×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
بی رغبتی شالیکاران مازندرانی برای کشت

پایگاه خبری تحلیلی صلح پایدار ایلنا: نشا جدید برنج در استان مازندران در حالی آغاز شد که عدم فروش بخشی از برنج تولید شده شالیکاران در سال گذشته و دپو در شالیکوبی‌ها بر رنج آنان افزود.

استان مازندران با دارا بودن بیش از ۲۱۵ هزار هکتار شالیزار سالانه بیش از یک میلیون تن برنج تولید می‌کند و کسب درآمد اغلب کشاورزان از کشت شالی و برنج سالانه است.

تولید بیش از یک میلیون تن برنج سفید در استان مازندران این استان را به یکی از تولیدکنندگان مهم و قطب برنج کشور تبدیل کرده و با توجه به سهم ۴۲ درصدی برنج مورد نیاز کشور در مازندران، برنج دپو شده ۱۸۰ تنی در شالیکوبی‌های مازندران، رنج کشاورزان را بیشتر کرده است.

در حالی که در فصل جدید کشت برنج قرار داریم و نشا جدید برنج در استان مازندران آغاز شد که عدم فروش بخشی از برنج تولید شده شالیکاران در سال گذشته و دپو در شالیکوبی‌ها بر رنج آنان افزود و کشاورزان را در آستانه ورشکستگی قرار داد و موجب شد تا شالیکاران از همین حالا دغدغه فروش برنج داشته باشند.

شالی‌های خود را برای تسویه بدهی فروختیم

یکی از شالیکاران‌ مازندرانی گفت: شالی و برنج خود را با قیمت ناچیزی به دلالان و واسطه‌ها فروختیم تا بدهی‌های خود را با طلبکاران و بانک‌ها تسویه کنیم و چاره‌ای جز این نداشتیم.

ساداتی افزود: متاسفانه با توجه به کلیدخوردن کشت قراردادی برنج در شالیزارهای مازندران در سال گذشته، دولت به تعهدات خود عمل نکرد و با توجه به کشت برنج پرمحصول توسط کشاورزان، برنج‌ها روی دستمان باد کرد و بازاری وجود نداشت و انتظار است امسال دولت به دادمان برسد و در میانه راه رهایمان نکند.

ساداتی یادآور شد: کشاورزان دسترنج خود را با بهای اندک به دلالان و واسطه ها فروختند و باز هم مثل همیشه دولت دیر به میدان آمد.

رغبتی برای تولید وجود ندارد

یکی دیگر از شالیکاران مازندرانی با اشاره به اینکه هزینه زندگی ما از طریق کشت برنج و فروش آن است به خبرنگار ایلنا گفت: با وجود اینکه تامین کننده برنج کشور هستیم، اما اکنون پول تراکتور، نشاگر و کارگر نداریم بدهکار بانک و طلبکارانیم.

مجیدی با اعلام اینکه امسال در کنار همه دغدغه‌های شالیکاری، کمبود آب در شرق مازندران هم بر مشکلات شالیکاران افزوده است، خاطرنشان کرد: اگر دولت به داد ما نرسد، راه به جایی نمی بریم و مقروض و بدهکار بانک می‌مانیم.

این کشاورز مازندرانی گفت: کشاورزان اگر حمایت نشوند، رغبتی برای تولید ندارند و با زمین‌های بایر روبرو می‌شویم و باید به داد کشاورزان رسید و در حال حاضر رغبتی برای تولید وجود ندارد.

وی افزود: ۱۰ ماه با دپوی برنج ضرر دادیم و درآمد دیگری نداریم و امیدمان به برنج است که متاسفانه واردات دولتی ۴۰۰ هزار تنی برنج در سال گذشته موجب شد کار کشاورزان سخت‌تر شود و اکنون هم در فصل کشت منتظر کمک دولت و مساعدت‌های لازم هستیم تا با خرید قراردادی و قیمت مناسب به داد کشاورزان برسد تا محصولات ما توسط دلالان به تاراج نرود.

فروش برنج‌های دپو‌شده در مازندران کمتر از ۱۰ روز آینده

و حالا توافقی با انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج ایران موجب بارقه‌های امید در دل کشاورزان شد، خرید بدون‌ محدودیت برنج پر محصول و کیفی دپو شده در شالیکوبی‌ها، تدبیر استاندار مازندران برای کشاورزان است.

براساس اعلام استاندار مازندران، فروش برنج‌های دپو‌شده سال زراعی گذشته کمتر از ۱۰ روز آینده در استان مازندران آغاز می‌شود.

سیدمحمود حسینی پور با اشاره به انباشت بیش از ۱۸۰ هزارتنی برنج در شالیکوبی‌های استان گفت: براساس تفاهم نامه‌ای که استانداری با انجمن تامین برنج ایران منعقد کرد، تا ۱۰ روز آینده برنج های دپو شده خریداری می‌شود.

استاندار مازندران افزود: دولت برای جبران در مرحله اول ۵۰ هزار تن برنج دپو شده را از طریق شرکت اتکا خریداری می‌کند و در مراحل بعدی مابقی برنج‌ها خریداری می‌شود.

وی اظهار کرد: همه تلاش ما برای حمایت از شالیکاران و فروش برنج‌های دپو شده در شالیکوبی‌ها است تا از ضرر جلوگیری شود و در این بخش با قوت‌پای کار هستیم.

محدودیتی برای خرید برنج از شالیکوبی‌ها وجود ندارد

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج ایران گفت: در پی دستور استاندار مازندران در این طرح برنج‌های ارقام محلی همچون طارم و ارقام پرمحصول شامل فجر، ندا و شیرودی از شالیکاران خریداری می‌شود.

یزدان‌پناه گفت: قیمت خرید برنج در این طرح توافقی است و محدودیتی برای خرید انواع برنج وجود ندارد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true