×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱۶ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
سخنگوی وزارت خارجه: حضور پرسنل ایرانی در کریمه کذب است / برای توافق منتظر زمستان نیستیم

پایگاه خبری تحلیلی صلح پایدار  ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه سفارت آلمان در جریان اغتشاشات اخیر نقش هماهنگ کننده داشته و جلساتی را با نمایندگان دیگر سفارتخانه‌های خارجی داشته است گفت: برخی از سفارتخانه‌های خارجی مقیم در تهران در طول اغتشاشات اخیر در ایران رفتارهای غیردیپلماتیک داشتند که با رصدی که به عمل آمد تذکرات لازم داده شده و توجه لازم به سفارتخانه‌ها برای التزام به شروط دیپلماتیک داده شده است. برخی سفرا احضار و در این ارتباط اعتراض جدی صورت گرفت و توجه و تذکر لازم داده شد. ایران هم دقت و اشراف لازم را دارد و دستگاه دیپلماسی به وظیفه خود عمل کرده است.

حضور پرسنل ایرانی در کریمه را شدیدا تکذیب می‌کنم
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ادعای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر حضور پرسنل ایرانی در کریمه و کمک به استفاده از پهپادها اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران این خبر را شدیدا تکذیب می‌کند.
کنعانی تاکید کرد: اینگونه ادعاها جنگ رسانه‌ای برای انحراف اذهان عمومی از نقش مخربی که خودشان در جنگ اوکراین دارند و قرار گرفتن در یک طرف جنگ و صادرات سنگین تسلیحات و تجهیزات در اوکراین است. این خبررسانی کذب با اهداف سیاسی برای انحراف افکار عمومی صورت می‌گیرد.

ایران صادر کننده تسلیحات به یکی از طرف‌ها در جنگ اوکراین نیست
کنعانی درباره دلیل تاخیر در موضع گیری در خصوص رد ادعای مطرح شده درباره ارسال پهپاد به روسیه گفت: ما تاخیری نداشتیم ایران بارها و بارها دیدگاه خود را در ارتباط با جنگ جاری در اوکراین اعلام کرده و مواضع ما صریح و روشن است. آمریکا و اروپا خودشان با اقدامات تحریک آمیز مشخصا دول آمریکا آغاز کننده شرایطی شدند که منجر به آغاز جنگ در اوکراین شد و الان با گسترش اطلاعات غلط ایران را متهم به حمایت از یک طرف درگیری و جنگ می‌کنند. ایران بارها اعلام کرده ما یک طرف جنگ در ارتباط با موضوع اوکراین نیستیم. صادر کننده تسلیحات به یکی از طرف‌ها در جنگ نیستیم. رابطه با با دو کشور دوستانه بوده و با اوکراین که با جوسازی طرف‌های دیگر وارد تقلیل رابطه شده روابطمان برقرار است.
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: طرف‌هایی که ایران را متهم می‌کنند به طرفداری از یک طرف جنگ یک فضاسازی رسانه‌ای است و یک اتهام زنی بی حاصل است صدور میلیاردها دلار تسلیحات به یک طرف جنگ آیا پایان دادن به جنگ است. این رفتار یک طرف جنگ و قرار گرفتن در یک طرف منازعه است. اتهامات بی حاصل علیه ایران را مردود می‌شماریم و نمی‌پذیریم و بارها مواضع و دیدگاه‌های خود را اعلام کردیم.

موضوع تبادل زندانیان هیچ ارتباطی با مذاکرات احیای برجام ندارد
کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره آزادی باقر نمازی و بحث آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران و زمان آزادسازی این دارایی‌ها گفت:‌ایران بر مبنای توافقی که از طریق واسطه ها با دولت آمریکا انجام داد اعلام کرد آمادگی داریم بر مبنای نگاه انسانی تبادل زندانیان را انجام دهیم و قبلا اعلام کردیم که موضوع تبادل زندانیان به عنوان اقدام انسانی هیچ ارتباطی با موضوعات دیگر از جمله توافق برجام و مذاکرات برای رفع تحریم‌ها ندارد. دولت آمریکا توافق را پذیرفت و تعهدات را پذیرفت ایران به عنوان اقدام مبتنی بر حسن نیت و انساندوستانه یکی از زندانیان دوتابعیتی که جرم جاسوسی آن محرز بود و دولت آمریکا می‌دانست آن را آزاد کردیم و برای تکمیل روند آزادی زندانیان اعلام آمادگی کردیم و منتظر اقدام دولت آمریکا هستیم که در بحث تبادل زندانیان اقدام لازم و متقابل را انجام دهد.

وی در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند در این زمینه ایران منتظر فرا رسیدن زمستان در اروپاست، گفت: ما منتظر چیزی در این زمینه نیستیم. منتظر زمستان نیستیم و در اولین روزی که آمریکایی‌ها اراده خود را نشان دهند ما می‌توانیم در مسیر حصول توافق حرکت کنیم. ما نیازمند هیچ بازه زمانی نیستیم. ما اثبات کرده‌ایم که پایبند به میز مذاکره هستیم. ما مذاکره برای مذاکره انجام نمی‌دهیم. مذاکره می‌کنیم که به اجرای توافق برگردیم. همانطور که پیش از این گفته‌ام ایران کشوری است که در عمل نشان داده که اگر توافق کند به روند اجرای توافق پایبند است و به تعهدات خود عمل می‌کند و ما با طرفی مواجه هستیم که پیش از این از توافق خارج شده و به تعهدات خود عمل نکرده، در همین چارچوب برای توافق نیازمند تضمین هستیم که رفتار گذشته تکرار نشود.

اعزام سفیر به یمن از اولویت‌های ماست
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات ایران و عربستان ،گفت: مذاکرات در فضای مثبتی بین دو کشور صورت گرفته و خوشبختانه زمینه برای ورود به مرحله دیگری که گفتگوهای سیاسی بین مقامات مدو کشور باشد مهیا و فراهم است و با اجرای توافقات در نتیجه ۵ دور مذاکرات گذشته به عنوان ایران معتقدیم امکان ورود دو کشور به یک مرحله بهتر و سازنده تر وجود دارد.
ناصر کنعانی درباره اعزام سفیر ایران به یمن اظهار داشت: با بهبود شرایط امنیتی و سیاسی در یمن سفیر ایران اعزام خواهد شد و اعزام سفیر به یمن از اولویت‌های ایران است.

true
برچسب ها :
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true