×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
یک بیماری خاموش که نادیده گرفته می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی صلح پایدار بهداشت نیوز/ تحقیقات جدید ارائه شده در کنگره چاقی اروپا نشان می دهد که تنها ۳ درصد از بزرگسالان دارای اضافه وزن یا چاقی توسط پزشکان به برنامه های مدیریت وزن ارجاع داده می شوند.

طبق دستورالعمل ملی چاقی در انگلستان، شاخص توده بدنی مساوی و یا بیشتر از ۲۵ واجد شرایط ارجاع به برنامه های مدیریت وزن و تغییر سبک زندگی هستند. این برنامه ها بر ایجاد تغییرات رفتاری در عادات غذایی و فعالیت بدنی تمرکز دارند. در این راستا پزشکان عمومی همچنین می توانند بیماران مبتلا به چاقی شدید و پیچیده را به مراکز خدمات تخصصی مدیریت وزن و حتی انجام جراحی های چاقی ارجاع دهند.

دکتر کارن کولمن (Karen Coulman) و همکارانش در دانشگاه بریستول از سوابق سلامت مراقبت های اولیه افراد استفاده کردند تا مشخص کنند چه تعداد از بزرگسالان دارای اضافه وزن و چاقی به برنامه های مدیریت وزن شامل تغییر سبک زندگی و برنامه های تخصصی مدیریت وزن ارجاع داده می شوند. محققان همچنین ویژگی های بیماران و شیوه های پزشک عمومی را مورد بررسی قرار دادند.

این داده ها از آخرین بررسی سلامت در انگلستان نشان می ‌دهد ۶۴ درصد از بزرگسالان دارای اضافه وزن یا چاقی هستند و نشان می ‌دهد که اضافه وزن و چاقی در مراقبت‌های اولیه کمتر گزارش شده است.

این مطالعه مقطعی همچنین نشان داد که تنها ۳.۱ درصد از افرادی که اضافه وزن یا چاقی را در مراکز بهداشت ثبت کرده بودند به یک برنامه مدیریت وزن ارجاع داده شدند. مردان ۳۱ درصد کمتر از زنان و افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله ۵۴ درصد شانس کمتری نسبت به افراد ۴۵ تا ۵۴ ساله داشتند.

گفتنی است که بزرگسالانی که در سال ‌های اخیر به بیماری چاقی یا اضافه وزن مبتلا شده اند، بیشتر به مراکز مدیریت وزن ارجاع داده می ‌شوند و شانس ارجاع برای افرادی که در سال های ۲۰۱۹-۲۰۲۰ تشخیص داده شده بودند در مقایسه با افرادی که در سال ۲۰۰۷ تشخیص داده شده بودند، ۲.۷ برابر بیشتر بود.

داشتن شاخص توده بدنی بالاتر نیز احتمال ارجاع به مراکز مدیریت وزن را افزایش می دهد. احتمال ارجاع در افرادی که شاخص توده بدنی بالای ۴۰ داشتند بیش از ۶ برابر بیشتر از افراد با شاخص توده بدنی بین ۲۵ تا ۲۹ بود.

با این حال، افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، ۱۱ درصد احتمال کمتری برای ارجاع به مراکز مراقبتی نسبت به افراد بدون این بیماری داشتند. افراد مبتلا به بیماری های قلبی و فشار خون بالا به ترتیب ۲۰ و ۲۷ درصد شانس کمتری برای مراجعه به مراکز کنترل وزن و تغییر سبک زندگی داشتند.

محققان اعلام کردند: این امر ممکن است به این دلیل باشد که این گروه ها به برنامه های سبک زندگی متناسب با شرایط آنها ارجاع داده می شوند.

چنین برنامه هایی معمولاً شامل توصیه هایی در مورد رژیم غذایی و ورزش است. دکتر کولمن می ‌گوید: برنامه‌ های مدیریت وزن مؤثر شناخته شده‌ اند و دستورالعمل ملی بیان می‌ کند که هر فردی که اضافه وزن یا چاقی دارد واجد شرایط ارجاع به یک برنامه مدیریت و کنترل وزن است.

true
برچسب ها :
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true