×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۵ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
اصولگرایان می خواهند انتخابات را به دور دوم بکشانند/قالیباف از دست «روحانی» عصبانی است/ روحانی بخواهد جهانگیری می ماند/حمایت احمدی نژاد در انتخابات تعیین کننده نیست

پایگاه خبری امید صلح – قالیباف می داند دیگر شهردار نخواهد شد.
  فاطمه دیانی در حالی که اردیبهشت ماه به روزهای پایانی خود نزدیک می شود ، مثلث اصولگرایان تلاش می کند رویای بزرگان خود را با یک دوره ای کردن دولت حسن روحانی به واقعیت تبدیل کند تا باردیگر کلید پاستور را در اختیار بگیرند.نمایندگان این طیف اگرچه تاکنون برنامه مشخصی برای اداره کشور ارائه نداده اند اما با توسل به وعده ها و شعارهای پوپولیستی و سخنان تخریبی به دنبال شکست رقیب خود هستند. وعده هایی که به باور بسیاری از سیاسیون و کارشناسان غیر قابل اجراست .غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران در گفتگو با «امید صلح» ضمن آنالیز تاکتیک اصولگرایان در انتخابات پیش رو می گوید: هیچکدام از کاندیداهای این طیف کسی نیستند که بتوانند به تنهایی برنامه ارائه دهند و مقابل آقای روحانی رای به دست آورند وبتوانند ایشان را شکست دهند. روش و راهی که اصولگرایان انتخاب کرده اند؛ این است که افراد مختلفی را برای کاندیداتوری در نظر بگیرند تا بخشی از آرا را به دست آورند و در مجموع آرای آنها بیش از 50درصد شود تا بدین طریق بتوانند انتخابات را به دور دوم بکشانند و در آن دور هم همه پشت سر یک نفر جمع شوند و احیانا اکثریت آرا را به دست آورند.این فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است: هرسه کاندیدای اصولگرا تا آخر می ایستند .کرباسچی در عین حال به عصبانیت قالیباف از روحانی اشاره می کند و می گوید: در سال92روند مناظرات آقای قالیباف را خیلی ناراحت کرده است .به همین خاطر در این چهارسال در مقاطع مختلف سعی کرده حرفهایش را علیه دولت بزند لذا به نظر می رسد ایشان از عملکرد دولت و بخصوص شخص آقای روحانی مقداری عصبانی است و این مساله در رفتارش در مناظرات کاملا مشخص است …

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید:

از ابتدای شکل گیری دولت یازدهم یک دوره ای شدن دولت آقای روحانی همواره مورد تاکید اصولگرایان بود باتوجه به اینکه الان رقبای آقای روحانی مشخص شده اند فکر می کنند این اتفاق بیفتد و کاندیداهای این طیف آقایان رییسی و قالیباف قدرت رقابت با آقای روحانی را داشته باشند؟

باید منتظر رای مردم باشیم ما نمی توانیم پیغمبری کنیم.تا حالا این دو نفرنه تنها برنامه ای ارائه نداده اند بلکه به شعار، توهین،ناسزا و کارهایی که در تبلیغات انتخاباتی نباید انجام شود ،متوسل شده اند.کارهای اینها مثل کارهای احمدی نژاد است.ادعاهای دروغ می کنند و حرفهای خلاف می زنند درحالی که هیچ برنامه ای ارائه نمی دهند. وعده های آنها خلاف قانون و برنامه ششم است.به نظر من مردم این مسائل را بخوبی می فهمند لذا بنده بعید می دانم آقای روحانی نتواند این مسائل را برای مردم روشن کند.

این دغدغه بخشی از حامیان آقای روحانی است که آقای احمدی نژاد هم باهمین شعارها موفق شد رای مردم را جلب کند؟ شما برای رفع این دغدغه چه راهکاری ارائه می دهید؟

عملکرد طرفداران دولت و کسانی که در دولت فعال هستند باید به گونه ای باشد که مردم را قانع کنند و برایشان توضیح داده شود که مخالفان دولت با امکاناتی که در اختیار دارند و بااستفاده از صداوسیما و روزنامه هایی که در اختیار دارند و با تمام قوا عملکرد دولت را نقد می کنند . مقابل اینها باید همه نیروهای اصلاح طلب و اعتدالگرا مسائل را تشریح کنند و توضیح بدهند.البته بنده بعید می دانم کسانی که بخواهند در انتخابات حضور پیدا کنند و مسائل را با دقت رصد کنند این مسائل را متوجه نشوند .هرچند که اگر کاندیداهای اصولگرا هم رای بیاورند بالاخره مردم انتخاب کرده اند و در پیشرفته ترین کشورها هم این اتفاق افتاده است.

باتوجه به اینکه مناظره سوم می تواند آخرین فرصت برای آقایان جهانگیری وروحانی باشد به نظر شما مهمترین مسائلی که باید در  مناظره آخر به آن پرداخته شود تا آرای خاکستری که به اعتقاد خیلی ها هنوز به نفع آقای روحانی بیدار نشده است، چیست ؟

من فکر می کنم آقایان روحانی و جهانگیری چه در مناظره سوم و چه در سایر تبلیغات باید بیشتر تاکید کنند روی این موضوع که برای حل مسائل سیاسی ،اقتصادی و فرهنگی کشور جز اجرای برنامه ای که مصوب مجلس هم است راه دیگری وجود ندارد. اینکه وعده های کلانی به مردم بدهیم و بتوانیم آنها را پیش ببریم بدون آنکه بخواهیم منابعی برای آن در نظر بگیریم به نظر من بعد از انتخابات مشکل ساز خواهد بود. بیشتر کاندیداها حول مسائل اقتصادی می گردند وبیشتر مطالبات مادی مردم را تحریک می کنند که  این یک خطر است. اگر قرار باشد ما مناطق مختلف کشور را توسعه ندهیم، روستاها و شهرهای کوچک را آباد نکنیم ، دسترسی مردم به امکانات رفاهی را فراهم نکنیم و سعی نکنیم امکانات شغل را فراهم کنیم و ازاین طرف به مردم قول بدهیم که هرکس به اطراف شهر آمد ،زمینی را در اختیار خواهد گرفت بعد از انتخابات این افراد به دنبال زمین خواهند بود بنابراین ممکن است ما بعد از چهارسال ببینیم مهاجرت به اطراف شهرهای بزرگ خیلی بیشتر از حد تصور است.این مساله قطعا برای کشور مشکل امنیتی ایجاد می کند. باید به عواقب این طور وعده هایی که در انتخابات داده می شود فکر کرد ضمن اینکه ضروری است برای آرای خاکستری و کسانی که فکر می کنند حضورشان در پای صندوقهای رای ضرورتی ندارد، تشریح شود که ما بابازگشت به عقب ودوره قبل با همان شعارهای پوپولیستی و مطالبات اقتصادی مطالعه نشده  بخشی از اقشار ضعیف، جمعی را روی کار می  آوریم که خارج از برنامه و قانون اقداماتی انجام خواهند داد که قطعا این اقدامات می تواند عواقب سویی برای کشور به دنبال داشته باشد. این آقایان درباره سیاست خارجی هم اگرچه می گویند ما برجام را قبول داریم اما زمزمه های دیگری در محافل آنها شنیده می شود به طوری که حتی بر محاکمه آقای ظریف تاکید دارند .این مسائل با آنچه کاندیداهای این طیف درباره برجام می گویند منافات دارد لذا ما باید به این مسائل دقت کنیم. کسانی که به ایران علاقمند هستند و سرنوشت کشور را در گرو تدبیرو قانون گرایی می دانند باید در پای صندوقهای رای حضور پیدا کنند تا بتوانیم مسائل سیاسی و اقتصادی را  در داخل و خارج حل کنیم چراکه ممکن است نیامدن این بخش از جامعه به پای صندوقهای رای بازگشت به عقب را به دنبال داشته باشد و برای کشور ایجاد خطر کند.

در حالی که رقابت بین دو کاندیدای اصلاح طلب (جهانگیری و روحانی )بعید به نظر می رسد اما گویا دو کاندیدای اصولگرا قصد کناره گیری از رقابت به نفع دیگری را ندارند .به نظر شما این استراتژی جناح راست است یا تمایل شخصی آقایان رییسی و قالیباف بر حضور در انتخابات تا آخراست؟

من قبل از ثبت نام این آقایان گفتم هیچکدام از کاندیداهای این طیف کسی نیستند که بتوانند به تنهایی برنامه ارائه دهند و مقابل آقای روحانی رای به دست آورند وبتوانند ایشان را شکست دهند. روش و راهی که اصولگرایان انتخاب کرده اند؛ این است که افراد مختلفی را برای کاندیداتوری در نظر بگیرند و با استفاده از فرصت انتخابات هرکدام با یک لحن و بیانی که طرفدارانی دارد ، بالاخره برخی لحن تند ،خشن یا لحن ملایم و یا عاقلانه را می پسندند ،علیه دولت مسائلی را مطرح کنند تا بخشی از آرا را به دست آورند و در مجموع آرای آنها بیش از 50درصد شود تا بدین طریق بتوانند انتخابات را به دور دوم بکشانند و در آن دور هم همه پشت سر یک نفر جمع شوند و احیانا اکثریت آرا را به دست آورند  چراکه معمولا در دور دوم ممکن است تعداد شرکت کننده ها کمتر باشد و کسانی که انگیزه های خاص و عامیانه دارند بیشتر در انتخابات شرکت کنند و از سوی دیگر ممکن است قشر خاکستری کمتر انگیزه حضور در پای صندوقهای رای را داشته باشد. این نگرشی است که انتخاب کرده اند و به نظر من هرسه کاندیدای اصولگرا تا آخر می ایستند و من بعید می دانم حتی آقای میرسلیم هم کنار برود بنابراین باید منتظر ماند و دید وضعیت نظرسنجی ها به کجا می رسد و تصمیم این آقایان چگونه می شود.

اگر سه کاندیدای اصولگرا بمانند تصمیم اصلاح طلبان بر ماندن آقای جهانگیری است؟

من نمی توانم الان دراین باره صحبت کنم .البته آقای جهانگیری از اول گفته که با نظر آقای روحانی آمده است لذا این بستگی دارد که دستور آقای روحانی و تشخیص ایشان چه باشد. علی القاعده بعید است اصلاح طلبان بخواهند آرای مردم را متفرق کنند. قاعدتا اینها سعی می کنند آرا متمرکز باشد.

آقای قالیباف در مناظره های این دوره بیشتر از شعارهای پوپولیستی و عامه پسند استفاده می کند . جدیت ایشان دراین دوره به خاطر منافع گروهی است یا شخصی؟

من گروه و شخص را جدا نمی کنم .ایشان دو دوره کاندیدا شده و در هر دو دوره هم شکست خورده است. بخصوص در سال92روند مناظرات آقای قالیباف را خیلی ناراحت کرده است .به همین خاطر در این چهارسال در مقاطع مختلف سعی کرده حرفهایش را علیه دولت بزند لذا به نظر می رسد ایشان از عملکرد دولت و بخصوص شخص آقای روحانی مقداری عصبانی است و این مساله در رفتارش در مناظرات کاملا مشخص است .در بخشی از مناظره ها تعبیرات و کلماتی که بکار می برد همین است .در هرصورت آقای قالیباف سعی می کند خودش را جدی ،با برنامه ، مجری قوی و توانمند نشان دهد البته مردم باید این را هم ببینند که در زندگی شهریشان در تهران درصد موفقیت و عدم موفقیت های آقای قالیباف  در چه ابعادی بوده است و براساس آن قضاوت کنند .من بیشتر فکر می کنم تصور آقای قالیباف این است  که در شورای شهر آینده بعید است رای به ادامه فعالیت ایشان در شهرداری داده شود لذا از این جهت هم علاقمندست اگر بخواهد از شهرداری کنار برود با یک جابجایی به دولت برود و همان الگوی احمدی نژاد که از شهرداری به ریاست جمهوری رفت، تکرار شود.

آقای احمدی نژاد از کسی حمایت می کند؟

ایشان که گفته از کسی حمایت نمی کند.

آقای احمدی نژاد درباره کاندیداتوری اش در انتخابات هم گفته بود نامزد نمی شود اما شد؟

درست است آقای احمدی نژاد گفت نمی آید اما آمد. الانم هم گفته از کسی حمایت نمی کنم  اما ممکن است از کسی حمایت کند. رفتارهای آقای احمدی نژاد خیلی قابل پیش بینی نیست .البته من فکر نمی کنم حمایت آقای احمدی نژاد از یک کاندیدا اثر تعیین کننده ای در انتخابات داشته باشد.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true