×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
هواشناسی خوزستان: پس از ۷۰ سال مانسون دیگر در راه است

 پایگاه خبری تحلیلی صلح پایدارمحمد سبزه زاری مدیرکل هواشناسی خوزستان امروز در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به وقوع مانسون در خوزستان اظهار داشت: حرکت رطوبتی مانسون که از اقیانوس هند دارد به سمت استان خوزستان می‌آید که براساس پیش بینی روز‌های جمعه و شنبه بارش‌های را در ارتفاعات شرقی، شمال شرقی و جنوب شرق را خواهیم داشت.

محمد سبزه‌زاری اضافه کرد: مانسون یک سامانه فصلی است که به علت سردی و گرمی اختلاف دما بین خشکی و اقیانوس هند در شبه قاره‌ای هند اختلاف افتاده است.

سبزه زاری ادامه داد: بارندگی ما به طور معمول در زمستان است، اما در شبه قاره هند فصل بارندگی در تابستان است و بیش از ۸۰ درصد از بارندگی هند در فصل تابستان به علت سامانه مانسون رخ می‌دهد. این سامانه باعث می‌شود یک سامانه کم فشار در شبه قاره هند و یک سامانه پر فشار نیز در اقیانوس هند ایجاد شود و باعث می‌شود جریان رطوبتی شدیدی وارد شبه قاره هند شود که به رشته کوه‌های هیمالیا برخورد می‌کند و ابرزایی و بارندگی ایجاد می‌کند.

مدیرکل هواشناسی خوزستان در پایان اظهار کرد: هسته اصلی این سامانه روی استان‌های جنوبی از جمله فارس، سیستان و بلوچستان و هرمزگان است و لبه این سامانه روی خوزستان است و در واقعیت اگر این لبه کمی جلوتر بیاید میزان بارش‌ها خیلی بالاتر می‌رود و اگر مقداری عقب‌تر برود میزان بارش‌ها خیلی کمتر می‌شود، اما برای جمعه و شنبه همرفت‌های شدیدی داریم.

true
برچسب ها : ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true