×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
بررسی سناریوهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در «امید صلح»:راند آخر

پایگاه خبری امید صلح – خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که اسحاق جهانگیری و مصطفی هاشمی طبا در اولین روز هفته آینده انصراف خواهند داد .
   طاهره شهاب الدین- صحنه انتخابات بعد از مناظره دوم تقریبا روشن شده است . حالا می توان فهمید که احتمالا در نهایت محمد باقر قالیباف از عرصه حذف خواهد  شد و این حسن روحانی و ابراهیم رییسی هستند که برای رقابت با یکدیگر باقی خواهند ماند .خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که اسحاق جهانگیری و مصطفی هاشمی طبا در اولین روز هفته آینده انصراف خواهند داد . اتفاقی که بعد از مناظره سوم رخ داده و موجب می شود که میزان آرا روحانی افزوده شود .

اما آنالیز مناظره دوم می تواند کمک بزرگی باشد برای اینکه تشخیص دهیم هر کدام از نامزدها دقیقا در کجا ایستاده اند و با چه سرنوشتی مواجه خواهند شد.

رقیب قالبیاف

پیش بینی ها درست بود ؛ هر چه قدر که او در مناظره پیشین خود را در سایه نگه داشت که هزینه ای از چالش برانگیزی های محمد باقر قالیباف از جیب او پرداخت نشود حالا این بار آمده بود که خودی نشان دهد ؛ آمده بود که ریزش رای جمعه قبل را جبران کند . او برای پیام دادن به بدنه اش برنامه ریزی کرده بود . نکته اما این است که ابراهیم رییسی قبل از اینکه با حسن روحانی مواجه شود رقابت را از مواجهه با محمد باقر قالیباف شروع کرد . او چند دقیقه بعد از اینکه محمد باقر قالیباف تلاش کرد مجادله جدیدی را با حسن روحانی آغاز کند رو به دوربین نگاه کرد و گفت :« ما 6 کاندیدا در اینجا حضور پیدا کرده‌ایم تا برنامه‌هایمان را برای مردم مطرح کنیم و آنها از این برنامه‌ها به نتیجه برسند و این حق مردم است. اما بحث‌های دیگری که حق مردم را ضایع کند به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست.»  یک دیالوگ غیرمنتظره که بیش از همه قالیباف را بهت زده کرد . سید ابراهیم رییسی البته در ادامه تلاش فراوانی کرد تا خود را مقابل حسن روحانی قرار دهد. نکته جالب این بود که باز هم در این بخش افزایش تحرک او محمد باقر قالیباف را نگران می کرد.او دقیقا همان حرف های قالیباف را تکرار می کرد حتی با همان واژگان . حالا دیگر این شکستن سکوت رییسی موجب شده بود که قالیباف دیگر چندان به چشم نیاید . در جمع بندی بخش مربوط به ابراهیم رییسی باید گفت که او همزمان در دو سطح کار می کند . اول تلاش می کند خود را تبدیل به قطب این انتخابات کند برای این منظور باید وضعیت «یک  به یک» با حسن روحانی پدید آورد . اما در سطح دوم  او محمد باقر قالیباف را رقیب اصلی خود می داند . به نظر می رسد تو فشارها به قالیباف برای کناره گیری را آغاز کرده است.

بازگشت با تمام قوا

روحانی هم در مناظره دوم عملکرد خوبی داشت . کسانی که از حسن روحانی گلایه داشتند که چرا این قدر آرام و محافظه کارانه انتخابات را دنبال می کند حالا دیگر خیالشان راحت شده که روحانی راهبرد انتخاباتی اش را برمبنای یک استراتژی همراه با تاکتیک های مخصوص به این انتخابات تنظیم کرده است . او که در مناظره اول تلاش کرد تا وارد زمین بازی طراحی شده رقیب نشود حالا در این مناظره تلاش می کرد تا چالش برانگیزی آنها را بدون ورود به محتوای اتهامات مطرح شده ، با چالش برانگیزی جدید تری  برای آنها پیگیری کند .به یک معنا آنچه رخ می داد این بود که روحانی هر ضربه ای که دریافت می کرد را با دو یا سه ضربه جدید پاسخ می داد . در این تاکتیک ، وقتی محمد باقر قالیباف ماجرای وزیر آموزش و پرورش را مطرح کرد ، روحانی بدون ورود به این ماجرا و البته عبور از آن چالش های تازه ای برای قالیباف مطرح کرد . یا آنجا که ابراهیم رییسی تلاش کرد تا در زمینه هسته ای چالش ایجاد کند با این چالش حسن روحانی مواجه شد که اصلا دانسته های او درباره  مسایل هسته ای و این پرونده بسیار مهم تا چه حد است . پرسشی که البته ابراهیم رییسی پاسخ قانع کننده ای برای آن نداشت . او رو به دوربین گفت که وعده هایی که قالبیاف و رییسی برای سه برابر کردن یارانه ها به طبقه محروم داده اند عملی نیست و بر اساس قانون مصوب مجلس اجازه چنین کاری وجود ندارد .

خداحافظی دراماتیک با انتخابات

مناظره این بار برای قالیباف خوب نبود . او بسیار بد عمل کرد . حتی هم جناحی او نیز مورد انتقاد قرارش داد و گفت روشش برای مبارزه انتخاباتی صحیح نیست . او هر چه داشت در مناظره قبل رو کرده بود؛ حالا او مانده بود و صحنه ای از رقابت سخت میان نامزدها که همگی برخلاف مناظره قبل حرف های زیادی برای گفتن داشتند. قالیباف اکنون یک شلختگی عجیبی در تاکتیک انتخاباتی اش دارد . قالیباف دوباره از تیم انتخاباتی اش که او را برای مناظره و مبارزه ارنج می کنند  ضربه خورده است . آنها در این دو هفته لطمات عجیبی به او زده اند . همان اتفاق دو انتخابات پیشین در حال تکرار است. قالیباف در هر دو انتخابات قبل در نظرسنجی ها جایگاه خوبی داشت . اما هر بار مثل این بار وقتی مشاوران وارد شده اند او را تغییر داده اند . کس دیگری از او ساخته اند که رای اش را ریخته است . حالا هم همین شده است ؛ او یک محمد باقر قالیباف است که در وضعیت عجیب و غریبی گیر کرده است ؛ تکرار همان موقعیتی که در ۸۴ و ۹۲ آن را تجربه کرده است و بهترین تفسیر را در مورد وضعیت او حسن روحانی در مناظره دوم داشت ؛ آنجا که به او گفت :« رییس جمهور، رییس جمهور همه مردم است و امام (ره) هم فرمود که همه با هم باشید. پس دسته‌بندی‌های بی‌مورد نکنیم و کپی‌برداری‌های بی‌ربط انجام ندهیم. یک جایی چند سال پیش جنبش 99 درصدی شکل گرفت،‌ اینکه ما امروز بیایم و در سال 96 بگوییم جنبش 96 درصدی شکل گرفته است چه معنایی دارد؟ این کارها را نکنید.» هم بی پشتوانه بودن جنبش ۹۶ را به رخش کشید و هم اینکه به روی آورد که می داند برنامه انتخاباتی اش یک کپی کاری است و اصالت بومی ندارد. این در حالی است که اصولگرایان مطرح هم محمد باقر قالیباف را تنها گذاشته اند و بدین ترتیب گویا زمینه خداحافظی دراماتیک او از انتخابات را فراهم ساخته اند.

نامزدی که جدی گرفته نمی شود

میرسلیم کاندیدای سوم اصولگرایان هم اگرچه خوب حرف می زد اما آمارهایی می داد که با تکذیب نهادها و وزارتخانه های دولتی مواجه شد. مساله مهم این بود که تقریبا نه حسن روحانی ، نه اسحاق جهانگیری و نه حتی مصطفی هاشمی طبا او را جدی نمی گرفتند. گاه خنده ، گاه لبخندی معنا دار و بیشتر عبور از چالش برانگیزی های او تاکتیک مواجهه با میرسلیم شده بود . میرسلیم به هر حال حیثیت موتلفه است . او تلاش می کند به بهترین شکل ممکن در مناظره حاضر باشد . به نظر می رسد اودر مناظره آخر هم به همین خوبی ظاهر شود . او در نظر سنجی ها رای خوبی ندارد و خبرها هم حکایت از آن دارد که نمی خواهد عقب نشینی کند و انصراف دهد .

پوشش موفق

خیلی ها به مناظره دوم جهانگیری نقد می کنند. اما دقیقا طبق ماموریتی که اصلاح طلبان به او داده اند عمل می کند . او نیامده تا مانند اصولگرایان انتخابات را شلوغ کند . او آمده تا برای حسن روحانی کمک حال باشد و حتی اگر لازم شد شخصیت سیاسی خود را فنا کند . او هم معتمد روحانی است و هم معتمد اصلاح طلبان .او در این مناظره دیالوگ چندان نمی کرد و حتی ترجیح داده بود که از روی متن نوشته شده مونولوگ بخواند . او به صورت قابل توجهی وارد مجادله و ایجاد چالش با قالیباف و رییسی نشد . جهانگیری البته مانند حسن روحانی برای مردم حرف داشت  و برای طبقه محروم هشدارهایی از روی کار آمدن نامزدهای اصولگرا را می داد .

غیر منتظره

هاشمی طبا حتما از بهترین های مناظره دوم بود . خوب حرف می زد ، حرف های خوب هم می زد . رو به دوربین تاثیر گذار بود . می دانست که مردم او را یک چهره سیاسی ندانسته و حرف هایش را از منظر کارشناسی دنبال می کنند . او به شکل غیر منتظره ای خوب بود . شاید بعد از مناظره اول و پخش مستند تبلیغاتی اش گمانه خیلی ها این بود که او تنها یک چهره حاشیه ای در این رقابت هاست . حالا اما او در گفت و گوهای  دو به دو وارد می شد ، ایجاد چالش می کرد ،  وعده های رقبا را به چالش می کشید و از همه مهمتر با تکیه بر سابقه اجرایی اش تداوم دولت فعلی را توصیه می کرد . به نظر می رسد هاشمی طبا مکمل خوبی برای زوج روحانی –جهانگیری بود . خبرها حکایت از آن دارد که او در ابتدای هفته آینده کناره گیری خواهد کرد .

جمع بندی

آنچه از این صحنه می توان فهمید این است که حالا حسن روحانی فاز جدید سیاست ورزی خود را آغاز کرده است . او همان روحانی سال 92 شده است . او در نظرسنجی ها رشد خوبی داشته است . شهر به شهر می رود و با هوادارانش دیدار می کند . این دقیقا همان روحانی ای است که طرفدارنتش منتظرش بودند . او یک رقابت سخت در پیش دارد اما گویا این روزها از همیشه آماده تر است . او می داند که رقیب اصلی اش ابراهیم رییسی است . به همین دلیل هم هست که در سخنانش رییسی را مخاطب قرار می دهد . باید منتظر مناظره سوم باشیم . روزی تعیین کننده برای انتخابات دوازدهم . روزی که به اعتقاد خیلی ها سرنوشت کاندیداتوری قالیباف را مشخص خواهد کرد و با حذف او از گردونه رقابت ، صحنه انتخابات با دو قطبی «رییسی – روحانی»رقم خواهد خورد .

 

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true