×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
چهارمین روز حمله روسیه به اوکراین / ورود نیروهای روسی به شهر خارکیف / گروه ۷ درباره تحریم‌های روسیه تصمیم می‌گیرد

پایگاه خبری تحلیلی صلح پایدار در چهارمین روز حمله روسیه به اوکراین بنابر اعلام مقام‌های وزارت کشور اوکراین، پس از ورود نیروهای روسی به شهر خارکیف با خودروهای نظامی، درگیری‌های سنگینی در داخل این شهر آغاز شده است.
اولگ سینگوبوف، رئیس دولت منطقه‌ای استان خارکیف اعلام کرد که نیروهای روسیه با تجهیزات سبک جنگی در بخش مرکزی شهر پیشروی کرده‌اند.


به گزارش صلح پایدار، فیلمی که صبح یکشنبه در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، کامیون‌های ارتش را نشان می‌دهد که در شهر ۱.۴۱ میلیون نفری، که در شرق اوکراین نزدیک به مرز روسیه قرار دارد، عبور می‌کنند. سربازانی نیز دیده می‌شوند که با پای پیاده در خارکیف راهپیمایی می‌کنند

کلیپ دیگری که در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شده است نشان می دهد که یک خودروی ارتش که گفته می شود متعلق به روس ها است در آتش می سوزد و مردم محلی می گویند که توسط اوکراینی هایی که به دنبال دفاع از شهر خود بودند به آتش کشیده شده است.

از غیرنظامیان خواسته شده است که داخل خانه‌ها بمانند و از خانه و پنجره به‌سمت اشغالگران تیراندازی و کوکتل‌مولوتف پرتاب کنند.
روسیه به نیروهای خود دستور داده است تا در اوکراین «از همه جهات» پیشروی کنند.

سفر هیات روسی به بلاروس برای مذاکره با اوکراین

این در حالی است که کرملین امروز یکشنبه از سفر هیات روسی به بلاروس برای مذاکره با اوکراینی‌ها خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، کرملین اعلام کرد، یک هیئت روسی وارد بلاروس شده و آماده مذاکره با اوکراینی‌ها است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت این هیئت شامل نمایندگانی از وزارت امور خارجه، وزارت دفاع و سایر بخش‌ها از جمله ریاست جمهوری است.

وی افزود: ما آماده خواهیم بود این مذاکرات را در شهر گومل، دوین شهر بزرگ بلاروس آغاز کنیم.

مدیرکل آژانس: نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین در وضعیت عادی هستند

رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم گفت: نیروگاه‌های برق هسته‌ای اوکراین در ضمن تداوم اقدام نظامی روسیه وضعیتی پایدار داشته و به طور عادی کار می‌کنند.

گروسی در بیانیه‌ای روز شنبه اظهار کرد: “ایمنی و امنیت سایت‌ها و مواد هسته‌ای در اوکراین تحت هیچ شرایطی نباید به خطر بیفتد. در حال حاضر، نیروگاه‌های این کشور به طور عادی کار می‌کنند و مواد هسته‌ای آن‌ها تحت کنترل باقی مانده است. اهمیت بسیار زیادی دارد که این وضعیت ادامه داشته باشد و اینکه کارکنان نیروگاهها همچنان بتوانند کارهای حیاتی خود را بدون هیچ فشار یا استرس غیرضروری انجام دهند.”

بر اساس این بیانیه، گروسی از همه طرف‌ها خواست از هرگونه اقدامی که ممکن است امنیت سایت‌های هسته‌ای در اوکراین را به خطر اندازد، خودداری کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد که نهاد دولتی بازرسی تنظیم مقررات هسته‌ای اوکراین (SNRIU) به طور منظم با هر چهار نیروگاه هسته‌ای در این کشور که در مجموع ۱۵ رآکتور دارند، تماس دارد.

سرگئی کیسلیتسیا، سفیر اوکراین در سازمان ملل به آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان در نامه‌ای تصریح کرد، کی‌یف از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته تا تحریم‌هایی را علیه روسیه در رابطه با ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید در نظر بگیرد. کیسلیتسیا در نامه‌اش درباره وضعیت هسته‌ای اوکراین که روز شنبه در شورای امنیت سازمان ملل توزیع شد، ادعا کرد که عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین وضعیت امنیتی نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل و همچنین جاهای دیگر را تهدید می‌کند و کی‌یف نمی‌تواند به طور کامل به تعهدات خود در زمینه تضمین ایمنی در تاسیسات هسته‌ای عمل کند.

گروسی چند روز پیش گفت که سطح تشعشعات در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل کم است و هیچ تهدیدی برای جمعیت محلی وجود ندارد.

سازمان ملل، زلسنکی را جواب کرد

سازمان ملل به درخواست رئیس جمهور اوکراین از دبیرکل این سازمان جهت اعلام عملیات نظامی روسیه در دونباس به‌عنوان “کشتار جمعی” پاسخ داد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نمی‌تواند به تنهایی تصمیم بگیرد که یک اتفاق در هر مکانی از جهان کشتار جمعی است یا خیر.

وی افزود: باید این اقدام از طریق روند قانونی مشخص صورت گیرد. سازمان ملل نمی‌تواند جز از طریق اقدامات قانونی “کشتار جمعی” اعلام کند. دبیرکل سازمان ملل این اختیار را ندارد که در هر جایی از جهان کشتار جمعی را اعلام کند.

پیش از منابع اعلام کردند، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در گفتگوی تلفنی با آنتونیو گوترش خواهان محروم کردن روسیه از حق وتو در شورای امنیت و اعلام عملیات این کشور در اوکراین به‌عنوان “کشتار جمعی” شده بود.

کشورهای غربی طی روزهای گذشته در واکنش به حمله روسیه به اوکراین تحریم های اقتصادی را علیه این کشور اعمال کردند.

چرا امارات در شورای امنیت رأی ممتنع داد؟

براساس این گزارش ،رأی ممتنع امارات به پیشنویس قطعنامه پیشنهادی امریکا برای محکومیت روسیه و الزام خروج آن از اوکراین برای بسیاری غافلگیرکننده بود.

جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای صدور قطعنامه در محکومیت حمله روسیه به اوکراین که با وتوی روسیه مواجه شد، آزمون مهمی برای پیمان‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی در جهان بود.

در این جلسه که روز جمعه برگزار شد، ۱۱ کشور به این قطعنامه که روسیه را به عقب‌نشینی فوری از اوکراین ملزم می‌کرد، رأی مثبت دادند و در این میان چین، هند، امارات رأی ممتنع دادند.

این به روشنی نشان می‌دهد که این سه کشور نمی‌خواهند روابط خود را با روسیه به هم بزنند. وضعیت در مورد چین و هند روشن است، اما رأی امارات، که عضو دوره‌ای شورای امنیت است و روابط نزدیکی با امریکا دارد، برای بسیاری غافلگیرکننده بود.
روابط سیاسی

امارات روابط راهبردی مهمی با روسیه دارد. تنها یک روز پیش از حمله روسیه به اوکراین، عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه امارات در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود بر استحکام روابط دو کشور و اهتمام امارات به گسترش روابط تأکید کرد.

در سفری که بن زاید در سال ۲۰۱۸ به مسکو داشت، امارات و روسیه سند «شراکت راهبردی» را امضا کردند.

در همان زمان انور قرقاش، وزیر مشاور وقت در امور خارجه امارات گفت: بن زاید روابط دوستانه و شخصی با ولادیمیر پوتین برقرار کرده است و مواضع دو کشور در همه پرونده‌های مطرح و حیاتی کاملا منطبق هستند.

روابط اقتصادی

به لحاظ اقتصادی امارات و روسیه روابط بسیار تنگاتنگی دارند و مبادلات تجاری دو کشور از ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۱ با افزایش ۱۰ برابری به ۵ میلیارد دلار رسیده است.

ثانی الزیودی، وزیر مشاور در امور تجارت خارجه امارات دسامبر گذشته گفت: روابط اقتصادی ابوظبی و مسکو در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته و شامل حوزه‌های جدیدی همانند انرژی‌های تجدیدپذیر، فناوری‌های نوین و انقلاب صنعتی چهارم هستند.

الزیودی افزود: بیش از ۴۰۰۰ شرکت روسی در بخش‌های مسکن، صنایع، مواد غذایی، زیرساخت‌ها، بنادر و پتروشیمی در امارات فعال هستند و ۵۵ درصد مبادلات تجاری روسیه با کشورهای شورای همکاری متعلق به امارات است.

امارات همچنین دومین کشور عربی به لحاظ حجم مبادلات تجاری با روسیه و اولین مقصد سرمایه‌گذاری‌های روسیه در کشورهای عربی است.

همزمان امارات بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار عرب در روسیه است و ۸۰ درصد سرمایه‌گذاری‌های عربی در روسیه متعلق به امارات است.

روابط نظامی

در کنار روابط سیاسی و اقتصادی، مسکو از مهم‌ترین تأمین‌کنندگان سلاح برای امارات است.

در فوریه ۲۰۲۱، روسیه نمایشگاهی نظامی در ابوظبی برگزار کرد که در آن ۴۰۰ مدل از انواع محصولات نظامی خود را عرضه کرد. در حاشیه همین نمایشگاه، دو کشور قراردادهایی برای خرید ۱۰۰ فروند بالگرد VRT۵۰۰ و ۱۰۰ فروند پهپاد VRT۳۰۰ برای پلیس امارات امضا کردند.

همچنین در سال ۲۰۱۷، امارات قرارداد بزرگی برای خرید جنگنده‌های سوخو ۳۵ که از پیشرفته‌ترین جنگنده‌های جهان است، با روسیه امضا کرد.

به گزارش میدل ایست نیوز، امارات در سال ۲۰۰۰ نیز قراردادی برای خرید ۵۰ مجموعه موشکی ضد هوایی پانتسر امضا کرده بود.

بر اساس گزارش‌های رسمی روسیه، این کشور در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ مجموعا ۷۱۴ میلیون دلار تسلیحات به امارات صادر کرده است.

در این راستا، حسین الدعجه، کارشناس مسائل راهبردی اردن تأکید کرد: زمانی که کشورهایی در اتحادیه اروپا بر اساس منافعشان حاضر نیستند با تحریم روسیه، صادرات گاز و نفت به اروپا را به خطر بیندازند، طبیعی است که کشورهایی مانند امارات که این نزاع به شکل مستقیم به آنها مربوط نمی‌شود، منافع خودشان را دنبال کنند.

گروه ۷ امروز درباره تحریم‌های روسیه تصمیم می‌گیرد

وزیر خارجه ژاپن امروز (یکشنبه) گفت که ژاپن با همتایان خود در گروه ۷ درخصوص اینکه آیا تحریم‌های بیشتری علیه روسیه اعمال کنند یا خیر، تصمیمات و هماهنگی‌هایی را انجام خواهد داد.

آمریکا، انگلیس، اروپا و کانادا روز شنبه به عنوان بخشی از تحریم‌های بیشتر علیه مسکو، دسترسی برخی بانک‌های روسی را به سیستم بین‌المللی سوئیفت قطع کردند.

«یوشیماسا هایاشی»، وزیر امور خارجه ژاپن در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوالی درخصوص موضع ژاپن نسبت به قطع دسترسی بانک‌های روسی به سیستم سوئیفت، گفت: ما باید با توجه به تاثیر این کار بر بازارهای مالی و همچنین اقدامات کشورهای غربی پاسخ دهیم.

وزیر امور خارجه ژاپن گفت که وزرای خارجه کشورهای گروه هفت (G۷) امروز ۲۷ فوریه (هشتم اسفند ماه) در خصوص اوضاع اوکراین و عملیات نظامی ویژه روسیه نشست برگزار خواهند کرد.

این اظهارات در شرایطی مطرح میشود که در چهارمین روز حمله روسیه به اوکراین، مقام‌های وزارت کشور اوکراین از ورود نیروهای روسی به شهر خارکیف با خودروهای نظامی و آغاز درگیری‌های سنگین در داخل این شهر خبر میدهند.

ایلان ماسک استارلینک را در سراسر اوکراین در دسترس قرار داد

ایلان ماسک، مدیر عامل تسلا،‌ در توییتی خطاب به معاون نخست‌وزیر اوکراین گفت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در سرتاسر اوکراین در دسترس است.
ایلان ماسک، میلیاردر فناوری در واکنش به توئیت وزیر دیجیتال اوکراین که گفته بود در حالی که ماسک تلاش می کند مریخ را مستعمره کند، روسیه در تلاش برای اشغال اوکراین است، این خبر را در توییتر اعلام کرد.

وزیر اوکراینی از ماسک خواسته بود ایستگاه‌های استارلینک را در اختیار کشورش قرار دهد.

ماسک در پاسخ گفت: “سرویس استارلینک اکنون در اوکراین فعال است. پایانه‌های بیشتری در مسیر هستند.”

استارلینک یک سیستم اینترنتی مبتنی بر ماهواره است که اسپیس ایکس سال‌ها است که برای دسترسی به اینترنت به مناطق محروم جهان ساخته وبه عنوان “ایده‌آل” برای مناطقی که خدمات اینترنتی غیرقابل اعتماد یا در دسترس ندارند به بازار عرضه شده است.

درخواست اوکراین برای پیوستن اسرائیلی‌ها به جنگ با روسیه

سفارت اوکراین در تل‌آویو از شهروندان اسرائیلی حاضر در این کشور خواست به دفاع از اوکراین و مبارزه با روسیه بپیوندند.

سایت «واللا» رژیم صهیونیستی اعلام کرد، سفارت اوکراین در فلسطین اشغالی از داوطلبان به مشارکت در دفاع از اوکراین در برابر روسیه دعوت به عمل آورد.

در بیانیه این سفارتخانه آمده است: «اگر آماده دفاع از حاکمیت اوکراین هستید، لطفاً به ما پیام ارسال کنید.»

سفارت اوکراین در فلسطین اشغالی در فیسبوک اعلام کرد: پیامی فوری به علاقه‌مندان برای مشارکت در دفاع از اوکراین در برابر حمله روسیه؛ این سفارتخانه تهیه لیستی از داوطلبان علاقه‌مند به مشارکت در مبارزه با روسیه را آغاز کرده است. اگر شما آماده دفاع از حاکمیت اوکراین هستید لطفاً به ما پیام ارسال کنید.

این سایت عبری زبان همچنین اعلام کرد، روسلان استفانچوک، رئیس پارلمان اوکراین در جریان رایزنی با میکی لیوی، رئیس کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) درصدد طرح موضوع برگزاری نشست سران روسی- اوکراینی در اراضی اشغالی بوده است.

رئیس کنست ضمن اعلام همبستگی خود با ملت اوکراین، نسبت به تلفات جانی طی روزهای اخیر ابراز تأسف کرد.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند، یوگنی کورنیچوک، سفیر اوکراین در اراضی اشغالی گفته است، مذاکراتی با دولت اسرائیل برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به اوکراین در حال انجام است.

وی همچنین تصریح کرد: ما در مورد کمک‌های بشردوستانه فوری از سوی “اسرائیل” گفت‌وگو کردیم و من خوشحالم بگویم که انتظار داریم طی ساعات آتی این کمک‌ها را دریافت کنیم.

نیکی هیلی: دولت بایدن باید خواستار اخراج روسیه از شورای حقوق بشر شود

سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل گفت که به خاطر حمله روسیه به اوکراین، دولت جو بایدن باید خواستار اخراج این کشور (روسیه) از شورای حقوق بشر سازمان ملل شود.

نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای به شبکه خبری فاکس نیوز گفت: دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا بلافاصله پس از پیوستن روسیه به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد عجله کرد تا به این شورا بازگردد. اکنون دولت بایدن باید خواستار اخراج فوری روسیه از این شورا شود.

هیلی یکی از منتقدان سرسخت شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بوده است و در زمانی که وی سفیر آمریکا در سازمان ملل بود، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا کشورش را به همراه نیکی هیلی از این شورا خارج کرد و دلیلش “ناقضان حقوق بشری” بودند که در آن فعالیت می‌کردند. هیلی بارها این شورا را به عنوان “منجلاب فساد” توصیف کرده است.

آمریکا ادعا می‌کند که این “ناقضان فعلی حقوق بشر” در این شورا نه تنها روسیه، بلکه چین، کوبا، اریتره و ونزوئلا را شامل می‌شوند. اوکراین که این روزها تقلا می‌کند تا حمله روسیه به کشورش را کنترل و متوقف کند نیز در این شورا حضور دارد.

نیکی هیلی در ادامه افزود: آمریکا تحت ریاست جمهوری ترامپ از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شد زیرا ما به عنوان یک کشور سخاوتمند از دادن اعتبار خود به دیکتاتورهای جهان خودداری کردیم. حال اقدامات جو بایدن تنها “شرم آور” نیست بلکه “خطرناک” نیز هستند.

این شورا هفته آینده اولین جلسه سال خود را آغاز می‌کند و وضعیت حقوق بشر در فلسطین و دیگر سرزمین‌های اشغالی در دستور کار است.
رسانه‌های اسرائیلی همچنین اعلام کردند، نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی امروز (یکشنبه) نشستی را در دفتر نخست وزیری با اعضای کابینه سیاسی و امنیتی برگزار خواهد کرد.

روز پنجشنبه، یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در صفحه کاربری خود در توییتر، ضمن محکوم کردن عملیات نظامی روسیه در اوکراین، این اقدام را “نقض جدی نظم بین‌المللی” توصیف کرد.

ماکرون خطاب به لوکاشنکو: از حمایت از عملیات روسیه در اوکراین دست بکش!

الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد، رئیس جمهوری فرانسه در تماسی تلفنی با همتای بلاروسی خود به وی تاکید کرد تا از از حمایت از عملیات روسیه در اوکراین اجتناب کند.

الیزه همچنین در بیانیه خود آورده است، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه به الکساندر لوکاشنکو، همتای بلاروسی خود تاکید کرد تا به روسیه فشار بیاورد نیروهای خود را خیلی زود از اوکراین خارج کند.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: رئیس جمهوری فرانسه از رئیس جمهوری بلاروس خواست تا درخواست خروج نیروهای نظامی روسیه از خاک بلاروس را در سریعترین زمان ممکن طلب کند چون به عقیده پاریس، این مساله به یک جنگ نابرابر و یکجانبه منجر می‌شود.

ماکرون همچنین بر ضرورت همکاری با جامعه بین‌الملل در ارسال و انجام کمک‌های بشردوستانه به مردم نیازمند اوکراین تاکید و استقرار تسلیحات اتمی روسیه در قلمروی بلاروس را محکوم کرد.

ماکرون همچنین از لوکاشنکو خواست از اینکه “رعیت روسیه و شریک جرم دوفاکتوی آن در جنگ علیه اوکراین باشد”، خودداری کند و به او برادری بین مردم بلاروس و اوکراین را یادآور شد.

لوکاشنکو نیز احتمال استقرار تسلیحات اتمی در بلاروس را رد کرد و چنین گمانه‌زنی‌هایی را “جعلی” خواند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ۲۴ فوریه در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که به درخواست روسای دو منطقه خودمختاری لوهانسک و دونتسک در استان دونباس عملیات نظامی را در آن مناطق آغاز کرده تا از مردم حفاظت شود و استقلال این دو منطقه را نیز به رسمیت شناخت.

رئیس جمهوری روسیه همچنین تاکید کرد که مسکو هیچ برنامه‌ای برای اشغال قلمروهای اوکراین ندارد و فقط به دنبال غیرنظامی کردن آن است.

فرانسه از “تشدید تحریم‌ها” علیه روسیه و ارسال “تجهیزات نظامی” به اوکراین خبر داد

خبرگزاری فرانسه به نقل از بیانیه دفتر ریاست جمهوری این کشور گزارش داد که فرانسه قرار است “تحریم‌های اقتصادی” علیه روسیه را بیشتر کند و همچنین ارسال “تجهیزات نظامی” به اوکراین را افزایش دهد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه شامگاه شنبه در جلسه شورای امنیت و دفاع ملی این کشور تصمیمی مبنی بر “تشدید تحریم‌های اقتصادی” علیه روسیه، با هماهنگی کشورهای اروپایی و آمریکا اتخاذ کرد.

علاوه بر این، رئیس جمهوری فرانسه “مصمم” است تا اقداماتی را جهت “مسدود کردن دارایی‌های مقامات روسی در سطح ملی” انجام دهد.

همچنین، براساس بیانیه‌ دفتر ریاست جمهوری، امانوئل ماکرون تصمیمی برای سازماندهی و ارائه “تدارکات اضافی” و “تجهیزات نظامی” به مقامات اوکراینی و همچنین ارائه “کمک‌های سوختی” اتخاذ کرده است.

روز شنبه، آلمان نیز در چرخشی چشمگیر، تصمیم به ارسال ۱۰۰۰ قبضه سلاح ضدزره و ۵۰۰ موشک دوش‌پرتاب دفاع هوایی “استینگر” به اوکراین گرفته است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در ساعات اولیه روز ۲۴ فوریه از اجرای عملیات نظامی در منطقه دونباس در شرق اوکراین، که شامل مناطق لوهانسک و دونتسک است، خبر داد. در مقابل، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از شورای امنیت ملی و دفاع کشورش خواست تا در واکنش به حمله روسیه به اوکراین در این کشور حکومت نظامی اعلام کند.

حریم هوایی اتحادیه اروپا به روی خطوط هوایی روسیه بسته می‌شود

رسانه‌های آلمان گزارش دادند، کشورهای اتحادیه اروپا حریم هوایی خود را به روی خطوط هواپیمایی روسی می‌بندند.
ماتیاس دیس، خبرنگاری که برای شبکه آلمانی آ.ار.د کار می‌کند در توییتی نوشت: کشورهای اتحادیه اروپا حریم هوایی خود را به روی خطوط هواپیمایی روسی می‌بندند. این را یک منبع موثق تایید کرده است.

هنوز مشخص نیست که این ممنوعیت چه موقع اعمال خواهد شد. در حال حاضر کشورهای انگلیس، بلغارستان، جمهوری چک، لهستان، رومانی، اسلوونی، لتونی، لیتوانی و استونی حریم هوایی خود را به روی خطوط هواپیمایی روسیه بسته‌اند.

‌براساس گزارش رسانه‌های آلمانی، در بحبوحه حمله نظامی روسیه به اوکراین، شرکت هواپیمایی لوفتهانزا پروازهای خود در حریم هوایی روسیه را به مدت یک هفته به حالت تعلیق در می‌آورد.

سوئیفت: آماده اجرای تحریم‌ها علیه روسیه هستیم

سیستم بانک بین المللی “سوئیفت” اعلام کرد که آماده اجرای تصمیم کشورهای غربی برای اعمال تحریم‌ها علیه بانک‌های روسیه است.

سیستم نقل و انتقال بین‌المللی بین بانکی، “سوئیفت” اعلام کرد که پس از دریافت “دستورات قانونی” آماده اجرای تصمیم کشورهای غربی مبنی بر اعمال تحریم‌ها علیه بانک‌های روسیه است.

سوئیفت در بیانیه‌ای گفت: “ما در حال تعامل با مقامات اروپایی برای درک جزئیات نهادهایی هستیم که مشمول اقدامات جدید خواهند بود و در حال آماده شدن برای پیروی از دستورالعمل های قانونی هستیم.”

روز شنبه، انگلیس، کمیسیون اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ایالات متحده در مورد تحریم‌های ضد روسیه بر سر وضعیت اوکراین توافق کردند. آنها متعهد شدند که بانک‌های منتخب از سیستم سوئیفت حذف شوند و بانک مرکزی روسیه از استقرار ذخایر بین‌المللی خود به شیوه‌هایی که بانک‌های روسی درباره تأثیر تحریم‌ها تصمیم گرفتند، جلوگیری شود.

به گفته یک مقام دولت آمریکا، اتحادیه اروپا در حال نهایی کردن فهرست بانک‌های روسی است که از سوئیفت خارج می‌شوند.

true
برچسب ها : ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true