×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
چند توصیه طلایی برای کسانی که از ماسک و الکل زیاد استفاده می کنند

پایگاه خبری تحلیلی صلح پایدار دکتر محمد بقایی گفت: وقتی از فرآورده های الکلی برای دست استفاده می کنیم، آن ها ضمن اینکه کار مثبت ضد عفونی کردن را انجام می دهند، عوارضی را هم برای پوست دارند که یکی از آن‎ها ایجاد خشکی در پوست است خصوصا در افرادی که پوست حساسی دارند.وی افزود: مسأله دیگر اینکه جمعیتی از میکروارگانیسم هایی را روی پوست خود داریم که به طور طبیعی زندگی می کنند. الکل ها به واسطه اینکه قدرت از بین بردن جدار سلولی این میکرو ارگانیسم ها را دارند می توانند در طولانی مدت به پوست آسیب وارد کنند.
این پژوهشگر صنعت کازمتیک تصریح کرد: الکل باعث می شود که تعادل باکتریایی روی پوست به هم بخورد ولی اگر ما بخواهیم پوست سالمی داشته باشیم این تعادل باید در سطح پوست حفظ شود زیرا باکتری های مثبت روی پوست متابولیک هایی هم ترشح می کنند که این ها نیز روی پوست موثرترند.
بقایی گفت: در اوایل شیوع کرونا و پیک های اول در کشور، ما از نظر کمّی دچار کمبود در تأمین مواد ضدعفونی کننده بودیم و خیلی روی کیفیت آن ها تأکید نداشتیم اما ما انتظار داستیم بعد از چند پیک، صنعت ما به این سمت برود که فرآورده های باکفیت تری را به بازار ارائه دهند یعنی علاوه بر ضدعفونی دست، اثرات مرطوب کننده و التیام بخشی هم داشته باشند.
وی اظهار داشت: اما متأسفانه ضد عفونی کننده‎های ما فقط حاوی الکل هستند و فرمولاسیون‎های ساده دارند طوریکه شاهد بودیم که هر مرکز غیر تخصصی هم در طول پیک ها اقدام به تولید الکل کرده است.
بعد از هر بار استفاده از الکل دست خود را مرطوب کنید
بقایی توصیه کرد: به افراد توصیه می کنیم بعد از هر بار استفاده از مواد الکلی و ضد عفونی کننده، به محض اینکه دست خشک شد، سریعا باید از یک مرطوب کننده استفاده کنند. البته چون پوست ها انواع متفاوتی دارند، نوع مرطوب کننده و میزان استفاده از آن نیز برای هر فرد متفاوت خواهد بود.
این پژوهشگر و محقق محصولات آرایشی و بهداشتی در خصوص تشخیص اثرگذاری مرطوب کننده ها گفت: کرم مرطوب کننده ای خوب است که بعد از استفاده، پوست را خیلی چرب نکند و یک حالت چسبندگی و لغزندگی روی پوست باقی نگذارد و هم چنین از طرف دیگر هم سریع خشک نشود و حداقل ۴ الی ۵ ساعت روی پوست دست باقی بماند.
وی ادامه داد: برای تست کردن موثر بودن یا نبودن یک مرطوب کننده می توانید، ۳ تا ۴ ساعت بعد از استفاده از مرطوب کننده روی دست، یکی از انگشتان دست را با آب آغشته و آن را بر روی پشت دست مقابل خود بکشید، اگر احساسی از نرمی و لطافت و لایه نازکی از مرطوب کننده روی پوست حس کردید یعنی هنوز آثار آن باقیست.

استفاده از مرطوب کننده بر روی پوست یک کار ضروری است نه فانتزی!
محمد بقایی خاطرنشان کرد: باید باور داشته باشیم استفاده از مرطوب‎کننده خصوصا بعد از شیوع کووید، یک کار فانتزی نیست و بخشی از سیستم مراقبتی ما را تشکیل می‎دهد و جزء الزامات مراقبتی است. زیرا اگر پوست دست ما به دلیل استفاده از الکل دچار آسیب شود در بسیاری از ما منجر به آسیب‎های جدی‎تر در آینده و بعد از دوره کووید خواهد شد.
وی گفت: ما حتی به برخی افراد توصیه می‎کنیم ۲۰ الی ۲۵ بار در طول روز از مرطوب‎کننده استفاده کنند زیرا خشکی پوست یک آژیر اورژانسی است که به صدا در می‎آید و می‎تواند باعث ترک پوستی شود و آن سد دفاعی لازم که برای محافظت از پوست ایجاد شده بعد از مدتی از بین خواهد رفت.

ماسکنه ها؛ بیشترین عارضه ی پوستی استفاده از ماسک
بقایی در رابطه با اثرات ماسک بر روی پوست صورت هم عنوان کرد: امروزه تظاهرات مختلف پوستی را به دلیل استفاده از ماسک در افراد می بینیم، یکی از مهمترین آن‎ها ماسکنه (آکنه ای که به دلیل استفاده از ماسک ایجاد می شود)یا جوش‎های سر سیاه و سفید است. افرادی هم که سابقه و استعداد ابتلا به بیماری پوستی روزاسه دارند، ماسک این مشکل را در آن ها ایجاد و تشدید می کند.
وی اضافه کرد: درماتیت تماسی التهابی را هم در افرادی که پوست حساس و یا آلرژیک دارند و بیش از ۶ ساعت از ماسک استفاده می کنند شاهد هستیم. عارضه ی پوستی دیگر بعد از استفاده از ماسک، اگزمای آتوپیک است که در افرادی که پوست خیلی حساسی دارند دیده می شود.
این پژوهشگر صنعت کازمتیک گفت: عوارض دیگر پوستی چون درماتیت در نواحی اطراف چشم دهان و فولیکولیت (عفونت در ناحیه ی فولیکول های مو )و کهیر را نیز بعد از استفاده از ماسک در برخی افراد می بینیم.
بقایی مطرح کرد: برای کنترل و درمان برخی عوارض پوستی به دلیل استفاده زیاد از ماسک، ما نیاز به درمان ها و مداخلات دارویی و پزشکی جدی هستیم اما اغلب درمان جوش ها و ماسکنه های معمولی ساده تر خواهد بود.

برای پیشگیری و درمان آکنه به دلیل استفاده از ماسک چه کنیم؟
وی راهکار مهمی برای پیشگیری و درمان آکنه های به وجود آمده پس از استفاده از ماسک ارائه داد: یکی از کارهای مهم که برای پیشگیری و درمان “ماسکنه ها” باید انجام شود این است که افراد صورتشان را با نظم خاصی شستشو دهند. این شستشو یک بار در صبح بعد از بیدار شدن از خواب و یک بار هم قبل از خواب در شب صورت بگیرد.
بقایی افزود: افرادی که استعداد ابتلا به آکنه دارند، باید علاوه بر شستشو در صبح و شب، بعد از هر تعریق نسبتا شدید و چند ساعت بعد از استفاده از ماسک، صورت خود را در بین روز هم شستشو دهند.
وی گفت: اینکه مردم از چه شوینده ای استفاده کنند نیز مهم است چون در ماسکنه با انسداد منافذ پوستی مواجهیم، شوینده های ملایمی را باید استفاده کنیم که حاوی سالیسیلیک اسید هستند و آلفا هیدروکسی اسیدها و اسیدهای میوه هستند.

اگر به دلیل استفاده از ماسک دچار آکنه شده اید، کرم پودر نزنید!
این داروساز و پژوهشگر کازمتیک بیان کرد: زیرا این نوع شوینده ها بهتر می توانند منافذ پوستی را باز کنند و نمی گذارند که منافذ بسته شود و شرایط برای بروز آکنه مهیا شود. بهتر است افراد از شوینده هایی با اسانس کمتر و یا بدون اسانس کمتر استفاده کنند زیرا اسانس ها خودشان می توانند زمینه ساز واکنش های التهابی و آلرژیک باشند.
بقایی به نکته ی مهم دیگری هم اشاره کرد: اگر فردی متوجه شد که با استفاده از ماسک دچار آکنه شده است، بهتر است از به کارگیری کرم پودر و آرایش های صورت برای مدتی تا برطرف شدن مشکل پرهیز کند زیرا این مواد آرایشی خودشان انسدا منافذ پوستی ایجاد می کنند.

گاهی ممکن است جنس ماسک ها منجر به بروز آکنه و عوارض پوستی شود/ مراقبت های پوستی برای کسانی که زیاد از ماسک استفاده می کنند
وی در زمینه ی تأثیر جنس ماسک ها بر پوست هم گفت: در بسیاری از موارد شاهدیم که برخی ماسک های موجود در بازار ما، کیفیت لازم را برای سلامت پوست افراد ندارند، بنابراین جنس ماسک مورد استفاده هم امکان دارد حساسیت پوستی و آکنه ایجاد کند.
دکتر محمد بقایی تأکید کرد: توصیه می کنیم مردم از ماسک های طبی و یا پارچه ای استفاده کنند و افراد اگر از ماسک های پارچه ای استفاده می کنند باید شرایط بهداشتی را رعایت کنند و شستشوهای لازم را مد نظر قرار دهند.
این محقق فرآورده های بهداشتی و آرایشی به بهداشت نیوز گفت: به افرادی که بیش از ۴ ساعت در روز ماسک استفاده می کنند، توصیه می کنیم برای پیشگیری از بروز آکنه و مشکلات پوستی، هر ۴ ساعت در یک فضای آزاد قرار گیرند و ۱۵ دقیقه بدون ماسک باشند تا پوستشان تنفس کند و ماسک خود را تعویض کنند. همچنین اگر بعد از این ۱۵ دقیقه هم از مرطوب کننده سبک که چرب نباشد استفاده کنند بسیار مفید خواهد بود.

true
برچسب ها : ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true