×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
سخنگوی وزارت خارجه: گفت‌وگوها با آمریکا از طریق واسطه‌ها ادامه دارد / توافق مکتوبی در زمینه تبادل زندانیان صورت گرفته؛ نماینده آمریکا نیز این توافق را امضا کرده / مشکلات فنی طرف آمریکایی به خود آنها ارتباط دارد

 پایگاه خبری تحلیلی صلح پایدار ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی پیرامون آخرین وضعیت مذاکرات مبادلات زندانیان و مباحث مطرح شده روز گذشته و تکذیب آن توسط آمریکایی‌ها، گفت: سو سابقه آمریکا در معاهدات باعث تردید نسبت به هرگونه توافق با آن‌ها شده است. در ارتباط با بحث تبادل زندانیان که اشاره کردید هم دیروز وزیر امور خارجه اشاره کردند و هم بنده بعد از واکنش تعجب برانگیز آمریکایی‌ها واکنش نشان دادم. جمهوری اسلامی ایران همواره نشان داده است که به دیپلماسی برای رفع مشکلات اعتقاد دارد و پایبندی خود را به این مسیر نشان داده است.
وی تصریح کرد: همانطور که بارها اشاره شده گفت‌وگوها از طریق واسطه‌ها ادامه دارد، در برخی از موضوعات مانند تبادل زندانیان توافق مکتوبی در ماه مارس امضاء شد، متاسفانه روندهای دیگری طی شد در این زمینه و طرف مقابل آن را به مذاکرات هسته‌ای گره زد. مشکلات فنی طرف آمریکایی هم به خودش ارتباط دارد. درخصوص روند مذاکرات هسته‌ای هم با توجه به سابقه سوء و عدم پایبندی دولت آمریکا به تعهدات، همانطور که اعلام شده جمهوری اسلامی ایران خواستار اخذ تضمین قابل راستی آزمایی است.
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در رابطه با امضای توافق اخیر میان ایران و عربستان و همچنین احتمال دیدار میان وزرای خارجه ایران و عربستان، ابراز داشت: گفت‌وگوها از مدتی قبل جریان داشت و طرح مسأله پیش از این صورت گرفته بود و پیام‌هایی مبادله می‌شد منتها در زمان سفر و حضور آقای رییس‌جمهور در پکن و در ملاقات خصوصی بحث واسطه‌گری در خصوص مذاکرات میان ایران و عربستان مطرح شد و آقای شی پیام طرف عربستانی را منتقل کرد.
وی افزود: در مجموع به دلیل اینکه بخش مهمی از موضوعات جاری میان طرفین مباحث مرتبط با حوزه امنیتی بود توافق شد که گفت‌و‌گوی جدید در سطحی بالاتر از سطحی که قبلاً در بغداد و مسقط انجام شده بود صورت پذیرد که در این دور مذاکرات میان دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و همتای عربستانی صورت گیرد. البته مقامات دیگری در سطوح دیگر از دولت در این سفر حضور داشتند برای مذاکرات با همتایان خود و این مذاکرات انجام شد و خوشبختانه با حسن نیتی که در هر دو طرف وجود داشت و با نقش آفرینی مثبت دولت چین طرفین به توافق رسیدند.

توافق تهران-ریاض می‌تواند در مورد بحرین هم اتفاق بیفتد
سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با احتمال احیای روابط میان ایران و بحرین که متاثر از قطع روابط ایران و عربستان نیز از سوی آن‌ها صورت گرفته بود، گفت: دیپلماسی نتیجه خود را نشان داده است، خوشبختانه بازخوردهای بسیار مثبتی این توافق در زمینه‌های مختلف داشت. استقبالی که کشورهای مختلف در روزهای گذشته نشان دادند بیانگر آن است که این تحول دیپلماتیک می‌تواند آثار متعددی داشته باشد. روابط ایران و بحرین هم از این قاعده مستثنی نیست، اراده جمهوری اسلامی ایران سیاست همسایگی است. خوشبختانه با فضای مثبتی که در منطقه شاهد هستیم این اتفاق مثبت می‌تواند در رابطه با ارتباط میان ایران و بحرین نیز محقق شود.

آخرین وضعیت زندانیان فرانسوی در ایران
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: عفو حق هیچ مجرمی نیست و نمی تواند مورد مطالبه یکجانبه دولت متبوع آن شهروند قرار بگیرد. اما ایران نگاهش به اینگونه موضوعات توأم با ابعادوزویایای انساسنی است. در مورد شهروندان فرانسوی و گفت‌وگوهای دیپلماتیک و قضایی و کنسولی برقرار است. به عنوان سخنگوی وزارت خارجه می‌توانم ابراز امیدواری کنم که شاهد رخدادهای خوبی در این زمینه باشیم البته مواضع و اقدامات کشورها در این زمنه می‌تواند نقش مثبت و تسهیل کننده ایفا کند.

واکنش به ادعای آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران
کنعانی در پاسخ به پرسشی در خصوص آزاد سازی ۱۰ میلیارد دلار از دارایی های ایران در کره، ژاپن و عراق گفت: آزادسازی دارایی‌های ایران یکی از موضوعات مورد توجه ماست که با اهتمام جدی در حوزه‌های سیاسی قابل پیگیری است. راجع به اصل بلوکه کردن این پول ها معترضیم و اقدام غیرقانونی است و دولت آمریکا چنین حقی را ندارد در ارتباط با مناسبات دوجانبه و قانونی و رسمی ایران و دیگر کشورها مداخله و از ابزارهای غیرقانونی برای ایجاد خلل در مناسبات پولی و مالی ایران و دیگر کشورها مانع ایجاد کند.
سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر علی باقری به مسقط اظهار داشت: سفر ایشان به مسقط به منظور مشارکت و برگزاری نهمین دور مشورت‌های سیاسی بین ایران و عمان انجام شده و در این ارتباط علاوه بر برگزاری این نشست با همتای عمانی با وزیر خارجه عمان دیدار خوبی داشت و موضوعات دوجانبه و مورد علاقه منطقه‌ای و بین‌المللی مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true