاری «توران» نوشته است که ویدئوی منتشر شده توسط نهاد استخباراتی جمهوری آذربایجان نشان می‌دهد که مظنون در حال نظارت بر ساختمان هتل «هایت‌ریجنس» است، محلی که سفارت اسرائیل در آن واقع است.

true
برچسب ها :
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true