×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۱۲ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
اعتراف لندن به ارسال مهمات اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین

پایگاه خبری تحلیلی صلح پایدار انگلیس ارسال «مهمات اورانیوم ضعیف‌شده» به اوکراین را تایید کرد، اما اعلام کرد که هیچ نظارتی بر استفاده اوکراین از این تسلیحات نخواهد داشت و از مسئولیت پاکسازی آن‌ها بعد از پایان جنگ هم شانه خالی کرد.

جیمز هیپی، وزیر دولت انگلیس در امور نیروهای مسلح اعلام کرد که این کشور ارسال مهمات اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین را آغاز کرده و بر نحوه استفاده اوکراین از این تسلیحات نظارت نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری راشا تودی، هیپی در پاسخ به پرسش کنی مک‌آسکیل، عضو پارلمان اسکاتلند تایید کرد که مهمات اورانیوم ضعیف‌شده تانک‌های انگلیسی «چلنجر ۲» به اوکراین تحویل داده شده، اما از اظهار نظر درباره سرعت استفاده از این مهمات در اوکراین خودداری کرد.

او گفت: ما هزاران دور از مهمات تانک‌های چلنجر ۲ را به اوکراین فرستاده‌ایم، از جمله مهمات ضدزره که دارای اورانیوم ضعیف‌شده هستند. این سلاح‌ها اکنون در اختیار نیروهای مسلح اوکراین هستند و وزارت دفاع انگلیس بر مکانی که اوکراین این سلاح‌ها را از آنجا شلیک می‌کند، نظارتی ندارد.

او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از پایان جنگ، دولت انگلیس باید در پاکسازی این مهمات اورانیوم ضعیف‌شده کمک کند، گفت که «هیچ مسئولیتی» متوجه انگلیس نیست و بر «نیازهای فوری اوکراین» تاکید کرد.

در پی اعتراف جیمز هیپی به ارسال مهمات اورانیوم‌ضعیف شده به اوکراین، سفارت روسیه در انگلیس در بیانیه‌ای اظهار داشت: سخنان جیمز هیپی شاهدی شوم بر بی‌رحمی سیاست آنگلوساکسون‌ها برای افزایش شدید وخامت مناقشه‌ای نیابتی است که آن‌ها خود در اوکراین به راه انداختند. او با وقاحت و خودخواهی گفته که لندن نظارتی بر نحوه استقرار و استفاده از این مهمات نداشته و مسئولیتی هم برای پاکسازی این مهمات پس از پایان جنگ ندارد.

همچنین در این بیانیه آمده است که دولت انگلیس مسئول اثرات این «مهمات سمی» بوده و نمی‌تواند با انداختن مسئولیت‌ها به گردن اوکراین، از پاسخگویی بگریزد.

هیپی با استناد به نتیجه کار محققان انگلیسی در ۲۰۰۷، مدعی شده که خطرات جانی و محیط‌زیستی اورانیوم‌های ضعیف‌شده «پایین» است، اما تحقیقات تازه‌تر نشان می‌دهد که این مهمات می‌توانند سلامت انسان‌ها را در معرض خطر قرار دهند. ایالات متحده هم در هر دو جنگ عراق استفاده زیادی از این سلاح‌ها داشت و برخی محققان همین مسئله را عامل موجی از نقایص مادرزادی در این کشور می‌دانند.

داگ ویر، کارشناس «رصدخانه درگیری و محیط‌زیست» گفت که وقتی مهمات اورانیوم ضعیف‌شده به اهداف برخورد می‌کنند «خرد شده و می‌سوزند که باعث تولید مواد شیمیایی سمی و ذرات رادیواکتیو اورانیوم ضعیف‌شده می‌شود، تنفس این ذرات برای انسان‌ها خطرناک است». با این حال، دولت‌های آمریکا و انگلیس از دیرباز خطرات این سلاح‌ها را زیر سوال برده‌اند.

در ماه مارس مشاوران نظامی آمریکا و انگلیس یک دوره تمرینی ویژه برای سربازان اوکراین برگزار کردند تا تحوه کار با این مهمات را به آنان بیاموزند. این تسلیحات عمدتا در تانک‌ها چلنجر ۲ انگلیس استفاده خواهد شد و لندن پیش‌تر وعده داده که ۱۴ دستگاه از این تانک‌ها را به اوکراین بفرستد، با این حال هنوز مشخص نیست که آیا هیچ تانکی به اوکراین تحویل داده شده یا نه.

منبع: خبرگزاری ایسنا

true
برچسب ها :
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true