×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۱۸ تیر - ۱۴۰۳  
true
true
دیدار رییس جمهور با نفتی ها / عذرخواهی وزیر از مردم و وعده محفوظ ماندن سهمیه سوخت

پایگاه خبری تحلیلی صلح پایدار ساعتی پس از حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت کشور، با اقدام کارشناسان فنی وزارت نفت و از مدار خارج کردن سامانه هوشمند در پمپ بنزین ها، عرضه بنزین آزاد در کشور آغاز و به تدریج جایگاه هایی در کشور به سامانه هوشمند متصل شدند که امکان استفاده از بنزین یارانه ای در آنها فراهم شد که بر اساس آخرین آمار تعداد جایگاه های متصل به سامانه هوشمند به ۲۲۰ جایگاه رسید.(متن کامل)


به گزارش صلح پایدار، رییس جمهور هم برای پیگیری مشکلات پیش آمده در سامانه هوشمند سوخت به وزارت نفت رفت و با نفتی ها دیدار کرد.

دراین دیدار ابراهیم رییسی گفت: بازدیدهای میدانی از چند پمپ بنزین نشانگر تلاش جایگاه داران برای سوخت رسانی توام با رفع مشکلات است. در برخی جایگاه‌ها با کارت سوخت و در برخی بدون کارت سوخت عرضه می‌شود.

او تاکید کرد دشمن به دنبال ایجاد فتنه است، بصیرت و هوشمندی مردم در این بحران زمینه خوبی برای جلوگیری از این حوادث احتمالی است.

رییس جمهور اظهارداشت: این حمله سایبری نه اولین بار است نه آخرین بار؛ خودتان را برای پیشگیری و مقابله آماده و ایمن کنید.

رییسی همچنین با حضور در سطح شهر تهران، ضمن بازدید از جایگاه توزیع سوخت، با مراجعان به این جایگاه درباره نحوه توزیع سوخت گفت وگو کرد.

عذرخواهی وزیر از مردم
در ادامه وزیر نفت هم ضمن عذرخواهی از مردم ، شایعات مربوط به گران شدن بنزین را رد کرد و یادآور شد: هدف دولت افزایش قیمت بنزین نیست، مردم به این شایعات توجه نکنند.

جواد اوجی با بیان اینکه در ساعات اولیه ایجاد اختلال در جایگاه‌ها همکاران وزارت نفت آغاز تغیبیه کد جهت سوختگیری به صورت دستی را آغاز کردند تا مردم بتوانند تامین سوخت داشته باشند، اظهار داشت: دشمن قصد داشت با این حرکت به مردم آسیب برساند اما مردم صبوری کرده و کمک کردند تیرشان به سنگ بخورد.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر ۳۰۰۰ جایگاه فعال هستند و می‌توانند بدون کارت به مردم سوخت تحویل دهند.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: با تلاشی که پرسنل وزارت نفت دارند، قول می‌دهیم دیگر شاهد این قضایا نباشیم.

وی گفت: در جلسه هیات دولت آخرین وضعیت جایگاه‌های بنزین، نفت و گاز را به رئیس جمهور ارائه کردیم و ایشان از اعتماد مردم قدردانی کرده و گفتند بزرگترین سرمایه ما اعتماد مردم است و تلاش می‌کنیم قدردان اعتماد و همراهی مردم باشیم.

اوجی با بیان اینکه با کار جهادی پرسنل صنعت نفت، اکثریت جایگاه‌ها فعال شدند، گفت: فعلا جایگاه‌ها به صورت دستی در مدار هستند تا مردم بتوانند سوخت مورد نیاز خود را تامین کنند.

سهمیه سوخت مردم محفوظ است
وی ادامه داد: به همکاران IT در ۴ شرکت اصلی فراخوان دادیم و اکنون اکثریت همکاران جهت برقراری سیستم فعال هستند تا هرچه سریعتر سامانه راه‌اندازی شود. تلاش ما این است جایگاه به جایگاه با لود کردن برنامه و نرم‌افزار بتوانیم شرایط استفاده از کارت هوشمند را فراهم کنیم.
وزیر نفت با بیان اینکه سهمیه سوخت مردم محفوظ است، افزود: به محض فعال شدن سامانه، مردم می‌توانند به جایگاه‌ها مراجعه و از سهمیه خود استفاده کنند.
وی با بیان اینکه به لحاظ ذخایر بنزین در وضعیت خوبی هستیم، اعلام کرد: به زودی صادرات بنزین، نفتگاز آغاز خواهد شد.
مقام عالی وزارت نفت ابراز امیدواری کرد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانیم از کارت سوخت در تمامی جایگاه‌ها استفاده کنیم.

به جای طرح صیانت روی امنیت شبکه‌ها کار کنیم
از سوی دیگر رییس کمیسیون کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران هم اظهار داشت: همه سازمان‌های ذی‌ربط مانند پدافند غیرعامل، وزارت ارتباطات، مرکز فضای مجازی و حتی مجلس، همه تمرکز و حواس خود را روی محدود کردن اینترنت قرار داده‌اند و هدف آنها بیشتر قطع ارتباط مردم با فضای سایبری خارج از کشور و محدود کردن اطلاعات دریافتی و دسترسی مردم و محدودیت درگاه‌های ارتباطی با خارج از کشور است.
افشین کلاهی در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: ما از اساس در حوزه امنیت سایبری مشکل داریم، دوبار به شکل جدی مورد هجوم سایبری قرار گرفتیم و هر دو در شبکه‌هایی بود که مستقل بودند و هزینه و سرمایه‌گذاری کردند، یعنی راهی نبود که از طریق آن حمله صورت بگیرد. جایگاه‌های بنزین یک شبکه کاملا مستقل است و ارتباطی به اینترنت ندارد اما یک سیستم قدیمی است که تقریبا از رده خارج شده و سال‌های سال است که به روز نشده و امنیت آن مورد توجه قرار نگرفته است.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه اضافه کرد:‌ از طرف دیگر همه سازمان‌های ذی‌ربط مانند پدافند غیرعامل، وزارت ارتباطات، مرکز فضای مجازی و حتی مجلس، همه تمرکز و حواس خود را روی محدود کردن اینترنت قرار داده‌اند و هدف آنها بیشتر قطع ارتباط مردم با فضای سایبری خارج از کشور و محدود کردن اطلاعات دریافتی و دسترسی مردم و محدودیت درگاه‌های ارتباطی با خارج از کشور است.
وی افزود: در صورتی که کشورهای دیگر دنیا برعکس این عمل کرده و ارتباطات خود را با این فضا توسعه می‌دهند و معمولا هم کمتر با چنین مشکلاتی مواجه می‌شوند چراکه در حوزه‌های درستی سرمایه‌گذاری می‌کنند. متاسفانه حواس ما جای دیگری است و اصل موضوع را فراموش کردیم.
رییس کمیسیون کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد:‌ به جای اینکه طرح صیانت از کابران فضای مجازی را به این شکل مطرح کنیم، بهتر بود که برای ایجاد امنیت شبکه‌های حساس کشور سرمایه‌گذاری و تلاش کنیم که از تکنولوژی روز استفاده کنیم. البته تحریم‌ها هم در راستای کمتر شدن دسترسی ما به فناوری تاثیرگذار بوده‌اند؛ با این حال اگر در زمان مناسب سرمایه‌گذاری شده و شبکه به روز می‌شد، شاید این اتفاقات رخ نمی‌داد.

هشدار نماینده مجلس
یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم تاکید کرد: شبکه جاسوسی در وزارت نفت را می بایستی جدی گرفت چراکه شاید تهدیدات بالاتری در راه باشد.
هادی بیگی نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت: «لو دادن کشتی‌های نفتکش در شرایط دور زدن تحریم ها، حمله به مرکز مدیریت سوخت کشور و حواشی متعددی که برای پرسنل زحمت کش وزارت نفت رخ می دهد، بیانگر این است که شبکه‌ی جاسوسی در وزارت نفت را می بایستی جدی گرفت. شاید تهدیدات بالاتری در راه باشد.»

دبیر شورای عالی فضای مجازی: حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها از یک کشور خارجی بود
این در حالی است که دبیر شورای عالی فضای مجازی: حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها از یک کشور خارجی بود.

“سید ابوالحسن فیروز آبادی”دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: اختلال در سیستم های چهار هزار و ۳۰۰ جایگاه سوخت رسانی کشور ناشی از یک حمله گسترده سایبری بود که هم اکنون مهار شد و امیدواریم تا فردا تمام جایگاه های سوخت به وضعیت عادی بر گردند.

مدیرسامانه هوشمند شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تاکید کرد: موجودی بنزین در کارت سوخت ها که در دست مردم است به هیچ عنوان پاک نشده و هیچ مشکلی در این خصوص وجود ندارد. حمله سایبری به سامانه سوخت گیری در پمپ بنزین باعث ایجاد اختلال و وقفه در عرضه سوخت رسانی پمپ بنزین های کشور شد و با تلاش کارشناسان حوزه مجازی پس از اطلاع از این حمله سایبری عصر سه شنبه فعالیت تعدادی از پمپ بنزین ها در کشور از سر گرفته شد و جزئیات این حمله سایبری و منشاء آن نیز در دست بررسی است. (متن کامل )

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true