×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۷ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
حمله به کی‌یف در سومین روز عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین/ روسیه پیش‌نویس قطعنامه محکومیت حمله به اوکراین را وتو کرد

پایگاه خبری تحلیلی صلح پایدار عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین درحالی امروز (شنبه) وارد سومین روز خود شده است که منابع خبری از هدف قرار گرفتن کی‌یف، پایتخت این کشور خبر دادند.


به گزارش صلح پایدار، شبکه العربیه اعلام کرد کی‌یف بامداد امروز در سومین روز عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین هدف بمباران قرار گرفته است.
این شبکه همچنین از شنیده شدن صدای تیراندازی در میدان “استقلال” در مرکز کی‌یف از ساعات اولیه صبح امروز خبر داد.
العربیه در ادامه تصاویری از درگیری در اوکراین را منتشر کرد.
یک شاهد محلی نیز به خبرگزاری رویترز گفت که در ساعات اولیه صبح امروز بارها صدای شلیک توپ در کی‌یف شنیده شد.
همچنین منابع دیگر نیز گزارش دادند که اینترنت در پایتخت اوکراین قطع شده است.
همزمان، دفاتر “العربیه” و “الحدث” در اوکراین از هدف قرار دادن مجدد شهر خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین خبر دادند.
طبق گزارش این رسانه‌ها؛ مقامات خارکیف از ساکنان خواسته‌اند به پناهگاه‌ها بروند.
در همین حال، شبکه الجزیره نیز اعلام کرد که پایتخت اوکراین از جهات مختلف هدف حمله نیروهای روسیه قرار گرفته است.
خبرنگار الجزیره در کی‌یف در این باره گفت که نیروهای روسیه در حال حمله به سمت جنوب غربی پایتخت اوکراین هستند و صدای انفجار در غرب این شهر شنیده شده است.
در همین حال، ارتش اوکراین نیز اعلام کرد که حمله روسیه به پایگاه نظامی خود در کی‌یف را دفع کرده است.
ارتش اوکراین همچنین اعلام کرد که سربازان روسیه درصدد تسلط بر ایستگاه تولید برق در کی‌یف هستند.
مسکو نیز اعلام کرده است که ارتش روسیه بدون هیچگونه مقاومتی وارد شهر “ملیتوپل” در جنوب اوکراین شده است.

روسیه موشک‌هایی را از دریای سیاه به سوی اوکراین شلیک کرد

گزارش‌ها حاکی از آن است که موشک‌هایی از دریای سیاه به سمت اوکراین شلیک شده است.
به نوشته بی بی سی، با تشدید درگیری‌ها حملات هوایی متعددی هم مناطق مختلف گزارش شده است.

رئیس جمهور اوکراین پیشنهاد آمریکا برای خروج از کشور را رد کرد
رسانه‌های آمریکایی می‌گویند ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین پیشنهاد واشنگتن برای کمک به او برای خارج شدن از اوکراین را رد کرده است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد اطلاعاتی که مستقیما در جریان این تماس بوده، به نقل از زلنسکی گفته است: “نبرد اینجا در جریان است و من به مهمات نیاز دارم، نه امکان تخلیه.”
واشنگتن پست همچنین به نقل از مقامات آمریکایی و اوکراینی گفته است که دولت آمریکا آماده کمک به زلنسکی است.
رئیس جمهور اوکراین به دلیل ایستادگی‌اش در برابر حمله روسیه به طور گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی مورد تحسین قرار گرفته است.
این کمدین و هنرپیشه سابق پیش از این سخنان تکان‌دهنده‌ای ایراد کرده بود و در آن قول داده بود به مبارزه ادامه خواهد داد دهد و “وقتی به ما حمله کنید، چهره ما را خواهید دید نه پشت سر ما را.”
او همچنین در اوایل روز جمعه ویدیویی از خود منتشر کرده بود که در کنار دستیاران کلیدی‌اش در کی‌یف حضور داشت و به این ترتیب گزارش‌هایی که از فرار او خبر داده بود را رد کرد.
به گفته وی: “ما همه اینجا هستیم و این به همین منوال خواهد ماند”.
بر اساس پستی که در صفحه فیس بوک نیروهای مسلح اوکراین منتشر شده در منطقه واسیلکیف این شهر “نبردهای سنگین” در حال انجام است. نوشته شده که “درگیری مستقیمی” اکنون در خیابان‌های پایتخت جریان دارد.
دولت کی‌یف پیشتر در بیانیه‌ای این درگیری را تایید کرده و به ساکنان هشدار داده بود که در پناهگاه‌ها بمانند و به پنجره‌ها یا بالکن‌ها نزدیک نشوند.
گزارش‌های روزنامه‌نگاران مستقر در کی‌یف در رسانه‌های اجتماعی نیز حاکی از آن است که درگیری در خیابان‌ها ادامه دارد.
بسیاری از آنها صدای انفجار و شلیک گلوله را در نزدیکی مرکز شهر توصیف می‌کنند.
در همین حال، نیروهای مسلح اوکراین گفته‌اند که نیروهای این کشور در طول روز موفق شده‌اند برخی “مواضع دشمن” را از بین برده و همچنین مانع از تصرف هر یک از شهرهای اوکراین توسط نیروهای روسیه شده است.

ادامه درگیری‌ها در اوکراین
کیف ایندیپندنت خبر داده است تا کنون بیش از۵۰ انفجار در کیف پایتخت اوکراین گزارش شده و صدای شدید تیربار در شهر به گوش می‌رسد.
با وجود. این دبیر شورای امنیت و دفاع ملی اوکراین گفته است ارتش. هنوز کنترل شرایط را در کیف در دست دارد.
اولکسی دانیلوف گفته است: ” با هرچه می‌توانیم جلوی دار و دسته‌شان را می‌گیریم”

نورپردازی بناهای مشهور جهان در همراهی با اوکراین
بناهای مشهور در کشورهای مختلف جهان با نورپردازی به رنگ پرچم اوکراین با مردم این کشور اعلام همبستگی کرده‌اند.

وزارت دفاع بریتانیا: نیروهای روسیه با مقاومت روبرو شده‌اند
وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید روسیه در اوکراین با مقاومت جدی روبرو شده است.
براساس اطلاعیه این وزارت‌خانه علیرغم حملات مکرر نیروهای روس، اوکراین توانسته کنترل شهرهای اصلی خود را حفظ کند.
در این بیانیه آمده است نیروهای روسیه توانسته‌اند در چند جبهه برای محاصره کیف پیشروی‌هایی به دست بیاورند اما با مقاومت جدی نیروهای نظامی اوکراین روبرو شده‌اند.
به گفته وزارت دفاع بریتانیا نیروهای روسیه در منطقه‌ای میان ماریوپول و ملیتوپول در جنوب اوکراین عملیاتی آبی خاکی انجام داده‌اند.
در همین حال ارتش اوکراین اعلام کرده است که حمله روسیه به یک پایگاه نظامی در کیف را دفع کرده است.

درخواست ۶.۴ میلیارد دلاری کاخ سفید برای کمک به اوکراین
کاخ سفید از کنگره این کشور خواسته برای کمک به اوکراین ۶.۴ میلیارد دلار در اختیار دولت بگذارد.
به گفته مقام‌های آمریکایی این درخواست شامل ۲.۹ میلیارد دلار کمک انسان‌دوستانه، اقتصادی و امنیتی به اوکراین و همسایگانش خواهد شد.
در صورت موافقت کنگره، این پول به صورت اضطراری در اختیار وزارت خارجه آمریکا و سازمان فدرال توسعه بین‌المللی قرار خواهد گرفت.
این درخواست درعین حال شامل ۳.۵ میلیارد دلار بودجه مورد نیاز وزارت خارجه و دفاع آمریکا برای مقابله با بحران اوکراین است.
خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده است که این کمک‌ها می‌تواند به عنوان بخشی از مجموعه بودجه دولت که در حال حاضر تحت بررسی کنگره است قرار بگیرد.
انتظار می‌رود بودجه تازه به آنچه که دولت آمریکا در سال گذشته برای کمک به اوکراین وعده داده بود اضافه شود.
از جمله سال پیش دولت امریکا وعده کمک ۶۵۰ میلیون دلاری در زمینه امنیتی و ۵۲ میلیون دلار کمک انسان‌دوستانه به اوکراین داده بود.

روسیه پیش‌نویس قطعنامه محکومیت حمله به اوکراین را وتو کرد
شورای امنیت سازمان ملل در تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ای در محکومیت حمله روسیه به اوکراین با رای منفی روسیه ناکام ماند.
پیش نویس‌ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که در نیویورک به رای گذاشته شد، بر تعهد خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید می‌کرد و “تجاوز روسیه” را نقض صلح و امنیت بین‌المللی می‌دانست.
در پیش نویس قطعنامه‌ای که آمریکا آن را تهیه کرده بود پیش از ارائه در شورا تغییر ایجاد شد و در آن به جای عبارت «محکوم می‌کند» از عبارت «ابراز تاسف می‌کند» علیه حمله روسیه استفاده شد.
با این حال روسیه که از اعضای دائم شورای امنیت است آن را وتو کرد.
در پیش‌نویس قطعنامه از مسکو خواسته شده بود که فورا، کامل و بدون قید و شرط تمام نیروهای نظامی خود را از خاک اوکراین خارج و این کشور را ترک کند.
پیش نویس قطعنامه خواستار توقف فوری استفاده روسیه از زور علیه اوکراین و پرهیز از هرگونه تهدید غیرقانونی یا استفاده از زور علیه هر کشور عضو سازمان ملل شده بود.
چین، امارات و هند نیز از میان ۱۵ عضو شورای امنیت، به پیش‌نویس قطعنامه آمریکا رای ندادند.
اعمال حق وتو به این معنی است که رای منفی هر یک از کشورهای عضو دائمی شورای امنیت – یعنی چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا – مانع از تصویب یک قطعنامه‌ می‌شود.
امارات متحده عربی و هند نیز – که پیش از این جلسه شورای امنیت، درباره موضع‌گیری آنان ابهاماتی وجود داشت – مانند چین از شرکت در این رای‌گیری خودداری کردند.
این قطعنامه علاوه بر محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین و درخواست عقب‌نشینی نیروهای مسکو، از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، خواسته بود تا «به رسمیت شناختن دو منطقه جدایی‌طلب دونتسک و لوهانسک» در شرق اوکراین را پس بگیرد.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در توییتی با تشکر از کشورهایی که در حمایت از تصویب این قطعنامه رای دادند، روسیه را به دلیل وتو کردن این قطعنامه، “لکه خونی” بر شورای امنیت توصیف کرد.
اکنون، به دنبال وتوی روسیه، آمریکا اعلام کرد که این قطعنامه به مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۹۳ عضو خواهد رفت؛ جایی که روسیه در آن حق وتو نخواهد داشت.
قطعنامه یادشده، یادآور اقدامی مشابه از سوی این نهاد سازمان ملل به دنبال الحاق منطقه کریمه اوکراین توسط روسیه درسال ۲۰۱۴ است.
در آن زمان، شورای امنیت قطعنامه‌ای در مخالفت با برگزاری همه‌پرسی برای تعیین وضعیت کریمه تهیه کرد و از کشورها خواست همه‌پرسی مذکور را به رسمیت نشناسند. پیش‌نویس آن قطعنامه ۱۳ رای موافق دریافت کرد، در حالی که چین در رای‌گیری شرکت نکرد و روسیه آن را وتو کرد.
پس از آن، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را با ۱۰۰ رای موافق در برابر ۱۱ رای مخالف تصویب و آن همه‌پرسی را نامعتبر اعلام کرد.
مصوبات مجمع عمومی بر خلاف شورای امنیت ضمانت اجرایی ندارد.

گوترش پس از نشست شورای امنیت: به صلح یک فرصت دیگر بدهید
دبیرکل سازمان ملل امروز شنبه پس از اقدام روسیه در وتو کردن قطعنامه محکومیت حمله به اوکراین، خواستار بازگشت سربازان روسی به پادگان‌هایشان شد و بر لزوم دادن فرصتی جدید به صلح تاکید کرد.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل بامداد امروز در توییتی کوتاه نوشت: ما هرگز تسلیم نخواهیم شد تا به صلح دست یابیم.
وی تاکید کرد که طرف‌های درگیر در اوکراین باید به قوانین بشردوستانه بین‌المللی احترام بگذارند و خواستار اطمینان از عبور آزادانه کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه در اوکراین شد.
نشست شورای امنیت سازمان ملل جمعه شب پس از استفاده روسیه از حق وتو در تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ای در محکومیت حمله روسیه به اوکراین شکست خورد این درحالی است که چین، هند و امارات رای ممتنع به این پیش‌نویس دادند.
گوترش درباره حق وتوی روسیه نوشت: “سازمان ملل از بطن جنگ و برای پایان دادن به جنگ متولد شد. امروز این هدف محقق نشده است. اما ما هرگز نباید تسلیم شویم. به صلح یک فرصت دیگر بدهید.”

رایزنی‌های فشرده ماکرون و زلنسکی درباره اوکراین
کاخ الیزه امروز شنبه از تماس‌های روز گذشته رئیس جمهور فرانسه با همتای اوکراینی خود درباره تحولات در این کشور خبر داد.
الیزه در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه جمعه دو تماس با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود برای اطلاع از وضعیت و تحولات خود در این کشور داشته است.
در این بیانیه به جزئیات بیشتر در این باره اشاره‌ای نشده است.
این تماس تلفنی در حالی انجام می‌شود که اوکراین و جدایی طلبان طرفدار روسیه یکدیگر را به نقض جدی آتش بس متهم می‌کنند و تنش‌ها در مرز اوکراین ادامه دارد.
ماکرون جمعه گفت که” ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، پس از تصمیم برای آغاز عملیات نظامی گسترده در داخل اوکراین، می‌خواهد اروپا را به دوران امپراتوری‌ها و درگیری‌ها بازگرداند.”
وی افزود: “تحریم‌های اروپا علیه روسیه، بلاروس را که در حمله به اوکراین دست داشت، هدف قرار می‌دهد و اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است که حملات شدیدی را علیه مردم و نهادهای روسیه انجام دهد”.
در اولین ساعات صبح پنجشنبه ۲۴ فوریه، روسیه عملیات نظامی را در اوکراین آغاز کرد.
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این عملیات زیرساخت‌های نظامی اوکراین را هدف قرار داده است و غیرنظامیان در خطر نیستند. مسکو می‌گوید قصد ندارد سلطه بر اوکراین را ندارد، بلکه قصد دارد کی‌یف را خلع سلاح و تهدیداتش را متوقف کند.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پس از اولین روز حمله کشورش به اوکراین اعلام کرد که “اگر این اقدام را انجام نمی‌دادیم با تهدید مواجه می‌شدیم و نمی‌دانم کشور ما پس از آن چگونه ادامه می‌داد”.
وی تاکید کرد تمام تلاش‌های روسیه برای دستیابی به توافق بر سر عدم گسترش ناتو با شکست مواجه شده است.

پیشنهاد مجارستان برای میانجیگری بین روسیه و اوکراین
دولت مجارستان شامگاه جمعه پیشنهاد میزبانی مذاگرات صلح بین روسیه و اوکراین در بوداپست را داد.
پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان گفت که با سرگئی لاوروف، همتای روس خود تماس گرفته است.
او در ویدئویی در فیسبوک گفت: “من به آنها پیشنهاد دادم در بوداپست گفتگو کنند. اینجا مکانی امن است.”
وی افزود: امیدوارم ظرف چند ساعت یا چند روز آینده به توافقی برای آغاز مذاکرات دست یابیم.
مجارستان، یکی از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو، در سال‌های اخیر در دولت ویکتور اوربان، شاهد بهبود روابط خود با مسکو بوده است.
روز جمعه روسیه آمادگی خود را برای برگزاری نشستی با هیئت اوکراینی در مینسک، پایتخت بلاروس اعلام کرد.
ارتش روسیه اولین ساعات روز پنجشنبه عملیات نظامی ویژه‌ای را با هدف حفاظت از دونباس و خلع سلاح اوکراین جهت لغو تهدیدات از خاک اوکراین علیه امنیت روسیه آغاز کرد.

true
برچسب ها : ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true