×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
آتش‌سوزی در زندان اوین؛ بر اثر استنشاق دود ۴ نفر کشته و ۶۱ نفر زخمی شدند

 پایگاه خبری تحلیلی صلح پایدار آتش‌سوزی‌های شنبه شب در زندان اوین منجر به درگذشت ۴ نفر از زندانیان و مجروح شدن ۶۱ نفر شده است. قوه قضائیه علت فوتی ها را استنشاق دود ناشی از آتش‌سوزی اعلام کرده است.
مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: در پی درگیری شنبه شب بین برخی از زندانیان بند ویژه سرقت و محکومیت های مالی زندان اوین و آتش سوزی پیش آمده در کارگاه خیاطی این زندان، که منجر به ورود سریع و به موقع نیروهای انتظامی و امدادی شد تعداد قابل توجهی از زندانیان نجات پیدا کرده و از صحنه آتش سوزی به نقطه امن منتقل گردیدند و متاسفانه ۴ زندانی نیز فوت شده و تعدادی مجروح شدند.
خبرگزاری قوه قضائیه نوشت: بر اساس این گزارش طبق آخرین اطلاعات به دست آمده، ۴ نفر از زندانیان بر اثر استنشاق دود ناشی از آتش سوزی ها درگذشتند و ۶۱ زندانی نیز مجروح شده اند. هر ۴ زندانی فوت شده جزو محکومین ناشی از سرقت بودند که در زندان اوین دوران محکومیت خود را طی می کردند.
این گزارش می افزاید اکثر زندانی های مجروح شده به صورت سرپایی مداوا شدند و تنها ۱۰ نفر از آنان در مراکز درمانی بستری هستند که حال ۴ نفر وخیم گزارش شده است.
در این گزارش تاکید شده پس از ورود به موقع دادستان تهران، رئیس سازمان زندانها در محل زندان اوین با همکاری مسئولین زندان، نیروهای انتظامی، آتش‌نشانی و اورژانس بیش از ۷۰ زندانی که در معرض خطر آسیب دیدگی بودند نجات پیدا کردند.
گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه خاطرنشان می کند، در جریان درگیری و آتش سوزی زندان اوین تعدادی از زندانیان جرایم خشن و خطرناک، قصد فرار از زندان را داشتند که با توجه به تمهیدات حفاظتی اتخاذ شده موفق به فرار نشدند.

خبرگزاری فارس هم نوشت: ساعت ۲۱:۱۰ دیشب درگیری صوری بین تعدادی از زندانیان بند ۷ اوین (محکومان مالی) با زندانیان بند ۸ (سارقان) بوجود می‌آید. طی این درگیری عده‌ای از فرصت سوءاستفاده کرده و انبار لباس و کارگاه کارآفرینی زندان را آتش میزنند که منجر به آتش‌سوزی گسترده، سرایت به بند ۸ و اعزام آتش‌نشانان به اوین برای اطفاء حریق شد.

شواهد نشان می‌دهد این اقدام از پیش طراحی شده بود، چرا که تعدادی از زندانیان برای خود به طرقی سلاح سرد تهیه کرده بودند تا ضمن درگیری با نیرو‌های تامین امنیت زندان به آن‌ها آسیب بزنند و به سلاح هم دست پیدا کنند که البته موفق نشدند.

در میانه آتش‌سوزی و درگیری با نیرو‌های حفاظت، تعدادی زندانی اقدام به فرار می‌کنند. آن‌ها در ضلع شمالی زندان که کوه وجود دارد، وارد میدان مین می‌شوند. گفته می‌شود که صدا‌های انفجار شنیده شده مربوط به همین موضوع بوده است. برخی رسانه از ۸ مصدوم در این ماجرا خبر دادند، اما هنوز آمار دقیقی از میزان مصدومان یا تلفات احتمالی منتشر نشده است.

خبرگزاری فارس افزوده است: همزمان با این اتفاقات و با تهییج و فراخوان رسانه‌های معاند بیش از ۱۰۰ نفر از خانواده زندانیان مقابل زندان اوین تجمع نمودند.

به نوشته این خبرگزاری، شب گذشته، هیچ تجمعی در تهران صورت نگرفت و پایتخت روز و شب آرامی را پشت سر می‌گذاشت که ناگهان اتفاق زندان اوین در ساعت پایانی شب صورت گرفت.

این در حالی است که ایسنا درباره اتفاقات شب گذشته در زندان اوین تهران نوشت: یک منبع مطلع در سازمان زندان‌ها ضمن تکذیب خبر انفجار مین در زندان اوین تاکید کرد: در جریان اتفاقات شب گذشته هیچ زندانی وارد محوطه نشده و خبر روی مین رفتن زندانی‌ها کذب است. اصل ماجرا در بند سرقتی‌ها رخ داده و مربوط به بخش زندانیان امنیتی نبوده است.
ایسنا نوشته است: بر اساس این گزارش، هنوز آمار دقیقی از فوتی‌های احتمالی و مصدومان این حادثه از سوی مرجع رسمی اعلام نشده است.

طبق اعلام اکثر مسئولان در حال حاضر آرامش در مجموعه زندان اوین برقرار است و جای نگرانی نیست زیرا هم وضعیت زندان کاملا تحت کنترل است و هم اطراف کاملا تحت کنترل است.

اخبار و تصاویری از آتش سوزی گسترده در زندان اوین منتشر شده است.

در همین حال خبرگزاری دولت، ایرنا نوشت: یک مقام ارشد امنیتی اعلام کرد: شامگاه شنبه (۲۳ مهرماه) بند محل نگهداری اراذل و اوباش شاهد ناآرامی و درگیری این عناصر در زندان بود که منجر به درگیری این افراد با پرسنل زندان اوین شد.

در ادامه این گزارش آمده است: به گفته این مقام امنیتی، اراذل اوباش انبار لباس زندان را به آتش کشیدند که منجر به آتش‌سوزی در زندان اوین شده است. هم‌اکنون شرایط به صورت کامل تحت کنترل درآمده و آرامش در زندان برقرار است و عوامل آتش‌نشانی در حال اطفای حریق هستند. عوامل ایجاد آشوب نیز از سایر زندانیان جدا شده و دیگر افراد تحت بازداشت نیز به بند‌های خود بازگشته‌اند.

ناآرامی و آتش‌سوزی در زندان اوین؛ ماجرا چیست؟

خبرگزاری تسنیم نیز نوشت: ساعتی پیش تصاویری از آتش سوزی زندان اوین در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

در همین حال یک مقام ارشد امنیتی اعلام کرد: شامگاه شنبه (۲۳ مهرماه) بند محل نگهداری اراذل و اوباش شاهد ناآرامی و درگیری این عناصر در زندان بود که منجر به درگیری این افراد با پرسنل زندان اوین شد. اراذل اوباش انبار لباس زندان را به آتش کشیدند که منجر به آتش‌سوزی در زندان اوین شده است.

هم‌اکنون شرایط به صورت کامل تحت کنترل درآمده و آرامش در زندان برقرار است و عوامل آتش‌نشانی در حال اطفای حریق هستند.

عوامل ایجاد آشوب نیز از سایر زندانیان جدا شده و دیگر افراد تحت بازداشت نیز به بند‌های خود بازگشته‌اند.

روایت خبرگزاری قوه قضائیه

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه نیز درباره حادثه در زندان اوین نوشت: در پی درگیری بین تعدادی از زندانی‌های محکومیت مالی و سرقت یک کارگاه کارآفرینی زندان اوین دچار حریق شد.

ناآرامی و آتش‌سوزی در زندان اوین؛ ماجرا چیست؟

طبق اعلام مرکز رسانه قوه قضاییه، ساعتی پیش بود که تصاویری از بروز آتش سوزی در زندان اوین تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. پیگیری‌ها از سازمان زندان‌ها نشان می‌دهد در پی درگیری بین تعدادی از زندانی‌های محکومیت مالی و سرقت یک کارگاه کارآفرینی زندان دچار حریق می‌شود.

میزان در پایان نوشت: بلافاصله پس از بروز درگیری و آتش گرفتن کارگاه خیاطی بند زندانیان محکومیت مالی و سرقت انتظامات زندان برای کنترل درگیری وارد عمل شده و ایستگاه آتش نشانی مستقر در زندان نیز بلافاصله عملیات اطفا حریق را آغاز کرده و هم اکنون آتش سوزی مهار و خاموش شده است. نیروی انتظامی هم جهت کمک به برقراری هر چه زودتر آرامش در اوین به انتظامات زندان کمک کرده است. درگیری بین زندانیان نیز با ورود انتظامات زندان تحت کنترل درآمده است.

فیلم| ناآرامی و آتش‌سوزی در زندان اوین؛ ماجرا چیست؟

گزارش شرق از آتش‌سوزی در زندان اوین

روزنامه شرق نیز نوشت: در پی آتش‌سوزی در زندان اوین، فضای خاصی در حوالی این زندان مشاهده می‌شود و بوی گاز اشک‌آور در هوا به مشام می‌رسد.

در ساعاتی پیش و در پی بروز حادثه آتش‌سوزی در زندان اوین چند مرتبه صدای انفجار شدید از زندان شنیده شد و مسیرهای منتهی به زندان اوین بسته است.

مشاهدات خبرنگار شرق نشان می‌دهد که آمبولانس ها و ماشین‌های آتش‌نشانی به سمت زندان در حرکتند و بوی گاز اشک‌آور در اطراف زندان به مشام می‌رسد. همچنین بزرگراه مدرس از ورودی صدر بسته شده و در خیابان‌های اطراف اوین و سعادت آباد، مردم در خیابان‌ها ایستاده‌اند و ترافیک شدیدی ایجاد شده است.

پلیس اجازه توقف در نزدیکی اوین را نمی‌دهد و حرکت گروه‌های موتوری پلیس به سمت اوین مشاهده می‌شود.

همچنین بوق شدید ماشین‌ها در اطراف زندان اوین به گوش می‌رسد.

مصدومیت ۸ نفر

خبرگزاری ایرنا نوشت: در پی آشوبگری و درگیری شامگاه شنبه (۲۳ مهرماه) در زندان اوین تهران که توسط عده‌ای از زندانیان بند اراذل و سارقین در این زندان رخ داد و منجر به آتش زدن انبار البسه زندان شد، با ورود نیروی‌های انتظامات زندان و نیرو‌های آتش نشانی حریق اطفا شد.

یکی از نیرو‌های امدادی حاضر در صحنه در گفتگو با ایرنا افزود: آتش‌سوزی اکنون مهار شده و نیرو‌های آتش‌نشانی در حال ایمن‌سازی محیط هستند.

وی درباره آمار فوتی و مصدومان گفت: این حادثه تاکنون هیچ فوتی نداشته و آمار مصدومان نیز تاکنون هشت نفر است.

جزییات تازه از آتش‌سوزی زندان اوین

یک منبع آگاه به تسنیم گفت که زندان اوین در حال حاضر کاملاً تحت کنترل و آتش سوزی نیز اطفا شده است. به نظر می‌رسد آتش مهار شده و در فضای بالای زندان اوین صرفاً دود‌هایی دیده میشود و خبری از زبانه‌های آتش نیست.در حال حاضر فضا کاملاً آرام است؛ ماموران امنیتی و انتظامی در منطقه حضور دارند، اما برخلاف برخی شایعات خبری از تجمع یا شعار نیست. ماشین‌های اطفای حریق و امدادی نیز همچنان در اطراف اوین حاضر هستند با این حال غیر از یک دود مختصر، اثری از آتش دیده نمی‌شود و مشخصاً آتش اطفا شده است.

سید جلال ملکی سخنگوی آتش نشانی هم در گفتگو با خبرگزاری تسنیم از مهار حریق در زندان اوین خبر داد و گفت: آتش‌نشانان در حال لکه‌گیری هستند و علت حادثه توسط کارشناسان در دست بررسی است.

فیلم| ناآرامی و آتش‌سوزی در زندان اوین؛ ماجرا چیست؟

یک منبع آگاه درباره جزییات اتفاقات امشب زندان اوین به خبرگزاری تسنیم گفت: ساعاتی پیش زندانیان بند ۶ و بند ۷ که بند مخصوص سارقان و بند محکومان مالی است با یکدیگر درگیر می‌شوند، اما به دلیل درگیر شدن تعداد قابل توجهی از این زندانیان با یکدیگر، وکیل بند‌ها با کمک نیرو‌های حراست سعی در متفرق کردن زندانیان می‌کنند. در این حین، برخی زندانیان با سواستفاده از فضای پیش آمده، انبار لباس را آتش می‌زنند.

وی گفت: مدیریت زندان از آتش نشانی برای اطفای حریق کمک می‌گیرد و بعد از مدتی آتش خاموش می‌شود و اوضاع تحت کنترل قرار می‌گیرد.

این مقام امنیتی با بیان اینکه بسیاری از اعضای بند ۶ و ۷ زندان در این درگیری مشارکت نداشتند، گفت که به رفتار افراد موثر در این درگیری رسیدگی خواهد شد.

این مقام مسئول همچنین تاکید کرد که در درگیری امروز زندانیان، هیچ زندانی امنیتی دخالت نداشت و اساساً بند مرتبط با زندانیان امنیتی از بند‌های سارقان و محکومان مالی جداست و با آن فاصله دارد.

در ۲۰ دقیقه گذشته حداقل چهار مرتبه صدای انفجار شنیده شده

فارس نیز نوشت: از دقایقی قبل تصاویری از محوطه زندان اوین منتشر شده که نشان می‌دهد آتش سوزی گسترده در این زندان صورت گرفته است. افراد محلی می‌گویند در ۲۰ دقیقه گذشته حداقل ۴ مرتبه صدای انفجار از محل آتش سوزی شنیده شده است.

استاندار تهران: زندان اوین در آرامش است

محسن منصوری استاندار تهران در خصوص حادثه زندان اوین اظهار کرد: در حال حاضر آرامش کامل در زندان اوین برقرار است. برخی بند‌ها در زندان شلوغ شده بود. بند ۷ و ۸ شلوغ شده بود، ولی مسئله اصلی در بندی بود که بخشی از اراذل و اوباش در آن بند حضور داشتند. با حضور سریع مجموعه نیروی انتظامی، یگان امداد در حال حاضر کاملا آرامش برقرار است و نکته خاصی نیست، مسئله اصلی ایجاد حریق و آتش سوزی بود که توسط برخی از زندانیان اتفاق افتاد که با حضور عوامل آتش نشانی کنترل و مهار شد.در حال حاضر هم زندان و هم اطراف زندان تحت کنترل است.

توضیح دادستان تهران

علی صالحی، دادستان تهران نیز در خصوص حادثه زندان اوین اظهار کرد: اوضاع زندان اوین از ساعاتی پیش آرام شده است و آرامش برقرار است. درگیری امروز زندانیان هیچ ارتباطی با اغتشاشات اخیر ندارد و و اساساً بند مرتبط با زندانیان امنیتی از بند‌های سارقان و محکومان مالی که آتش و درگیری انجا رخ داده جداست و با آن فاصله دارد.

true
برچسب ها :
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true